1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Airco kuren

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door BlackPantherFocus, 25 jun 2008.

  1. In januari het airco systeem opnieuw laten vullen ; viel opzich wel mee wat er na ruim 6 jaar uit verdwenen was.

    Heb sinds die tijd het volgende probleem al 1x eerder gehad en nu komt het wat frequenter voor ; dat bij inschakelen v/d airco onder het rijden het systeem niet koud wordt.
    Als je stopt en het dan nog eens probeert dan werkt ie wel, alleen valt het me wel op dat de uitblaas temperatuur niet constant is, hij gaat van koel naar minder koel en dan weer naar koel.
    De luchtspleet inmiddels gecontroleerd en deze zit aan de (te) ruime kant (0,8 - 1 mm), de airco man bij de Ford dealer vertelde me dat ze in dat soort gevallen de shim er helemaal uithalen dus dat heb ik vandaag eens geprobeerd (originele shim dikte 1mm) maar dan zit de koppeling strak tegen de poelie aan dus dat lijkt me ook niet de bedoeling.
    Nu dus de oude shim wat bijgevijld tot 0.75mm maar had nog niet het idee dat de AC het nu beter deed onder het rijden, dus dat wordt weer extra vijlen.

    Zou de variabele uitblaastemperatuur te maken hebben met een toch slippende koppeling onder het rijden ?
     
  2. vraag eens na bij nefel.nl

    vrgr antoine
     
  3. Dat zou kunnen. Kan ook zijn dat de spoel die de koppeling aan trekt niet meer goed is dat deze hem niet lang genoeg vast kan houden. Je kan het hem makenlijker maken door middel van die schim dunner te maken waar je al dus mee bezig bent.

    Die uitstroom tempratuur heeft dus te maken met je airco.

    Maar draait je ventialtor wel als je je motor loopt en de airco aan hebt. Want als de druk te hoog wordt in je systeem wordt je airco pomp ook uit geschakelt dan doet de airco het even en slaat hij weer uit en als de druk weer gezakt is schakelt hij weer in.

    En anders een airco controle laten doen door een Stek erkent bedrijf.
     
  4. Bij een auto zirco zal je nooit een constante uitblaas temperatuur kunnen hebben. De compressor (pomp) draait harder als je gas geeft dan bij stationair draaien.
    Het gevolg hiervan is dat je zuigdruk beinvloed word. Hoe harder de pomp draait hoe meer de compressor aanzuigt en dus hoe lager de druk aan de zuigzijde word.
    Druk is gelijk aan temperatuur, dus hoe lager de druk, hoe lager de temperatuur. Daarom zal je bij een stationair draaiende motor het idee hebben dat de airco minder "koude" blaast.

    Je kan het ook simpelder uitleggen, hoe harder de pomp draait hoe meer vermogen je hebt waardoor je meer "koude" krijgt :wink:

    handig als je zelf service-koelmonteur bent, vorig weekend de airco in de focus nog ff een beurtje gegeven :lol:
     
  5. Uhm bij chrysler is er wel een contstate uitblaas tempreratuur mogenlijk. De uitblaas temperatuur wordt ook dmv je rijpsensor geregeld in je verdamper. En onze focus heeft het ook eigenlijk die daalt gewoon 15 graden.

    Maar ik zou toch kijken of wel 1 ventilator draaid want dat moet anders word de druk te hoog waardoor de presostaat inschakelt waardoor de pomp wordt uitgeschakelt.

    Me ook Airco-Technikus
     
  6. Ik ben geen airco specialist, maar heb me ooit laten vertellen dat de focus een variabele aircopomp heeft. Dit zie je ook vaak terug bij advertenties op ebay van nieuwe aircopompen.
    Is het niet dat de benzine Focussen een variabele pomp hebben en de diesels een normale?

    Maar zoals ik zeg; ben geen specialist.
    Dutchguy :oops:
     
  7. Die variabele uitblaastemperatuur lijkt mee heel normaal, aangezien de airco pomp aan en uit slaat bij het Ford systeem. Laat je wagen maar stationair draaien, dan kom je tot de ontdekking dat de pomp steeds in en uit schakelt. (klikken)
     

Deel Deze Pagina