1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Airco koelt niet volledig.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Knupse, 13 jul 2009.

  1. Hallo Focus Vrienden :-)

    Heb een klein probleempje, ik krijg het gevoel dat mijn airco in de Focus II het een stuk minder koud krijgt dan in mijn vorige.
    In de Escort en oude Focus was het binnen soms net een koelkast , maar in mijn huidige Focus wordt het wel iets koeler maar niet echt koud.

    Zaterdag is het systeem nagekeken en opnieuw afgevuld.
    Controles waren goed aldus mijn Ford dealer.

    Kan het zijn er 'vroeger' een ander aircosysteem door Ford gebruikt is of een ander koude middel? (milieu vriendelijke producten zijn niet atijd beter...)
    Kan me ook niet herinneren dat ik eerder de airco heb laten bijvullen (Escort uit '98 en Focus uit 2000)

    Focus is uit 2005 met handbediende airco.

    Wil het toch graag wat koeler hebben, de zomer is hopelijk nog niet voorbij...

    GROET!
    Ton
     
  2. Kwestie van even meten. Meten is weten zeggen ze. Uit de middelste luchtroosters, moet bij een buitentemperatuur van ongeveer 20 graden, tussen de 5 en 8 graden koude lucht worden geblazen. Is dit veel hoger dan koelt de airco niet optimaal. Zet tijdens het meten de aanjager niet hoger dan stand 2. Hoe sneller de lucht langs de verdamper wordt geblazen, hoe hoger de uitblaastemperatuur.

    Als je het systeem hebt laten checken dan mag je er vanuit gaan dat er genoeg koudemiddel in het systeem aanwezig is.
    Overigens is het raadzaam om een keer per jaar het systeem te laten nakijken. Elk systeem verliest per jaar 5 tot 8 procent van de totale vulling, door lekkage langs de compressor as. Dit is heel normaal, maar je kunt dan zelf wel invullen dat het niveau weer aangevuld dient te worden na verloop van tijd.

    Ook duurt het altijd enige tijd voordat de airco optimaal koelt, omdat de compressor steeds aan en uit klikt. Tijdens erg warme dagen duurt het daardoor enige tijd, voordat de verdamper ijskoud is en daardoor goed kan koelen...of eerder de warmte kan onttrekken uit de lucht.
     
  3. Bij mijn focus (2006) met handbediende airco was hetzelfde probleem aan de hand. Deze is bijgevuld met koelvloeistof waaraan een fluoriserende kleurstof is toegevoegd. Zo is nagegaan dat er geen sprake was van lekkage o.i.d.

    Ik dacht eerst ook dat het misschien wat langer zou duren voordat de airco goed gaat koelen bij (extreem) warm weer, maar nu deze is bijgevuld krijg je meteen koude lucht zoals je het gewend bent
     
  4. Is dat speciale koelstof dat er wordt gebruikt of kun je dit zelf aankopen in de (betere) autohandel?
     
  5. #5 Focus_Tddi, 15 jul 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 jul 2009

    De meeste airco"boeren" gebruiken detectie-vloeistof om eventuele lekkages naderhand op te sporen.
    Je kunt dit overigens kopen bij de betere automaterialenshop. Zit in een spuitbus die je aan kan sluiten op de zuigzijde van de airco. In die spuitbus zit koudemiddel, olie tbv compressorsmering, anti-lekmiddel en detectie-vloeistof. Enige nadeel, als leek weet je nooit hoeveel je moet bijvullen, omdat je niet weet hoeveel koudemiddel er nog in het systeem aanwezig is. En een teveel aan koudemiddel sloopt je compressor omdat het risico groot is dat de compressor vloeibaar koudemiddel gaat aanzuigen. Dat vinden die dingen niet lekker. Op het moment dat het gasvormige koelmiddel in de verdamper volledig verdampt dient te zijn gaat het weer richting compressor. Vul je teveel koudemiddel bij, dan loop je het risico dat het koelmiddel niet volledig verdampt. Na de verdamper is het koudemiddel dus nog deels vloeibaar en dat zuigt de compressor dan aan. Door een tekort aan koudemiddel verplaats je ook het punt van verdampen. Het kan dan zijn dat ver voor de verdamper het koudemiddel al is verdampt. De verdamper wordt hierdoor niet steenkoud waardoor er geen of nauwelijks warmte wordt onttrokken uit de lucht.
    Dan ervaar je dus een slecht koelende airco.
     

Deel Deze Pagina