ben toch afgestapt op peltier koeling dit omdat ik niet het vertrouwen hield dat het goed doet en airco gewoon 100% zeker goed werkt nadeel de onderdelen ik kan voor 600 het volgende krijgen kachelhuis bedeiningspaneel (automaat zelfde als kachelhuis) bedrading leidingen condensor compressor het is wel is waar 2de hands maar dat maakt op zich niet uit als het werkt en iets gaat kapot kan ik altijd nog een nieuwe inzetten zonder probleem leidingen gaan eigenlijk nooit kapot alleen de flexibele maar alles wat buiten de kachelhuis zit kan eerder kapot gaan maar is op een middag vervangen zit/zat te denken om alleen de verdamper als voorbehoud te vervangen de rest kan altijd op een zaterdag zo gedaan worden echter moet de filter/droger erbij en alle bevestigingen de compressor en presostaat lopen via de computer maar ik kan dat gewoon eromheen laten lopen als de motor stationaair teveel moeie mee krijgt dan kan ik nog iets verzinnen dat de compressor 0.5 seconden later begint met inslaan maar de stuurbekrachtingsensor even een signaal geeft zo loopt toerental omhoog en heb je minder last van bedrading bij de kachelbediening is ook geen probleem denk ik denk dat ik bijna alle onderdelen heb en alleen de vraag naar bevestiging weet iemand toevallig welke onderdelen je voor een airco inbouw eigenlijk allemaal nodig hebt chassis nummer kan ik eventueel zo geven bijvoorbaat dank
met automatisch bedoel ik clima control dus voor 600 zou ik het dus al moeten hebben ik hoop alleen dat iemand weet wat er meer nodig is qua bevestigingen ik zou zelf de auto moeten zien en kijken waar wat zit dan weet ik wel wat ik moet bestellen (opzoeken in microcat) echter heb geen wagen waar ik het zo kan kijken dus weet ik niet
Volgens mij had je een fase1 Focus toch? Dan wens ik je veel succes met de ombouw naar eatc. Dat kan wel.... (heb ik ook gedaan), maar je komt in de knoop met je achterruitverwarming en eventueel voorruitverwarming. Die krijg je zonder modificatie niet fatsoenlijk aan de praat. Het kan zijn dat de interieurkabelboom al voorbereid is. Trek het middenpaneel eens van je dash af en controleer de 18 polige stekker onderin eens (waar je ac-knop zou komen te zitten). Tel hier het aantal draden en noteer de bezette posities. Dan kan ik of iemand anders het schema voor je checken. Met een beetje geluk loopt de bedrading door tot in de vierkante stekker linksonder je motorzekeringskast. De kortste klap, is dan het vervangen van de accessoire-kabelboom onder de motorkap (dat is inclusief zekeringskast) Dan heb je namelijk compleet alle bedrading van de drukschakelaars en relaishuiders bij elkaar. Hoef je ook niet te prutsen en vreemde constructies te verzinnen mbt het inschakelen van de aircopomp. Het kan zo zijn dat de bedrading vanaf de aircoschakelaar naar het motormanagement er niet zit, maar wel vanaf het motormanagement naar de zekeringskast. Dus ook die vierkante stekker even checken en bezette of lege pinnen noteren. Je hebt zowiezo ook nog de ventilator nodig die achterop de radiator zit. Een focus met airco heeft 2 kleine fans ipv 1 grote. Mogelijk heb je ook het frame nodig waar de condensor en de radiator op staan (dat weet ik niet uit mijn hoofd). Voordeel is wel dat je mooi alles in stapjes kan doen. Let bij het zoeken naar een kabelboom wel op dat je een benzine of diesel versie hebt (matchend met wat je zelf hebt). En dat je een fase1 kabelboom pakt. 600 euro is overigens niet goedkoop. Dat moet zeker de helft goedkoper kunnen van de sloop. Hangt natuurlijk wel af van wat de conditie en leeftijd is.
dat met interieur kabelboom had ik nog niet door ik weet (dankzij foka24.de) dat bij voorruitverwarming een kastje tussen moet ivm het niet aansturen van de voorruit verwaming achterruit verwarming is niet het probleem in mijn ogen zou de kabelboom naar de bedeiningspaneel niet veel meer draden hebben van bedeiningspaneel gaat het naar de betreffende motoren en denk kachelweerstand betreffende fin weet ik moet even nog uitzoeken bevestiging voor de condensor zit erin edit ik heb in TIS gekeken en enigste verschil wat ik op het eerst gezicht zie is dat er alleen een draad ervan af gaat voor de airco compressor die nu niet wordt gebruikt voor de rest zou de pin beseting hetzelfde zijn nu alleen kijken naar de automaat of de kleppen met eigen kabelboom zit echter zie ik bij fase 2 dat eatc tussen staan en iets compleet anders is nu weet ik niet of dit kan kloppen en vol automaat voor fase 1 beschikbaar was dus bij deze zou ik hier graag hulp willen
Dat is wel een probleem, daar kom je wel achter Zodra de motor loopt werkt het niet of 19 van de 20 keer niet. Als de auto op contact staat vaak wel. Ik heb die kastjes namelijk gemaakt voor Foka24. Ze worden zelfs tot in Polen en Tsjechiƫ gebruikt Ben aardig aan het puzzelen geweest hoe dit zo veilig mogelijk op te lossen. Eatc heeft nooit bestaan voor een fase1. Er zit een complete extra kabelboom in het interieur gepropt voor eatc. Dat is niet het lastigste. Je moet een paar connecties maken met de bestaande interieurkabelboom, dat is ook goed te doen. Let wel op! er zit verschil tussen de 2002-2003 en de 2004 kabelbomen; De motor is namelijk behoorlijk anders. Je hebt dus ook een andere interieurfan nodig passend bij de kabelboom. Kachelweerstand wordt niet meer gebruikt. Het klopt dus dat alles compleet anders in elkaar steekt bij een eatc. Alleen de basisfuncties zijn hetzelfde: dus aansturing via het motormanagement enzo. Daarom de vraag: liggen de draden vanaf je middenconsole naar de stekkers rechts-onderin je a-stijl en richting C70 er ook? Vanaf de a-stijl gaat het naar je ecu (paar cm hoger). Vanaf de ecu naar de motorruimte, richting die vierkante stekker onder de zekeringskast. Bij een auto zonder airco kan je dus het beste de motorruimtekabelboom vervangen voor de juiste. Dat is minder werk dan zelf draden trekken geloof me Het lijkt veel werk, maar dat valt reuze mee.
dus als de betreffende sloop auto een kabelboom overgenomen kan worden welke motor moet er dan inliggen om zetec-e 2.0 van alle connectors te voorzien interieur connector nog niet gekeken maar als ik het zo zie dan wordt het makkelijker om gewoon een fase 1 kachelhuis met airco te nemen, dan helaas geen clima tronic het is wel leuk te hebben maar kennelijk veel werk tenzij ik bij bestaande kachelhuis de verdamper zo in kan zetten moet hij er wel uit maar dan koop ik gewoon een nieuwe verdamper kan zeker voor een tijd mee duchtguy momenteel zit er geen boordcomputer in wil ik wel maar mooi om te weten dat je naar fase 2 moet kan het kloppen dat voor deze bedieningspanneel ook de backplate moet hebben van fase 2 ivm formaat ervan tevens betreffende achterruitverwarming was ik inderdaad te vroeg mee zat nog bij fase 1 te kijken terwijl ik bij fase 2 moet kijken die extra kabelboom is dat niet de kabel puur voor de motoren van de kachelhuis te bedienen verder lijkt mij niet te zijn verder heb ik dus waarschijnlijk niet de kabelboom voor boordcomputer zit dat direct ook aan de motor kabelvoom verwerkt of was het afzonderlijk ervan betreffende aansturing van de compressor maakt mij niet uit of ik nieuwe kabelboom pak of iets zelf maak weet dus ook niet of ik direct op de computer kan aansluiten en daarna de computer doorlust weet niet of dat kan bij deze waar geen airco nu op zit kabelboom moet dus eerst gechecked worden zou je een lijst kunnen maken dat ik punt voor punt morgen kan kijken of ik het heb (foto erbij maakt het wel eventueel makkelijker) alle andere zaken wat gechecked moet worden zou ook fijn zijn verder had ik gehoort dat bij de 2.0 de compressor op een steun zit. deze steun heb ik dus ook nodig maar kan niet vinden welke steun het moet zijn iemand met een zetec-e 2.0 St130 die toevallig kan kijken tevens duchtguy is het mogelijk dat we 2 zaterdagen samen kunnen klussen als ik alle goeie onderdelen heb 1 keer onder dashboard andere keer onder motorkap heb wel interesse in iemand die het al een keer heeft gedaan als ik weet wat ik voor kabelboom nodig heb kan ik zaterdag of volgende week zaterdag kijken of ze bij de sloopbedrijf waar ik contact mee heb hebben liggen
De accessoire-kabelboom staat los van de motor-kabelboom. De verbinding is die vierkante stekker onder de zekeringskast. Maar dat betekent niet dat hij universeel is: je moet dus opletten en bijvoorbeeld geen diesel versie nemen. Een kabeklboom van een 1800 en van een 2liter gaan wel passen. Van de 1600 en 1400 weet ik niet zeker, dan zou ik de schema's uitvoerig moeten bestuderen. Misschien weet iemand anders het hier zo? Dat scheelt idd veel tijd en ellende. En ook zeker in de kosten. Het beste kan je dan gewoon een intact kachelhuis inclusief de verdamper nemen van een fase2 ofzo. Netjes de koppelingen onder de motorkap afkoppelen (AC en koelwater). Dat scheelt je extreem veel werk bij het inbouwen. Als je een 2004 model neemt, dan zou ik er ook geen nieuwe verdamper in schroeven. Want het uit elkaar halen van het kachelhuis is dikke ellende. De meeste BC's zijn fase2 modellen. Dit past zonder enige modificatie. Ik zeg het alleen ivm de buitentemperatuur, welke via de BC naar de EATC loopt. Klopt. Op een eatc kachekhuis zit een mini-kabelboom verbonden aan alle temperatuursensoren en stelmotoren. Deze gaat dan dmv een stekker naar die extra dashboard kabelboom. Die Dashkabelboom gaat dus naar het kachelhuis, maar ook naar de ventilator en de zonne-intensiteits-sensor. Afhankelijk of je een 2003 of 2004 versie hebt, gaan er 3 of 4 draden naar de bestaande kabelboom. Bij een fase2 zit er een stekkertje in de buurt van de zekeringskast, maar bij een fase 1 niet. Check de 18polige stekker van het bedieningspaneel onder je radio. Noteer alle bezette pins met de kleuren van de draden. En check die vierkante stekker onder je motorzekeringskast. Bij alle focussen zit hij op een steun. Maar ik denk dat je wel een steun voor een 1800/2liter moet hebben. De aircopomp is overigens van alle modellen hetzelfde. Die hoeft dus niet speciaal van een 1800/2000 te zijn. Hmmm, ik had me voorgenomen om niet meer gratis voor 'vreemden' te gaan klussen.
zal zo wel even kijken wat ik precies heb zitten tevens verwacht ik ook niet dat het gratis gedaan wordt vriendschappelijk prijsje mag er natuurlijk wel aan hangen
Een filter/droger heb ik hier nog wel nieuw liggen voor je, als je me een PM stuurt, geef ik je de prijs die ik ervoor wil hebben.
gek genoeg geen 18pins connector gevonden de onderste waar airco knop in zit daar wel 16 pin connector gevonden enigste connectors die ik zie zijn voor de kachelmotor verlichting van bedieningspaneel schakelaar recirculatie klep (als je voorruit ontwaasemer stand gebruikt doet hij direct recirculatie klep dicht gooien) stekker onder motor kap ontbreekt denk ik dit omdat ik geen stekker voor boordcomputer in/achter dashboard zit voel wl een bakje waar de connector in zou kunnen zitten maar dat ook niet de beste foto perfect belicht en al (en niet gaan raden wat voor werk ik het liefst doe cq vingers negeren) andere kant is niet zo als ik had gewild toch de sloop gevraagd wat een handbediend airco kost dit ivm veel makkelijker montage en meer zekerheid betreffende werking hoef ik geen kabelboom te controleren en te plaatsen geen kachelmotor mee vervangen geen boordcomputer inbouw te doen inc. kabelboom en sensoren te monteren (ruitensproei reservoir vervangen)
Sorry.... 16 pins is ook genoeg (ik deed het even uit mijn hoofd) Zal begin deze week de schema's even voor je checken.