1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Airco bevroren?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door focusp, 31 jul 2017.

  1. Gisteren, op weg naar het zonnige zuiden, werd het na een paar uurtjes sturen steeds warmer in de auto. Ventilator een tandje harder hielp niet echt en het leek wel of of er steeds minder lucht uit de roosters kwam. De lucht die eruit kwam was wel koud. Na een plaspauze werkte het weer even maar al snel liep de temperatuur weer op. Als bijrijder, had ik nu de tijd om te prutsen met de knoppen. Even later had ik een werkende methode gevonden....
    Stap 1: Airco uitzetten
    Na een seconde of 20 komt de luchtstroom weer op gang en komt er koude (!) lucht uit de roosters.
    Stap 2: Na een tijdje wordt het weer warm (de airco is nu uit en buiten was het 30gr.), zet nu de airco weer aan.
    Stap 3: Wacht tot de boel weer 'verstopt ' raakt en begin weer bij stap 1.
    Zo hebben we onze reis redelijk comfortabel kunnen vervolgen.

    Maar wat is er nu aan de hand? Ik denk dat het condenswater niet wegkan waardoor de airco dichtvriest. Mogelijk is er ergens een gaatje dat doorgeprikt moet worden en zou ik daar zelf bij kunnen? Het is een fofo 3.1 met handmatige airco en ik heb nauwelijks gereedschap bij me...
    Even naar de garage is niet echt een optie. Dit uitleggen krijg ik niet voorelkaar in het Italiaans... En met bovenstaande procedure komen we de vakantie heus wel door.
    Maar... Als iemand een tip heeft, graag!
     
  2. #2 Vogel, 1 aug 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 aug 2017
    Klinkt heel bekend, maar dat was een FF1.2 uit 2003.
    Daar zat een zwart rubber slangetje (+/- 8mm) dat condens moest lozen onder de auto ter hoogte van het kachelhuis net naast het midden aan de passagierszijde. Dat steekt net iets meer dan een centimeter uit.
    Deze kun je doorprikken met een zacht metaal zoals een koperdraad (zoals in huis) Als je toch staaldraad gebruikt is het risico dat je de airco lek prikt.

    Ik weet niet of het slangetje 10 jaar later nog op deze plaats gemonteerd werd. Zonder brug wordt het wel een buikschuifactie voor iemand met lange armen vrees ik.

    succes
     
  3. Ik had twee jaar geleden exact hetzelfde probleem (denk ik). De garage had net mijn airco gevuld. Bleek dus te veel gevuld waardoor de leidingen letterlijk bevroren waren onder de kap. Is jouw Focus ook net bijgevuld? Het zou dan hetzelfde probleem kunnen zijn. Ik heb toen in overleg met de garage wat koudespul laten ontsnappen, echter kan ik je dat niet aanraden. Er is een hoge druk ventiel en een lage druk ventiel. Ik had in de vakantiestress alleen de hoge druk gevonden. De garage meldde mij dat ik er absoluut niet boven moest gaan hangen, het resultaat namelijk van het indrukken van het ventieltje (als bij een fietsventieltje, zo'n nippeltje) was een koude steekvlam van een meter hoog. Bij mij was dat ventiel vervolgens bevroren op een stand dat ie net heeeeel langzaam leegliep. Ik heb toen mijn bestemming zuid frankrijk bereikt met een koude auto en heb een afspraak bij een Ford garage gemaakt. Simpelweg een verhaaltje door google translate gegooid en laten lezen. Ze hebben de auto toen "gewoon" opnieuw gevuld (oud koudemiddel wordt dan gerecycled) en er een nieuw ventieltje op gezet. Kosten 80 euro.
    Wanneer je airco het niet meer doet zou ik de kap even openen en kijken of je leidingen zichtbaar bevroren zijn of niet.
    Mocht bovenstaand verhaal bij jou kloppen zou ik vooral dus niet adviseren om zelf de druk te verlagen met de ventieltjes.

    succes er mee in ieder geval!
     
  4. Bedankt voor de tips. Bij de fofo 3.1 is er een bodemplaat onder de motor gemonteerd. Om er van die kant bij te komen zal deze er eerst af moeten.
    De airco is inderdaad net bijgevuld, dus dat zou ook kunnen. Had jij dan ook dat er geen lucht meer uit de roosters kwam?
     
  5. Volgens mij kwam er nog wel lucht uit maar was die warm doordat de airco zichzelf uitschakelde door bevroren te raken. Maar misschien dat er verschil zit in het systeem van de MK2 en MK3? komt er ook geen lucht uit als je de handbedienbare airco de temperatuur omhoog draait? en als je kap open gaat wanneer het zich voordoet, dan is het in 1 aanblik duidelijk hoor. bij mij kwam de damp er af van de witbevroren leidingen.
     
  6. Is er geen mogenlijkbeidom vsn binnenuit bij dat slangetje te komen ?
    Als de zaak ontdooid zou er een aardige hoeveelheid water onder de auto uit moeten komen lopen
    Dus even door laten koelen en dan koffie drinken langs de auto.
     
  7. Bij mij kwam er dus bijna geen lucht meer uit de roosters en bij een pauze zag ik ook geen plas water. Daarom dacht ik zelf aan een verstopte afvoer.
     
  8. Inmiddels zijn we weer thuis, tijd voor een kleine update... Ik ben zelf niet meer onder de auto gekropen om het probleem op te lossen. Op de kortere ritten tijdens de vakantie bleef de airco netjes functioneren. Ook bij de hoge temperaturen die in Italië normaal zijn. Maar op de terugweg kwam het probleem weer terug. Misschien mede door de wat vochtigere lucht in de Alpen? Maar omdat we wisten wat te doen was het niet echt een probleem.

    Binnenkort maar eens een afspraak maken om ernaar te laten kijken. Eind oktober is het ook weer tijd voor een beurt en misschien wacht ik daar wel op. Voorlopig staan er toch geen lange ritten meer op het programma.

    PS wat een heerlijke reis-auto is de Focus toch :-)
     
  9. O als je de vloerbekleding bij de passagier richting de stoel haald kom je een slangetje tegen aan de middentunnel neem aan dat die voor de afvoer van condenswater is. Vanaf onder de auto heb ik de uitloop niet kunnen vinden, maarmin de auto dus wel.
     
  10. Gisteren mocht de auto voor zijn jaarlijkse onderhoud een dagje bij de garage verblijven en is de airco nagekeken. Conclusie van de monteur: Een defecte 'ice sensor'. Hierdoor kan de airco te koud worden en bevriest de boel van binnen.
    De sensor is overigens nog niet vervangen. Was niet op voorraad en gezien de kosten (€165,-) wacht ik nog maar even af...
     

Deel Deze Pagina