1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Airbag terugroepactie

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Mad Wally, 24 mei 2022.

  1. Bij mijn vorige auto, een Mondeo MK4 uit 2007 was er kortgeleden een terugroepactie voor de Takata airbag. Deze actie stond kennelijk al ruim een jaar open en heel "toevallig" een week nadat ik deze zelf gespot had in Ford Etis en had aangemeld voor reparatie bij de dealer kwam er een brief van Ford daarover. Bij navraag zeiden ze dat dit geheel toevallig was (jaja:vingertje:). Bij de vorige APK bij de Ford dealer stond de actie klaarblijkelijk ook al open maar was er niks gedaan. Doet me heel sterk vermoeden dat ze pas in actie komen wanneer mensen zelf aan de bel trekken, wat ik enorm kwalijk vind.

    Zijn er mensen die ook een terugroep actie hebben gehad voor hun Focus airbag, en zo ja welk bouwjaar en zijn ze hier door Ford van op de hoogte gesteld of hebben ze het zelf moeten ontdekken via Etis of anders?
     
  2. Niet voor Ford, wel voor HOnda daar kreeg ik netjes een brief voor thuis en een telefoontje van de dealer om het in te plannen. Zo kan het dus ook.
     
  3. voor zowel mijn mk2 als me mk3 was ik door forum heel snel achter over de actie.
    bij de mk2 is het toevallig via brief gegaan.

    bij de mk3 ivm motorschade heb ik zelf gehandeld en contact opgenomen voor actie.
    of ik later een brief over kreeg geen idee meer. ieder geval kon ik het negeren.
    tevens voor diverse waren de actie net op de auto open en wist de dealer nog niks van de actie af, of hoe ze het moesten doen

    dat je apk hebt gehad zonder dat er gecontroleerd is naar openstaande acties dat kan.
    je komt namelijk voor korte apk controle. de kans is dus heel groot dat er niet gecontroleerd is voor deze actie
     
  4. Zo hoort het dus inderdaad. Een levensgevaarlijke situatie laten bestaan zonder daarbij actief de bezitters te informeren is wat mij betreft criminele nalatigheid.
     
  5. Nou, dat gaat een beetje te ver denk ik.
     
  6. #6 Mad Wally, 24 mei 2022
    Laatst bewerkt: 24 mei 2022
  7. Het is altijd wel makkelijk wijzen naar een ander. Wellicht zijn je gegevens bij Ford Nederland niet bekend, ik kan mij namelijk goed voorstellen dat de RDW niet zomaar je persoonsgegevens mag delen.
    De terug roep actie wordt bij de RDW geregistreerd en daar kan je hem zelf terug vinden. Gewoon even je kenteken invullen.
     
  8. Mijn gegevens zijn bekend bij 2 Ford dealers en mailings voor apk, nieuwe modellen en shows weten ze me wel te vinden…
     
  9. patman bedoelde meer over deel "criminele nalatigheid".
    dat dit beetje te ver gaat.
    apk keurmeester zal niet zien dat er een terugroepactie open staat (deze functie is in systeem later gekomen nadat ik gestopt ben met apk keurmeester)
    kreeg altijd van de receptionist te horen dat het open stond. Dit ivm bij aanmelden van de auto de VIN bekend is, hierdoor gaf de programma direct aan dat deze acties open heeft staan.
    Deze kun je dan direct doorgeven aan klant en dat beter is om auto achter te laten dan erop te wachten. Anders kun je het afvinken en wordt het later weer op gepakt

    We leven hier niet in amerika waar door de hele media elk klein terugroepactie opgeblazen worden.
    Media plaatst melding dat alle tesla terugroepactie krijgen ivm issue in de software. Alleen vergaten wel bij te vertellen dat in tussen alle tesla niet naar de garage hoeven te gaan ivm OTA update kregen om issue te fixen.
    ene bericht komt van NHTSA. Dat is amerikaanse instantie die terugroepacties afdwingen bij autofabrikanten. Mijn mening ze blazen het verhaal vaak op.
    Zo als ik nederlands terugroepactie info over deze airbags ken was het meer subtieler.
    "er is een kans dat sommige airbag uit de reeks issues vertonen na dat het af gaat bij ongeval." niks over exploderen.
    Takata airbag hebben kennelijk bij af gaan dat stuk metaal los komt. deze vliegt richting de betrokkende inzittende.

    @Mad Wally
    wat was je eerste auto met airbag? wist je dat deze in begin na 10jaar preventief vervangen moeten worden ivm anders niet verzekerd bent van goed werken ervan. Daar werd gebruik gemaakt van explosie die zoals bij takata airbag kon verzadigen door vocht en juist hierdoor niet af kon gaan. vandaar preventief vervangen. Tegenwoordig maken ze vaak gebruik van CO2 cilinder. deze staat onder druk en zal met lucht de zak opblazen ipv explosie.
    De eerste airbags gaven dan ook vaak brandwonden bij de gene waar het af is gegaan. Tuurlijk liever dat dan stuk metaal in je oog, zoals met takata airbag kan gebeuren.
    Denk dat bij geen enkele auto de airbag preventief is vervangen.

    andere kant kan zijn dat betreffende onderdelen moeilijk te verkrijgen zijn ivm niet 1 autofabrikant maar stuk of 10-15 (gok) totaal allemaal takata airbag moesten gaan vervangen.
    als ik elders lees
    " WHO PAYS? Vehicle manufacturers will be required to cover the full cost of replacement."
    Denk dat ze niet begrijpen dat de kostenpost gewoon door gaat naar Takata zelf. geen wonder dat betreffende bedrijf failliet gaat en overgenomen word. om zo onder deze kosten van de 70miljoen airbags ( alleen al in amerika) onder uit te komen

    @doubled
    als je bij dealer je auto voor apk aanmeld dan staan er al zat gegevens in waar ford nederland je op kan benaderen als je alles hebt ingevuld.
    kan idd zomaar zijn dat je eerste keer bij dealer komt en dan pas de gegevens bij hun bekend zijn.

    echter als ik terug denk aan me mk2 dan is deze bij een universele garage gekocht. daarna heb ik zelf onderhoud en apk gedaan.
    toen kreeg ik de brief binnen voor de terugroepactie. kan me niet herinderen dat ik dit door heb gegeven aan ford zelf.
    volgens mij komt dit door rdw dat dit op den duur wordt doorgestuurd naar ford al weet ik dit tuurlijk niet zeker

    mijn gedachten
    airbag levert geen issues zolang je geen ongeluk krijgt. dan pas is er een kleine kans dat je meer schade van airbag krijgt dan dat het verhelpt.
    andere acties waren dat motor/ auto in brand kon vliegen. Dat is iets dat constant van gevaar is. dus daar mag dan ook best meer aandacht naar toe gaan.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Idd, ik bedoelde de ‘criminele nalatigheid’. ;)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Toen ik in 2017 mijn Mazda 6 kocht kreeg ik niet veel later een brief van Mazda dat er een terugroepactie was voor de airbag. Ik kon een afspraak maken bij elke willekeurige Mazda dealer om de airbag te laten vervangen.
     
  12. De NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) onderdeel van het United States Department of Transportation is dus gewoon de Amerikaanse overheidsinstantie die over verkeersveiligheid gaat. Inmiddels zijn er 67 miljoen van deze airbags vervangen en dat doen ze niet omdat er niks aan de hand is. Dit is ook niet een kleine terugroep actie, maar een van de allergrootste uit de geschiedenis.

    En wat betreft het gevaar, een paar weken na de vervanging raakte ik betrokken bij een ongeluk met een vrachtwagen op de snelweg. Gelukkig viel de klap mee en is de airbag niet geactiveerd, maar een ongeluk zit in een klein hoekje want bij een oudere auto zijn de risico's dat het mis gaat met de airbag echt groot:

    "Bekende problemen
    De problemen met defecte airbags zijn al ruim 10 jaar bekend bij Takata. Gealarmeerd door een ongeluk waarbij metaaldeeltjes door de auto vlogen, besloot de producent in 2004 in het geheim testen uit te voeren op tientallen airbags die uit sloopauto's werden gehaald.

    De uitkomst was schokkend, vertelden twee oud-medewerkers eind vorig jaar al aan The New York Times. Er zou iets mis zijn met de gashouder die de airbag moet opblazen. De resultaten werden onder de pet gehouden." Bron: NOS

    Steekproef met tientallen airbags en "de uitkomst was schokkend", dan is het dus niet incidenteel.

    "The problem
    The air bags that are part of these recalls have defective inflators that could explode or cause the air bag to not inflate properly when it deploys. A faulty seal on the inflator is believed to cause the problem. If the inflator is not sealed properly, moisture can get into the propellant used to inflate the air bag and cause the inflator to malfunction. This could lead to the air bag deploying slowly during a crash, which means it won’t protect you as it’s designed. Or, it could also lead to the inflator deploying aggressively and even exploding. The metal parts from the exploding inflator could injure or kill someone. " Bron NHTSA

    Wel degelijk exploderen dus.

    Ook de brief die ik even later van Ford ontving was weinig subtiel en had juist een heel erg hoog paniekgehalte, compleet met enge plaatjes en vette tekst in de trend van "WACHT NIET MAAK ONMIDDELLIJK EEN AFSPRAAK OM DE AIRBAG TE LATEN VERVANGEN!!!"


     
  13. Als iemand criminele nalatigheid heeft is takata zelf. Als ze het 10 jaar lang al wisten van het probleem.

    Wat betreft ford. Die werkt met een systeem.
    Als actie start beginnen ze. Kan zijn dat later ook andere bouwjaren aan toe gevoegd worden.

    Wat betreft exploderen. Is vooral dat het het zo neerzette dat het net lijkt of het sporadisch gebeurt, dat is niet zo. Het is dat als je een gecontroleerde explosie hebt. Er kans is op ongecontroleerde explosie. Hierdoor kunnen delen van behuizing van airbag met de airbag meevliegen richting de passagier.

    Er staat nergens bij hoeveel kans op slecht werken van de airbag aanwezig is. 1% is al te hoog. Vooral als airbag je ombrengt.

    Nadeel is dst crashtesten gedaan worden met nieuw spul. Laat een auto 5jaar rond rijden en test de carrosserie nog eens. Door alle bulten in de weg is er torsie in body gekomen. Hierdoor kunnen sommige plekken verzwakken.
    Airbag zal als het oud is mogelijk aangetast worden door de weer vocht en de beugel gaan roesten. Gevolg dat je dus een gevaarlijk airbag hebt.
     
  14. Is er maar 1 fabrikant van airbags in de wereld of kan het zomaar zijn dat er ook airbags gemonteerd zijn van andere fabrikanten ? Dan zal lang niet elke auto terug gehaald worden
     
  15. Ervoor en erna zijn wel goeie airbags geleverd.
    Alleen die periode dus niet dat in die periode de airbags in 100miljoen wagens of meer is gekomen. Ja dan moeten ze vervangen worden.
    Gaat denk over ook best lange periode. Want 2004 wisten ze het kennelijk al en na 2012 zijn er nog steeda autos met de airbag issue
     
  16. @Mad Wally, Ik neem aan dat je nu zelf actie hebt ondernomen?
     
    Patman vindt dit leuk.
  17. Jazeker, laten vervangen en een week later total loss gereden :baeh:
     
  18. Mooi dan is dat probleem ook opgelost :clap:
     
  19. ..maar wel total loss met werkende airbag....is ook wat waard:roll:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina