1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

afstelling krukas/ nokassen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jeroenp, 13 aug 2011.

  1. goedendag mensen,
    ik ben jeroen ben net nieuw op dit forum,
    en kom al gelijk met de deur in huis vallen
    het gaat hier om een ford focus station 1.6 16v uit 2000

    ik en een kameraad zijn bezig geweest met de d-riem en de m-riem en waterpomp te vervangen, het was ook gelukt....maaar... nu was de krukas bout een klein beetje los gedraaid na 100km rijden(is ook vervangen door een nieuwe)zat niet goed genoeg vast.d e 90graden exta

    verder geen schade tot zo ver kunnen zien maar nu zitten we met he volgende.

    wij wouden alles vandaag weer op nieuw afstellen maar nu wil hij niet of niet goed lopen omdat wij de afstelling niet goed krijgen nu wou ik vragen of iemand hier op het forum een preciese uitdraai heeft hoe je alles moet afstellen, ik moet er wel bij melden we hebben niet het afstel gereedschap wat je eigenlijk nodig zou hebben bij deze klus

    wij kunnen nergens duidelijk vinden hoe de nok assen precies moeten staan en de krukas, dus bij deze kunnen jullie ons hier bij helpen of heeft iemand gereedschap wat we kunnen lenen of iets dergelijk
    alvast bedankt:thumbs:
     
  2. Om de distributie af te stellen dienen beide nokkenassen met een liniaal (speciaal gereedschap) geblokkeerd te worden. De krukas wordt dan tegen een in het blok geschroefde pen (speciaal gereedschap) gedraaid zodat deze ook op de juiste positie komt te staan. Als alles in de juiste positie staat kan je het vliegwiel blokkeren zodat je de bout van de krukaspulley vast kan zetten (hiervoor niet de afstelpen voor de krukas gebruiken).

    Zonder het speciale gereedschap is dit eigenlijk niet zelf te doen. De 2 linialen voor de nokkenassen zou je eventueel nog zelf kunnen maken maar de blokkeerpen moet je eigenlijk gewoon hebben. Deze blokkeerpen kan je bij een goede automaterialenzaak vaak ook wel bestellen. Verder zal je dan nog iets moeten verzinnen om het vliegwiel te blokkeren om de bout van de krukas pulley vast te kunnen zetten. Ik heb dit zelf weleens gedaan door een beugeltje te maken die op de plaats van de startmotor kwam en dan met een stelbout het vliegwiel blokkeerde.
     
  3. oke, krukas bout hebben we vast gekregen op 40nm en 90graden,
    en met de liniaal hebben we ook gezien ja maar je kunt de nok assen dan op 2 standen draaien(180 graden) dus welke kant moet omhoog staan zeg maar(als je snapt wat ik bedoel)

    heb wel gelezen dat je ook dekrukas moest afstellen op 20 graden voor het bovenste dooie punt, dus alles was een beetje verwarrend
     
  4. Omdat alle distributie pulleys bij de focus spieloos zijn (en alle pulleys dus kunnen draaien op de assen) dien je eerst de krukas en nokkenassen op tijd te zetten voordat je de bouten van de krukas en nokkenas pulleys gaat vast zetten. Normaal gesproken zet je dan eerst de krukas pulley vast en daarna de beide nokkenas pulleys. daarna verwijder je al het speciaal gereedschap en draai je de motor met de hand een aantal keer rond. Hierna moet je de distributie timing nogmaals controleren met het speciaal gereedschap.

    Als ik het goed heb maakt het niet uit als de nokkenassen 180 graden gedraaid zouden zijn. de overbrenging tussen krukas en nokkenassen is 2:1. Als de krukas dus 360 graden gedraaid wordt draaien de nokkenassen maar 180 graden. De 2 nokkenassen moeten alleen niet ten opzichte van elkaar verdraaid zijn.
     
  5. oke, goed om te weten,

    wij weten niet of ze zijn verdraaid omdat de krukas bout los is gegaan , dus vroegen ons af als de zuiger op de bdp staat hoe moet de inlaat nok as staan qua stand en de uitlaat nokas, raakt de punt het het begin van de klep of moet ik de nok as 180graden draaien,daar zit bij ons de verwarring,
    hebben het als vlogd gedaan
    1 krukas bovenste punt staan
    2nog assen met home made liniaaltje gelijk gelegt,
    (maar je kunt de nokassen ook 180 graden draaien)
    3 zoals we op het forum gelezen hadden krukas 20 draden voor bdp vast gedraait nok assen nog gelijk
     
  6. Dus als ik het goed begrijp is de krukaspulley met een draaiende motor losgelopen waardoor de distributie van tijd is gegaan. Als dat zo is moet je wel heel veel geluk hebben als er geen kleppen krom zijn.

    Als je niet zeker weet hoe de nokkenassen nu staan zal je moeten gaan kijken welke kleppen open/dicht staan. Op die manier kan je redelijk goed bepalen of de nokkenassen goed staan.
     

  7. klopt, ging gelukkig met een hele lage snelheid liet net de koppeling opkomen toen viel die gewoon uit zonder knal of iets dergelijks,( net zoals je brandstofpomp kapot is)
    dus op mijn gevoel is er niks kapot gegaan want ik stond op een rot punt dus op de start motor 25meter verder gereden en ging prima:P dus veel geluk gehad wat later kwamen we er achter dat de bout los zat

    maar zag op een foto dat de vlakke delen halverwege de krukas naar onderen wezen , weet niet of dat bij mij ook zo moet of naar boven
     
  8. maar als ik het goed heb begrepen moet de krukas 20 graden voor bdp staan en nokassen met liniaal vlak en met de vlakken halverwege de nokassen naar boven of onder wijzen, dat zou die goed moeten staan
     
  9. De krukas moet met een pen geblokkeerd worden. Deze pen wordt in een gat in het motorblok geschroefd (hier zit normaal een bout in). Als je dan de krukas rechtsom draaid (vanaf de pulley gezien) tot de krukas tegen de pen aan loopt staat de krukas goed. Of dat gelijk is aan 20 graden voor het bdp weet ik niet.
     
  10. oke, dan toch maar een pinnetje halen:)
    kijken wat die dan doen
     
  11. weet er niet veel van maar om kleppen krom te hebben hoef je niet hard te rijden en knallen of weet ik veel wat te horen!

    heb er helaas ook ervaring mee, ook optrekken en vervolgens uitvallen resultaat : 15 kromme kleppen en kapotte zuiger :(

    succes ermee
     
  12. De nokkenassen kunnen maar op 1 manier met het speciaal gereedschap geblokkeerd worden, dis komt doordat ge gleuven in de nokkenassen niet in het middeb zitten maar juist iets uit het midden zitten.

    De krukas blokkeer je door middel van het boutje achter de aandrijfas eruit te draaien en hier een speciale pin in te zetten en dan de krukas hier tegenaan te draaien( rechtsom )
     
  13. oke dat is goed om te weten, gaan we uit testen, dachten al zo iets te zien dat de sleufen niet recht zaten, maar verder geen aandacht aan gegeven,

    en aan HOOMER. dat is niet fijn om te horen dat je het ook hebt me gemaakt met lage snelheid, ik heb gelukkig 1 klein plus puntje denk ik en dat is dat de auto gister heel even paar seconden gelopen heeft, maar heb hem direcht uit gezet om dat het kleppen deksel er niet op zat

    maar bedankt voor de info zal er zeker naar kijken :)
     

Deel Deze Pagina