Afstellen versnellingsbak MTX75

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door John 1.8 Diesel, 3 dec 2011.

  1. Ik heb een Focus 1.8 TDCI uit 2004. Laatst zijn door een universeel garagebedrijf mijn massavliegwiel, drukgroep, druklager en koppellingsplaat vervangen door een Valeo vast vliegwielset. Hierna schakelt de auto minder soepel naar de 1e en 2e versnelling en deed de achteruitverlichting het niet meer. Ik heb de achteruitrij schakelaar op de bak vervangen, maar nu doed hij het nog steeds niet goed. Ik moet de versnellingspook doordrukken om de achteruitrij lamp te laten branden. Als de pook wordt los gelaten, gaat de lamp weer uit. Ik heb het idee dat de versnellingskabels bijgesteld moeten worden. Weet iemand hoe dit moet? Ben bij de Ford Dealer geweest en die zegt dat als de pook in ruststand staat en je de pook soepel recht voorruit en achterruit in de 3 en 4 kunt zetten, hij goed is afgesteld. Op mijn vraag of de kabels afgesteld konden worden, kreeg ik het antwoord dat dit geen zin had.
    Kunnen jullie me helpen de versnellingskabels af te stellen? Kan het aan een verkeerde olie liggen?
     
  2. Als voor het vervangen van de koppeling dit probleem zich niet voordeed lijkt het mij dat er toch iets niet helemaal lekker zit met de kabels. Bij het vervangen van mijn koppeling is de bak juist makkelijker gaan schakelen.

    Dit topic kan beter in Techniek staan. Zal 1 van de modjes binnenkort wel regelen.
     
  3. @rfknol: bedankt en intussen verplaatst :thumbs:
     
  4. dit is zo te lezen gewoon een kwestie van afstellen.
     
  5. Hallo, sorry dat ik de vraag bij het verkeerde onderwerp had gestelt, maar dit was mijn eerste actie op de site (moet er nog even aan wennen).
    Volgens mij ligt het ook aan de kabel afstelling, maar wat is de procedure om deze op de juiste manier af te stellen. Zou andere olie ook nog kunnen mee helpen? Er is Sytrax 75W90 in gegaan.
     
  6. 75w90 is de juiste olie;)

    die gebruikt ford zelf ook;)

    afstelling kan je doen bij de selector, hiervoor met je wel je luchtfilterhuis, accubak en hoofdzekering kast opzij leggen om er fatsoenlijk bij te komen;)

    succes:)
     
  7. Ik heb de accubak en luchtfilterbehuizing al eens los gehaald, maar dan zitten de kabelaansluitingen nog behoorlijk diep weg aan de achterkant op de bak. Volgens mij kan ik er van de onderkant af beter bij. Maar dan nog...wat zijn de juiste afstelgegevens of is dit een beetje gokwerk door maar een beetje aan 1 van de kabels te draaien?
     
  8. van onderaf kom je er helemaal al niet bij;)

    want dan zit de abs-pomp gigantisch in de weg;)
     
  9. Tja, gemakkelijk kom je er niet bij heb ik al gezien. Maar mijn vraag blijft staan hoe de kabels juist afgesteld moeten worden volgens Ford specs.
     
  10. Hallo mensen,

    Verder helaas geen reacties meer gehad, maar ik weet nog steeds niet wat nu de juiste afstel methode is van die versnellingskabels van mijn 5-bak 1.8 TDCI 116PK uit 2004.
    Is er geen Ford expert die mij dat kan vertellen?
     
  11. Auto in derde versnelling zetten, dan op 1 van de 2 kabels de spaninrichting los klikken.
    Dan het zwarte blok op hetschakelhuis even heen en weer halen zodat je voelt dat hij dan ook in de derde versnelling staat.
    Dandie spaninrichting weer vast zetten en klaar is kees
     
  12. Eigenlijk moet je de pook blokkeren dmv speciaal gereedschap, en dan de selectiekabel ontgrendelen.
    Vervolgens schakel je de 3e versnelling in, en borg je de selectiekabel weer vast.
     
  13. Ja maar ging ervan uit dat deze persoon geen speciaal geredschap heeft dus vandaar de manier zonder deze tool;)
     
  14. haha nee vermoedelijk niet want als ie dat had, was ie wel al afgesteld geweest..
     
  15. Hallo Nickysmeding en Antig01. Bedankt voor jullie reacties. Ik kom nog uit het tijdperk van de contactpuntjes, en carburateurs. Heb altijd wel veel gesleuteld aan auto's hoor. Maar nee dus, ik heb inderdaad geen speciaal gereedschap. Ik heb jullie tips al een paar gelezen, maar kom er nog niet helemaal uit. Waar moet ik de selectiekabel loshalen? (ik neem aan op de bak). Jullie hebben het over 1 kabel, maar er zitten toch 2 kabels op de bak? (moeten ze niet allebei worden afgesteld?). Hoe en waar kan ik die spaninrichting vinden en ontgrendelen?
    Ik kan wel naar die Ford Dealer terug, maar die zei dus dat hij goed staat als hij voor de 3 en de vier staat als de pook wordt los gelaten. Ik vind dit niet zo'n betrouwbaar antwoord, wat vinden jullie? Bovendien brandt mijn achteruitrij schakelaar pas als ik tegen de pook aanduw. Kan dit ook aan de afstelling liggen denken jullie?
     
  16. Op de kabel zit een stukje schroefdraad wat een zwart blokje ingaat, in dat blokje zit een plastic stuk wat je in kan drukken, dan is de kabel ontgrendeld, dit zit bij de versnellingsbak. Om hier normaal bij te kunnen moeten luchtfilter en motorsteun aan de kant gehaald worden, als je een beetje lenig met je handen bent kan het ook door alleen het luchtfilter te verwijderen.

    Je hoeft maar 1 kabel af te stellen, de andere heeft een vaste lengte.

    Beetje raar antwoord van de dealer. Dat hij tussen 3&4 staat zecht niks.

    Dat de verlichting niet aan gaat als hij in achteruit staat kan ermee te maken hebben dat de kabels niet goed staan, of de sensor word wat slechter en word niet meteen ingedrukt, ook kan je nog een probleem met je schakelmechanisme in de bak hebben, maar dan moet je eerst het hele schakelkabel gebeuren goed hebben staan om dit met zekerheid te kunnen zeggen.
     
  17. Hai Nicky, langzamerhand begin ik het te snappen. Hoe weet ik welke van de 2 kabels ik moet hebben? Heeft die ander geen zwart blokje? Dat gereedschap heb ik dus niet, maar kan ik mijn vrouw hiervoor inzetten? Pook in de 3 zetten en dan stevig vasthouden of zoiets? Die schakelaar voor het achteruitrij licht heb ik al vervangen. Misschien moet ik die gaffel in de bak iets omhoog buigen die de schakelaar bediend.
     
  18. De andere heeft idd geen blokje, pook niet stevig vasthouden maar gewoon in 3 zetten.

    Buigen zou ik maar niet doen, als er speling op zit of er ruimte is ontstaan duid dit op schade of slijtage in de bak.
     
  19. Dank je Nicky, dan ga ik eerst maar eens een poging wagen om die kabel goed af te stellen. Niet te hopen dat mijn bak naar z'n grootje is. Als ik nu af en toe de koppeling los laat, komt er soms een tikkend geluid uit de bak die weer verdwijnt als ik de koppeling intrap. Als ik de koppeling abrupt laat terug schieten heb ik dit geluid niet meer. Zou er soms meer aan de hand zijn na het plaatsen van die Valeo Vliegwielset met koppelingsplaat en drukgroep?
     

Deel Deze Pagina