vorige maand mn fofo weer laten keuren,afkeur op kentekenplaat verlichting (zelf vervangen) koplampen te weinig lichtopbrengst (opgelapt met koplamp-poetspul van turtlewax wat trouwens extreem goed werkt!) En er moest een fuseepen oid vervangen worden wat ik heb laten doen.Zit weer een jaar apk op dus...Ik zie eigenlijk nu pas bij adviespunten op het apk rapport staan:Zichtbare mechanische delen van het remsysteem vertonen verregaande slijtage. Waaraan moet ik hierbij denken??! zoals gezegt is hij wel de apk door..... Ook staat er:Het airbag-en of gordelspansysteem functioneerd niet naar behoren. Ik heb alle gordels etc nagelopen,maar er lijkt niets mis mee te zijn...Kan het zijn dat er toch een storing oid in het airbagsysteem zit zonder dat het waarschuwingslampje brand??
Storing in het airbag systeem is bij de apk alleen te zien dmv het storingslampje. Wat er verder onder dit punt kan vallen zijn de gordels zelf: misschien rollen ze niet helemaal snel/goed genoeg op of zitten er rafels aan de zijkant. Gewoon even vastklikken en testen of ze blokkeren als je er flink aan trekt. Maar ik heb ook al eens gezien dat dit punt ten onrechte vermeldt wordt. Wat betreft de remschijven: meestal is er dan een dikke rand zichtbaar rondom de schijven. Als het te erg is, dan zou ik er gewoon nieuwe schijven en blokken op zetten.
Als er op het keuringsrapport vermeld is dat er verregaande slijtage aan het remsysteem aan wezig is zou ik het keuringsstation/autobedrijf of de dealer waar je geweest bent maar even bellen en vragen wat er aan de hand is, vind het eigenlijk niet echt netjes dat dit zomaar gedaan word zonder te overleggen. Voor hetzelfde geld zeg jij als klant van, vervang dit maar gelijk ivm veiligheid, het is nu toeval dat je het ziet op het rapport maar een hoop mensen kijken hier niet eens op of kijken alleen naar de verval datum van de keuring
Het airbag-en of gordelspansysteem functioneerd niet naar behoren houdt meer in op de airbag systeem dan gordelsysteem gordels moeten goed functioneren voor apk, anders was het ook afkeur airbagsysteem kun je zien aan airbag lampje deze gaat aan bij contact en uit als je start (sommige auto's moet je eerst mee rijden) dan is het al goed blijft hij knipperen dan zal de dealer hem ook uitlezen keuringstation doet dit alleen melden op apk papier deze zelf nog nooit aangevinkt verder hebben ze AC5 aangevinkt dus moeten ze ook zeggen waarom dit kan meerdere zaken zijn dunne schijven dunne remblokken roestrand op schijf maar minder dan 50% van het remoppervlakt handremkabel beschadigd maar nog niet door rest is hydraulische dus niet zichtbaar mechanische deel en valt er niet onder vandaag wel een peugeot gehad waar schijf en blok niet vv moch worden van lease maatschappij ivm nog 3 maanden moet rijden dus schijf was voor beurt dun en zat nog 8mm voering op maar als er 4 af was dan was het ijzer op ijzer wel goed voor apk maar afgemeld als AC5 ps werk bij peugeot dus als jullie het niks vinden kan ik meer sleutelen ivm jullie dit niet doen
Respect dat jij dagelijks aan Peugeots werkt... zou er zelf denk ik een punthoofd van krijgen.... Tijdje terug hebben Lars en ik een 307 van een wisse APK afkeur dood gered. De eigenaar is bij een grote dealer in Zwolle geweest voor de keuring, die presenteerde even een rekening van 2200!!!! euro om de auto door de APK te krijgen. Ook werden hier compleet onrechtmatige opmerkingen geplaatst. De auto zou roestschade (gat) hebben wat een aandachtspunt zou zijn... Je kan veel zeggen van Peugeot zeggen maar roesten doen ze nauwelijks... Er zat wel wat roest, ongeveer ter grote van een 2 euro munt. Maar was nog oppervlakte roest ook. Banden zouden versleten zijn... nou ongeveer 6mm rondom is echt niet versleten... Ook werd het airbag en gordelsysteem genoemd... lijkt bijna een stndrd verhaal te worden . 1 van de gordels liep wat langzamer terug... zat dus wat stof en ellende tussen. Iig remmen rondom, radiator (probeer maar eens een o-ringetje te krijgen om de slang af te dichten) en ohja niet gesproken over het deels demonteren van de voorbumper, uitlaatspruitstuk (Verschillende maat moeren over dezelfde schroefdraad van de katalysator en hun 10!!! moeren om het kreng vast te houden....), fuseekogels (wat een klte dingen om te vervangen, met die ingeslagen borggleuf en de manier waarop ze bevestigd zijn).... Ford is niet heilig, maar sleutelen aan een 307 is echt iets aparts... met de franse slag zeg maar.... Had echt het idee dat de fransen onder het genot van veel kruidenkaas en de bijbehorende hoeveelheid wijn deze wagen in elkaar hadden geschroefd... weinig logica. Misschien een toevalstreffer.... dat kun jij mij beter zeggen. Vorig jaar dezelfde wagen al het nodige onderhoud gegeven, toen liepen we ook al tegen op zijn zachts gezegd aparte dingen aan..... Dus tja Peugeot.... de nwe 508 en RCZ zijn wel mooie wagens. Ohja aan het eind van het verhaal waren we voor 800 euro klaar, inclusief onderhoudsbeurt (Olie+filter+bougies+luchtfilter+nwe koelvleistof) klaar.... Dus wie zegt dat zelf sleutelen niet loont. Hahahaha. Nee is flauw, maar 2200 euro is echt belachelijk veel geld.
@ Marco, al is olie proberen te verversen bij een peugeot ! moet je weer z'n stom vierkant blokje hebben
peugoet = vaag en het plastic kan je ook niet sterk noemen van die dingen, vooral de afdekplaat voor de accu
Dat kwamen we vorig jaar ook tegen.... en nu weer. Is nog het minst aparte zeg maar. Verder rijden ze best goed, dat dan weer wel.
Om APK zou ik mij verder niet zo druk maken wat er op het rapport staat. Ten eerste stelt de AP-Keuring op teveel punten te weinig voor. En neem als voorbeeld mijn oude olieboot: Al sinds 2003 staat er steevast op het keuringsrapport: speling onderste fuseekogel. Maar dat is gewoon standaard zegmaar. Maar het zit er nu al 8 jaar... Het is een APK advies punt waar niets aan gedaan hoeft te worden. Maar het is wel een vereiste van de APK regelment om het te vermelden op het rapport. Als de keurmeester het niet op het rapport had geschreven wat betreft de vergaande remmen, en er kwam een steekproef zou hij erop aangesproken kunnen worden. Het aller belangrijkste van de keuring is dat de remwerking goed is en dat er geen te grote verschillen zijn tussen de wielen. Maargoed, wellicht schat de desbetreffende keurmeester nog in dat je een kilometer of 5000 kan rijden met de remmen. Dan is het weer zonde om te vervangen... het is maar hoe je het bekijkt.
Ik heb zelf alleen ervaring met de 106 GTI en 306 1.8 16V Break, maar dat vond ik toch beide fijna auto's waar ik nooit iets mee heb gehad. Waarschijnlijk mazzel. Mijn vriendin heeft 2 nieuwe Peugeots gehad: in 2004 kocht ze een 1.4 16V Quicksilver, en in 2007 een nieuwe 207 1.6 16V, samen in 6 jaar tijd nooit iets aan gehad, behalve reguliere beurtjes. Nooit banden of remmen hoeven te vervangen.
Natuurlijk Nicky, de keuze is aan de klant of hij/zij het vervangen willen hebben. Dat ben ik absoluut met je eens. En ik vind ook dat de receptionist dat moet vermelden al naar gelang hoe belangrijk het adviespunt is. Maar het blijft een adviespunt en daar kan je gewoon nog een tijdje mee blijven rijden omdat er geen directe reparatie noodzakelijk is. Dus moet het dan maar vervangen worden om maar geen vermelding te hebben op een rapportje wat de rest van het jaar toch in je dashbordkastje ligt. LB!
mag je zeggen welk model ivm tu5jp4 het wel heeft maar eromheen gewone dop past verder heb je bij sommige inbus nodig ben zelf ook niet heilig van peugeot maar dat is ook de rede dat ik ford rij 508 is ook niet heel heilig met zijn 10 terugroepacties op van alles rcz is gewoon een 308cc in een aangepaste body rcz, 308cc, 307cc 207cc en 206cc kan ik niet vatzoenlijk inzitten, moet me nek intrekken en met 1.78 ben ik ook niet groot te noemen