1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Advies over velgen

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door roxy, 19 mrt 2013.

  1. Hey!

    Ik heb nieuwe velgen op het oog voor mijn ST en had bij een velgenshop gevraagd of die zouden passen. Nu heb ik net een telefoontje gehad dat ze waarschijnlijk wel passen in de maat 8j 18 met een ET waarde van 43. Echter zeggen ze dat er een kans bestaat dat vanwege de grote remschrijven van de ST het net niet past. Dit kunnen ze oplossen met spacers.

    Mijn vraag: Is dit verstandig om te doen of beter niet? Graag advies hierover..
     
  2. #2 maniactheman, 19 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 mrt 2013
    Mijn vraag: Is dit verstandig om te doen of beter niet? Graag advies hierover..[/QUOTE]

    Ik zeg niet doen je gaat op die manier je et waarden verlagen en dan komt je sporing om de hoek kijken ik denk dat je spijt gaat krijgen

    Hoe verder de velg naar buiten komt hoe lager de et waarden

    Oh ja en dan nog maar te zwijgen over steenslag op de lak bij de eventuele uitgeklopte wielranden
     
  3. Hij zei er wel bij dat de kans groter is dat het past en als het niet past dat het echt mm werk is. Ik weet niet of dit nog relevant is. De echte velgen vallen erg ver naar binnen, dus ik denk zelf dat ze niet heel erg veel zullen gaan uisteken dan of heb ik dat mis?
     
  4. Je kan het wel doen maar ik zou in elk geval van die plastic folie halen die je op de
    Zijkant van auto zet net tegen je wielkast

    En m'm werk is niet erg eigenlijk alleen maar beter voor de koeling van je schijven en klauw.
    Ik denk dat het wel past maar met spacers gaat de rijcomfort wel achteruit.
    En de slijtage van de banden wordt er ook niet beter op
     
  5. Zelfs zonder spacers komen de velgen die je op het oog hebt al zo'n 10 mm verder naar buiten als de originele ST velgen. Met spacers wordt dit alleen nog maar meer.
     
  6. Als het wel past met ET waarde 43 is er verder niks aan de hand? Omdat het toch behoorlijk afwijkt van de de ET waarde van de originele velg? Die is ET 52,5.
     
  7. Ja dat is natuurlijk ook weer zo... Ik heb ook geen idee hoeveel de originele naar binnen vallen, dus hoeveel ruimte er inprincipe over is voordat de velg voorbij de wielkast komt. Ik bedoel als het past...Wat is 1 cm? Met spacers wordt dat inderdaad wel meer maar hij zegt dat het echt mm werk is dus dan zijn het niet zulke brede spacers lijkt mij? Excuses als ik misschien domme vragen stel, maar heb er echt geen verstand van:nocheer:
     
  8. Orgineel is 8x18 ET 52 en je wil nu naar 8x18 ET 43. (correct me if I'm wrong)

    Waarom zouden er dan spacers tussen moeten?
    De achterkant kan het probleem niet zijn want de velg komt 9mm verder naar buiten.

    De diameter blijft gelijk, dat zou ook geen probleem moeten zijn.

    Het zou zonder spacers gewoon moeten kunnen lijkt mij.
    En die 9mm ga je waarschijnlijk niks van merken.
     
  9. Dat klopt. Die velgenboer zegt dat het 90% zeker gaat passen alleen durft hij het niet met zekerheid te zeggen omdat de ST vrij grote remschrijven schijnt te hebben. Dus als dat zo zou zijn kan hij dat oplossen met spacers zei hij.

    Je zou zeggen nou probeer gewoon, maar deze velgen zijn zeer prijzig en komen uit het buitenland en kunnen niet teruggegeven worden. Dus als ik ze wil moet ik het risico nemen dat ze net niet passen en er dus spacers tussen moeten. En ik wil dus graag weten hoe nadelig spacers zouden zijn. Zou bijvoorbeeld met of zonder spacers maar met een ET afwijking van 9mm de rij eigenschappen van mijn auto veranderen( minder stabiel, aanlopen)?
     
  10. #10 maniactheman, 19 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 mrt 2013
    Een verschil in de et waarde van 5 mm of meer dan het origineel geeft direct een nadelig effect op ondermeer de slijtage van banden en wiellagers.

    Ook kan je last krijgen van een negatieve chamber oftewel je wielen gaan aan de bovenzijde naar binnen staan omdat als ze verder naar buiten staan een grotere neerwaartse druk krijgen.
    Dan wordt de onderkant van de band verder naar buiten geduwd.
    Daardoor kan je stuurslag kleiner worden en als je brede banden hebt kan het gaan aanlopen.

    Dit alles kan je aanpassen doormiddel van ondermeer uitlijnen behalve de slijtage van de wiellagers.

    Ik hoop dat ik het wat duidelijker heb gemaakt voor je.



    (Ook ik maak fouten)
     
  11. Ik wil je niet iets afraden of bang maken maar je moet je wel goed beseffen dat de onderhouds kosten aanzienlijk kunnen stijgen alleen door aanpassing van de et waarden.

    Ik zelf heb het probleem gehad bij een Seat Ibiza.
    Met de verkeerde et waarden is er niet meer mee te rijden.

    Slijtage bij zo een lichte auto valt dan wel weer mee.
     
  12. Ok dank je is duidelijk zo. Dan ben ik bang dat ik toch naar andere velgen moet zoeken. Was hier al bang voor, dat de velgen die ik na lang getwijfel heb uitgekozen niet zouden passen.
     
  13. #13 maniactheman, 19 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 mrt 2013
    Nogmaals voor de remmen maakt het niet zoveel uit.
    Maar het kan heel zonde zijn voor de portemonnee en je plezier ten op zichte van het aangezicht.

    Ik werk trouwens in de automaterialen dus als je iets zoekt en je hebt maten en een foto ik kan dan wel het een en ander regelen voor je.
    Ik werk in Harderwijk dus dat is ook nog redelijk centraal.
     
  14. Is zeker niet de bedoeling dat ik hierdoor problemen met mijn auto krijg. Heb hem al 4 jaar en nog nooit problemen gehad dus wil daar niet nu mee beginnen.
     
  15. Staat opzich niet raar denk ik als ze iets verder uitsteken? Sommige mensen doen het express omdat ze het mooi vinden dacht ik.. Ik heb zelf geen idee of het echt opvalt.
     
  16. #16 maniactheman, 19 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 mrt 2013
    Het uitsteken zal idd wel meevallen maar je hebt volgens mij ook iets bredere wielkasten?
    Het gaat gewoon om de procentuele afwijking ten opzichte van het origineel.

    Je kan het wel altijd terug bouwen natuurlijk bevalt het niet dan verkoop je de velgen en bouw je het terug.

    Het staat vaak wel mooier zeker wanneer je achter de auto rijd...
    Maar Hoe vaak rij jij achter je eigen auto?
     
  17. Ja ik heb wel vrij brede wielkasten. Ja daar zat ik zelf ook aan te denken, maar ik denk dat ik deze velgen niet meer zo makkelijk verkocht krijg vanwege het prijskaartje. Daar moet maar net vraag naar zijn, plus dat het witte velgen zijn dus dat doe je ook niet onder veel auto's.
     
  18. Mijn wintervelgen zijn ET40 en ik merk geen verschil met rijden.

    Elke keer als ik m'n velgen wissel lijn ik hem uit. Daar komen geen bijzondere afwijkingen in voor.

    Slijtage van wiellagers kan ik niks over zeggen, time will tell;)

    Een collega van me had wel problemen met het weggedrag van z'n Lexus. Maar daar was het ET verschil 25mm.:D

    Maar goed, ik wil hier geen eindeloze discussie van maken. Meningen verschillen nu eenmaal en ik heb de wijsheid ook niet in pacht.;)
     
  19. Haha nog nooit...Ik sta er wel eens achter...
     
  20. En wat is jouw originele ET waarde Zenith?
     

Deel Deze Pagina