1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Advies motorproblemen, miskoop?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Sietse, 31 aug 2018.

  1. #1 Sietse, 31 aug 2018
    Laatst bewerkt: 31 aug 2018
    Beste forumleden,

    Graag wil ik jullie wat advies vragen rondom onze recente aankoop. We zitten namelijk nogal met onze handen in het haar :think:

    In maart hebben we een Ford Focus 1.6 TDCI uit 2009 gekocht met rond de 250.000 op de teller voor ongeveer 3000 euro. Na een paar maanden rijden blijkt er echter behoorlijk wat mis met de motor. We roken diesel binnen en de motor tikte licht, dus het vermoeden was al snel dat de verstuivers lekten.

    Na inspectie van de monteur blijken de verstuivers inderdaad te lekken, evenals de turbo (moet vervangen) en zal hoogstwaarschijnlijk de roetfilter aan vervanging toe zijn. Zeer kostbare reparaties. Het advies van de monteur: de reparaties overstijgen de dagwaarde van de auto, en hij zou hem zo snel mogelijk weg doen en een nieuwe auto zoeken. Flink bale dus.

    Wij zijn echter in korte tijd zeer gehecht geraakt aan de auto. Hij rijdt lekker, ziet er nog goed uit en is gewoon heel comfortabel. Bovendien verwachte we ons eerste kind in januari, dus de ruimte komt ook zeer van pas. De reparaties echter kosten zo 3500 - 4000 euro, niet een bedrag dat we zo even ophoesten. Bovendien zitten er al behoorlijk wat KM op. Aan de andere kant kost een nieuwe auto ook een hoop geld natuurlijk, en dat zal waarschijnlijk betekenen dat we een flinke klasse achteruit gaan. Nogal een dilemma wat ons betreft.

    Ik ben benieuwd wat jullie mening is. Was dit een miskoop of hebben we gewoon pech? Zijn jullie het eens met de monteur (er waren er uiteindelijk 2 van verschillende garages met min of meer hetzelfde advies)? Zijn er forumleden die kunnen adviseren betreft de reparaties, misschien locaties kennen waar het goedkoper kan of plekken waar je goed aan onderdelen kan komen?

    Laat ik er meteen wel even bij vermelden dat ik zelf geen autokenner ben en dus ook niet die reparaties zelf zou kunnen uitvoeren. Daarom is het voor ons ook zo moeilijk in te schatten of het slim is een auto met deze KM stand te laten repareren, of dat het veel lucratiever is voor hetzelfde bedrag een nieuwe te kopen.

    Alvast bedankt in ieder geval voor een reactie, dat wordt zeer op prijs gesteld!

    EDIT - misschien goed te vermelden dat de remblokken van de Focus nieuw zijn en de distributie is vervangen in 2016.

    Vriendelijke groet,
    Sietse
     
  2. Bekende punten bij deze motor en vooral rond die km-stand. Dat is de rede dat je ze vaak te koop ziet.
    Echter is het wel als het goed gemaakt is dan is hij weer goed voor 100.000km of meer. Belangrijkste is dat de onderhoud goed is uitgevoerd en geen uitwendige olielekkage te zien is.

    Komt er dan weer een flinke reparatie aan is het lullig dat je zoveel pech hebt.
     
  3. @OP: Naar mijn mening moet je auto's met de 1.6 TDCI lekker laten staan. Ik heb er destijds ook naar gekeken en dit zijn precies de redenen waarom ik een model op benzine heb gekocht.

    Maar jij zit er nu mee... ik zou het roetfilter en EGR laten uitprogrammeren om dure reparaties nu en in de toekomst te voorkomen. Aan de turbo en de verstuivers vervangen ontkom je helaas niet. Daarnaast moeten de verstuivers bij iedere beurt gecontroleerd (nagetrokken) worden om te kijken of ze niet los zitten. Houd er ook rekening mee dat de koppeling ook nog een keertje moet als je er nog een ton mee wil rijden. Verder zullen de schokbrekers ook niet al te best meer zijn dus die zou ik zowieso ook laten vervangen.

    Voor het geld van de reparaties kun je ook een benzine model kopen met niet zoveel kilometers. Daar heb je natuurlijk ook achterstallig onderhoud maar met 4 nieuwe banden, nieuwe distributieriem en schokbrekers ben je er meestal wel. De benzinemodellen halen ook met gemak 3 ton.
     
  4. Ik hoef gin diesels meer[emoji23]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
     
  5. Minimaal herstel en op zoek naar een ,1.8. Geen PSA meer

    Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk
     
  6. Bedankt allen voor de reacties. Een paar vragen:

    Wat bedoel je precies met uitprogrammeren?

    Verder zit ik nog wat te zoeken op bijvoorbeeld de onderdelenlijn. Verstuivers voor €100 per stuk uit sloop auto's e.d. Een roetfilter voor €250. Zou dat een optie zijn mits ze natuurlijk professioneel gemonteerd worden?

    Dank en groet,
    Sietse
     
  7. Lijk me inderdaad een goed idee.
     
  8. zou dan wel een 2.0 nemen, een 1.8 is volgens mij nooit geleverd in de facelift.
     
  9. Heb mijn roetfilter toen ook laten leeghalen. Bedrijf in t oosten van t land. Ze programmeren hem meteen uit. Anders krijg je foutmeldingen e.d.

    Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk
     
  10. Klopt soort van.
    2l is veel beter dan n 1.6
    Er zijn dacht ik nog enkele 1.8jes als facelift die rondspoken(die zijn dan net tijdens de overgang gebouwt of zo)

    Maar met die hele politiekerambam zou ik maar eens dubbel kijken of n diesel wel "verstandig " is.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
     
  11. ehm als je de 1.8tdci bedoelt dan kan alleen voor 2007 in de zelfde auto heb (mk2 fase 2) dan krijg je de DW10 van psa toch de 2.0tdci. Veel beter en sterkere motor, tuurlijk ook met zijn dingen die verloop van tijd komen, dat is zeker.

    @Sietse
    uitprogrammeren bedoelen ze ermee dat de computer de egr niet meer aanstuurt en ook niet een fout aan gaat geven. dat je roetfilter verdwenen is, maar ook geen storing op geeft. je motor gaat dus niet meer regenereren.
    gevolg is dus dat de uitstoot nooit echt goed is zoals de fabrikant het heeft bedacht.
    zie het als soort van sjoemelsoftware. op de test bank deed hij alles perfect maar nu met deze andere software haalt hij de test nooit.
    echter het rijden zelf is veel verbeterd. geen tegendruk van de roetfilter en geen vervuilde kanalen van de egr.
    alle mileuaspecten wat de auto euro4 (of euro5 al) maken worden dan eruit gehaald.
    dat is het nadeel van de diesel. uitstoot goed te krijgen moet er diverse dingen extra gedaan worden.
     
  12. In Nederland is de fase 2 inderdaad niet met de 1.8 TDCI geleverd. In het buitenland echter wel. De exemplaren die in Nederland rondrijden zijn dus geïmporteerd of exemplaren welke oorspronkelijk niet voor de Nederlandse markt waren bedoeld.

    Er staat me iets van bij dat de 1.8 TDCI In Nederland niet in de fase 2 is geleverd vanwege milieu redenen (de 1.8 TDCI had immers geen roetfilter). Aan de andere kant zou het me ook niet verbazen wanneer dit een marketing gerelateerde keuze is geweest van Ford Nederland.
     
    focusfanrossum vindt dit leuk.
  13. Heb vanwege de diesel mrb die volgend jaar fors omhoog gaat al even zitten rekenen. Met alle kosten, behalve onderhoud, meegerekend ben ik nu zo'n €300,- goedkoper uit als met een vergelijkbare 1.6 benzine. Uitgaande van 30.000 km per jaar.

    Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk
     
  14. Das nou net de killer, het onderhoud/stukken. Ook weet je nie wa die pipos in den haag de komende jaren van plan zijn.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
     
  15. Dat zou ik niet doen. Voor hetzelfde geld geven die over een paar maanden de geest en dan zit je weer.
     
  16. Zijn de verstuivers daadwerkelijk kapot of zaten ze los en lekte ze langs de kop? Dat laatste is een bekend probleem, de verstuivers zelf gaan niet zo vaak kapot.

    Waaruit blijkt dat de turbo moet worden vervangen? Is er een oorzaak bekend?

    Verder het mag niet en je hebt kans dat je er problemen mee krijgt, maar je zou het risico kunnen nemen om voor een paar 100 euro het roetfilter softwarematig weg te laten schrijven en er nog mee door te rijden tot je tegen de lamp loopt.

    Op zich kan het blok bij goed onderhoud (om de 15.000 oliefilter en olie vervangen), wel veel kilometers aan. Bij mij staat er inmiddels 315.000km op.

    Persoonlijk denk ik dat je de auto beter weg kan doen. Ook met in het achterhoofd dat diesels, en zeker de euro4 (deze motor), steeds zwaarder belast zullen worden.

    Hoeveel kilometer rijd je per jaar?
     
  17. Hoop flauwekul antwoorden hier. Waarvan het antwoord van Kolere nog het dichtst bij de waarheid ligt. Te beginnen bij een 1.8 of een 2.0 diesel te nemen... zijn ook motoren waarbij duur onderhoud noodzakelijk wordt bij hogere kilometerstanden (vanaf 200.000km). Verstuivers, vliegwielen, roetfilters etc.

    Daarbij de reparatiekosten van €3500,- - €4000,- vind ik ook nogal grof.

    Verstuivers van de 1.6tdci zelf gaan zelden kapot, brandplaatjes etc. gaan nog weleens lekken. Dus, idd wie zegt dat de verstuivers kapot zijn? De turbo, waaruit blijkt dat idd? Of is dit maar een aanname?

    Een roetfilter en EGR uitprogrammeren van een 1.6 tdci? Net zoals bij een 2.0 grote kans dat je foutmeldingen blijft houden. En dan heb ik het niet eens over het milieuaspect. Verstuivers elke beurt natrekken? Wat een flauwekul. Je controleert wel of ze niet lekken. Maar eigenlijk als de brandplaatjes etc. zijn vervangen, dan heb je er geen gezeik meer mee.

    Onze 1.6 tdci staat inmiddels op 298.xxxkm.
    Let wel is de versie zonder roetfilter. Daarvan is vervangen: de turbo bij 140.000km (op voorhand/garantie), de dynamo ergens bij de 200.000km een keer een krukaspoelie en that’s It. Voor de rest krijgt de auto op tijd zijn onderhoud (Max. 20.000km) wat goed wordt uitgevoerd. Ford schrijft voor of om de 20.000km of om de 15.000km bij zwaar gebruik (in dit geval betekent dat korte stukjes).

    Resumé: die diesel lucht kan worden veroorzaakt door lekke brandplaatjes. Verstuivers hoeven dan niet vervangen te worden. Is een reparatie die niet veel hoeft te kosten. De turbo, waaruit blijkt dat ie kapot is? Maakt ie het geluid van een koffiemolen? Dan ben je sowieso te laat en wordt het tijd voor een ander blok. Of zit er iets speling op het asje (bepaalde mate van speling is standaard). Roetfilter: dat is idd pech en in jullie geval heeft de vorige eigenaar verzuimt om ‘m te vervangen. Maar ook die zijn aftermarket wel te krijgen en met een beetje goede wil prima te vervangen. Belangrijk is dat je de slangen controleert, de regeneratie vloeistof laat bijvullen en ook je EGR schoonmaakt.

    Tja en een andere auto kopen: idd de benzine versies zijn over het algemeen behoorlijk goed, al loop je daar soms het risico dat je een oliesnuiver treft. Maar voor het budget van zeg rond de €4000,- kom je uit bij een MK2 fase I met vaak hogere kilometerstanden en niet altijd de meest complete uitvoeringen. Als je perse diesel wil rijden; voor ongeveer €6500,- koop je een Focus MK3 Econetic diesel. Met ongeveer 180.000km.
     
    Gert jan, jeroenbreuer en meeder vinden dit leuk.
  18. Dank voor jullie reacties en uitleg!

    Je hebt denk ik gelijk, dat was wat overdreven. De monteur bij een gespecialiseerd dieselmotor-revisie bedrijf schatte de materiaalkosten op ongeveer 2400 euro, en dan moet het er nog in gezet worden. Dus dat zal eerder rond de €3000 uitkomen dan. Dan heb je dus wel alles gloedje nieuw.

    Inderdaad zei de monteur van de eerder genoemde revisie garage dat hij de verstuivers kon testen, maar hij zei dat bij deze stand de kans groot was dat ze kapot waren (of iig 2 vd 4) en dat je ze dan net zo goed kon vervangen. Betreft de turbo: die was wel vrij duidelijk aan z'n eind vond hij. Inderdaad te veel speling in het asje en een lekkage, met veel roet rond de turbo als gevolg.

    Verder ter uitleg: wij rijden +/- 25.000 p/j. Natuurlijk hebben we, voordat we deze auto aanschafte, de (extra) kosten doorgerekend. Voor ons kwamen we quite uit.

    Anyway, dank voor jullie hulp, wij gaan er nog even over denken!
     
  19. Heel eerlijk? Van die verstuivers geloof ik niet direct. Van de 1.6 tdci gaan ze eigenlijk niet stuk. En 250.000km... die van ons staat op 298.xxx km, die van @kolere op 315.xxxkm, en ze zijn er met nog meer kilometers. Tuurlijk kan het, maar een second opinion kan geen kwaad. Roet op de turbo... misschien een slang die niet goed aansluit? Zeker bij 250.000km in weer en wind wil er nog wel wat rommel langskomen.

    Ik zeg niet dat het niet kan dat al de genoemde zaken kapot of vervangen moeten worden. Maar toevallig lijkt het mij allemaal wel. Laat anders een verlate aankoopkeuring doen.
     

Deel Deze Pagina