1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 2 fase 1 Advies gevraagd trillend stuur

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Frankvns, 10 jun 2018.

  1. Hallo focusrijders,

    Ik heb een veelvoorkomend probleem bij mijn focus 2.0 uit 2007: trillend stuur. Heb de auto nog niet zo lang en hij had het probleem toen al. Dacht dat het simpel banden balanceren was, maar daar is het zelfs erger mee geworden. De auto trekt na het balanceren op de snelweg sterk naar rechts.

    Volgende al gedaan:

    - banden gebalanceerd (helpt niet)
    - verschillende bandenspanning geprobeerd (helpt niet)
    - zelf auto op de krik gehad. Aandrijfassen iets speling en je hoort een klik als je de wielen gaat ronddraaien. Klopt dat?
    Daarnaast heeft rechter voorwiel horizontaal ietsjes speling.

    Ik wil voorkomen dat ik net als sommigen van jullie maanden bezig ben.

    Waar moet ik nu mee verder gaan en hoe moet ik de garage 'sturen' in de zoektocht?

    Bedankt!
     
  2. Als ik dat zo hoor zijn de vorige keer de wielen op de auto gebalanceerd. Dat wordt wel gedaan als laatste redmiddel, zelf vind ik het meer verbloemen van een probleem.
    Bij het ronddraaien van de wielen hoor je geen klik te horen. Het enige wat hoorbaar mag zijn is het licht schuren van de blokken langs de schijven.
     
  3. Als ik je verhaal lees zou ik je spelling rechtsvoor eerst oplossen.
    Verder als je wiel van links naar rechts draait hoor je altijd een klik. Dit komt meer uit je diffrentieel oftewel versnellingsbak.

    Ivm trekken loopt er niks aan. En is de auto al opnieuw uitgelijnd. Dit wel doen nadat spelling op gelost is.

    Wielen van voor naar achter wisselen. Kijken of de velg niet krom is. Geen hoogteslag op de banden.

    Hierna kun je altijd de wielen op de auto balanceren. Voordeel is dat je kan zien hoeveel onbelans op de betreffende plek aanwezig is. Na wielen wisselen van voor naar achter, zou je dit nog een keer kunnen doen. Weet je of de wielen een verschil maakt.

    Allerbelangrijskte zit er geen slingering in je wielen, in je remschijf, in wielnaaf
     
  4. Ik ben nog niet zo bekend met de Focus dus misschien zeg ik iets doms. Je schrijft echter dat je wat speling op je rechter voorwiel hebt. Zou dat door de spoorstang kunnen komen? Hoor je misschien ook wel eens een tik als je door een gat of kuiltje rijd?
     
  5. Zat me te bedenken dat ik nog niet alle informatie handig heb verteld. Voor jullie goed om te weten dat de trilling zich vooral voordoet tussen de 110 en 140 km/h. Daaronder niks en daarboven ook niet. De auto trekt tot 60 km/h niet naar rechts. Hoe harder je gaat rijden hoe meer hij dat gaat doen met een max bij 130 km per uur. Dan zit je op de snelweg binnen 200 meter in de vangrail als je het stuur loslaat. Bij ong. 150 trekt hij nog wel iets naar rechts, maar veel minder. Garage vertelde mij dat dat waarschijnlijk geen uitlijning is en dat dat de trilling niet gaat verhelpen, anders zou de auto ook op lage snelheid moeten trekken.
    Verder trilt het stuur op zij hardst rond de 130 km/h. Dan trillen mijn handen ook flink mee. Stuur trilt niet horizontaal of verticaal, maar meer met de stuurrichting mee.
    Alleen het stuur trilt, de auto zelf verder niet.

    De speling op het rechtervoorwiel is wel heel minimaal. Vraag mezelf dus wel af of dit het is. Kromme velg, naaf ect is op het oog niet zo. Alles lijkt daar kaarsrecht.

    Ik denk dat het handigst is om inderdaad bij de garage te vragen de voorwielen naar achter te plaatsen en andersom. Als het dan niet over is sluit je toch alles mbt banden en velgen uit? Of zie ik dat verkeerd?
     
  6. wat jij hier omschrijf is geen normale trilling. jouw omschrijving noem ik eerder levensgevaarlijk
    ja bij 120km/h zie je vaak dat een trilling waarneembaar is. dat is niks speciaals aan

    als je remt of vol gas geeft verandert het trekken naar rechts. geef je gas los tevens ook.
    uitlijning is puur voor het trekken.

    wat de garage zegt geeft mij geen goed gevoel over betreffende bedrijf. zoals je het beschrijft klinkt het meer van zoek het maar uit je hebt garantie tot aan de deur gekregen.

    je zegt zelfs dat hij naar rechts trekt. dit samen met trillen kan duiden op versleten tussenlager.
    tevens hoe minimaal een spelling lijkt het kan mee werken met het probleem.
    bedoel een slingering van letterlijk 0.05mm op je remschijf is al genoeg om trillende rempedaal te leveren.
    alleen dit gaat dan over kromme schijf.
    je zegt dat alles kaarsrecht lijkt. maar wat gebeurt er als er gewicht en krachten op komen. dan zakt hij iets door de veren en kan het dus ook anders zijn
     
  7. Een andere vraag : hoe oud is de auto en hoeveel kilometers gereden ?
    Hoe zijn de ophang punten van het motorblok ? Zitten die los , of zijn de rubbers versleten ?
    De fusee en de fuseekogels , zit er speling op ? En de draagarmen en korte stabilisator stangen , zijn deze nog in goede staat ?
     
  8. Bedankt voor de reacties. Ik heb inderdaad geen garantie, want die heb ik niet afgenomen destijds. Ik heb de auto bij de vakgarage hier op de hoek in onderhoud. Het trekken van de auto is trouwens pas na het balanceren gekomen. Daarvoor deed hij dat amper. Verklaart dat nog iets?

    De auto is van 2007 en heeft 127K gelopen. De auto heeft 3 maanden geleden APK gehad (+steekproef) en was in topstaat bevonden. Alleen de bandenspanning was toen niet juist. Ik heb zelf de auto even op de krik gehad en gesjort, maar ik voel geen speling op spoorstangen, draagarmen, ect.
    Wel kan ik beide aandrijfassen heen en weer bewegen (en dan bedoel ik uiteraard niet ronddraaien). Daar zit speling op. Hoort daar speling op te zitten of duid dat op versleten tussenlager?
    Verder heb ik niet bijster veel verstand van de technische staat van de auto.

    Morgen de garage maar weer bellen.
     
  9. Als je zelf zegt dat je er geen verstand hebt zou ik de garage naar laten kijken.
    Gekke is idd dast je zegt hij harder trekt na balanceren dat zou nooit kunnen of mogen.
     
  10. Ik ga sowieso zelf niet sleutelen. Morgenochtend gelijk weer bellen. Vrijdag ga ik op vakantie, dus hopen dat ze voor die tijd nog een gaatje hebben om te kijken.
     
  11. Hoeveel km heeft de auto gelopen? Als dat meer dan 150k is, dan zou ik beginnen met nieuwe schokbrekers (naast de speling verhelpen).
     
  12. Als ze geen gaatje hebben zou ik wel een andwr garage bellen om even te kijken.
    Wil niet verkeerd klinken maar het is beter dat er zsm naar gekeken word. Zodat je veilig op vakantie kan gaan
     
  13. @nctnico De auto heeft 127K gelopen. De auto veert overigens superstrak, op het harde af, dus verwacht geen slechte schokbrekers.

    We gaan het meemaken. Woensdag heeft de garage tijd vrijgemaakt. Ze willen de auto de hele dag hebben en gaan wat testen doen en de hele ophanging controleren. Ik houd jullie op de hoogte.
     
  14. Wat voor merk banden zitten op de auto?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  15. Na 127k is het mooie wel van de schokbrekers af. Onderschat de invloed van de schokbrekers op het gedrag van de auto niet. Mijn vorige auto trok ook naar rechts en dat was pas over na het vervangen van de schokbrekers.
     
  16. Eindconclusie: paniek om niks. De garage is gisteren met mij meegereden en heeft daarna de ophanging, banden, velgen en uitlijning gecontroleerd. Conclusie was dat het balanceren de eerste keer waarschijnlijk niet goed is gegaan. Met het opnieuw balanceren van de voorwielen is de trilling verholpen en is ook het trekken op hoge snelheid weg. Dank voor het meedenken!
     
  17. Dan kwam het trillen en trekken hoogstwaarschijnlijk uit het wiel rechtsvoor. Mooi dat het opgelost is
     
  18. Beste allen,

    Ik kom toch weer bij jullie terug. Het trillen van het stuur op hoge snelheid is namelijk alweer een tijd terug. Het balanceren heeft destijds toch niet goed genoeg geholpen.

    In de tussentijd ben ik gewisseld van velgen & banden (ik wilde sowieso andere velgen). Ik ben van 17 inch naar 16 inch gegaan. Dit heeft de trilling niet verholpen. Ook deze banden zijn meermaals gebalanceerd en van links naar rechts en van voor naar achter geplaatst. Dat haalde allemaal niets uit. Ook een knik in één van de velgen is er inmiddels uitgehaald, maar de trilling blijft.

    Ondertussen is eigenlijk alleen het onderstel nog de mogelijke boosdoener. Waar moet ik beginnen?
    Ik heb nergens speling op de wielen, dat is al meerdere keren vastgesteld. En volgens de garage is de ophanging op het eerste oog in prima staat. Ze hebben ook de draagarmrubbers al een keer gecontroleerd, maar die waren niet versleten volgens de plaatselijke vakgarage. Er komen ook geen geluiden uit het onderstel.
    Het enige is dat je af en toe met snelheden van boven de 130 km/h linksvoor een geluid hoort alsof je over de witte strepen op de weg rijdt. Ga je nog harder rijden dan gaat dat over in een constante zoem. Maar nogmaals, dit hoor je niet altijd.

    Ter info: de auto heeft nu 130K gelopen en heeft tot 3 maanden geleden altijd in de parkeergarage gestaan. Hij heeft dus heel weinig weersinvloeden ondervonden.

    Ben benieuwd naar jullie ideeën.
     
  19. Zoemen zou uit een lager kunnen komen. Ondanks dat ik bij trillingen door een lager verwacht dat je meer klachten zou hebben zou ik m toch even (laten) controleren.
    Heb je de remklauwen ook al nagekeken? Mijn Focus 2 had bij de beide klauwen wat last van slijtage. De klauw kwam niet voldoende meer terug (Behalve als je over een hobbel reed of de garagebrug op...) en dat in combinatie met een iets kromme remschijf zorgde ook voor trillingen in het stuur, die overigens ook met enige regelmaat verdwenen.
     
  20. Bedankt voor de tip. Zal dit inderdaad meenemen. Wil de auto nog één keer laten controleren. Opzich kan ik er op deze manier wel mee leven als er niks echt stuk is, maar toch klopt er iets niet. Overigens trilt het stuur op de ene snelweg meer als de andere snelweg, ook zoiets waar ik de vinger niet op kan leggen.

    Het zoemende geluid kan ik ook nog niet plaatsen. Wiellager dacht ik ook aan, maar er is geen speling en ook bij hard ronddraaien wiel hoor je geen zoemend/fluitend geluid. In een bocht naar rechts op lage snelheid (bijvoorbeeld rotonde met 30 km/h) hoor ik wel af en toe wat fluiten, maar ik heb het idee dat een achterrem dan wat aanloopt.
     

Deel Deze Pagina