2.5i 20V 305pk Advies gevraagd: Inlet Manifold Focus RS2, de Elevate is binnen

Discussie in 'Performance' gestart door Sbro.nl, 17 nov 2012.

  1. #21 ST130, 18 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2012
    cool!:rock:

    (sorry, eerste pagina niet gelezen...)

    Elevate heette eerst Evolve kom ik net achter
     
  2. Een andere inlet is ook tuning. Deze brengt in het middengebied wat extra vermogen.
     
  3. Een motoronderdeel krijgt een upgrade en maakt daarmee deel uit van mechanische tuning ;) :D
     
  4. Elevate is een hele goede keuze .
    Word ook mijn keuze .
    Jaren meer ervaring met volvo dan de andere merken .(niet dat die slecht zijn)
    maar kwa prijs en kwaliteit heb ik mijn keuze ook al gemaakt.
     
  5. Hi
    Ik vind hardware/mechanische tuning toch net iets 'chiquer' dan een chip.
     
  6. Deze film had ik ook al gezien, er zit best veel handwerk in zo'n manifold
     
  7. leuk filmpje heeft het meer waarde ook voor een ST
     
  8. Ook voor de :st: heeft het een meerwaarde Norbert.

    Ik kwam ook nog dit filmpje tegen, al testen ze hier wel met een behoorlijke hoge druk, je ziet dat de originele manifold behoorlijk uitzet, dat zal met de aluminium versie niet gebeuren.

    [YOUTUBE]KybKFdMu0t0[/YOUTUBE]
     
  9. #32 Norbert, 19 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2012
    Hallo Simon, ik zie in het filmpje dat die uitzet maar daar is de druk veel hoger ik kom niet boven de 1 bar uit ik moet wel zeggen dat ik er in geloof en ik hoor wel eens dat de originele defect gaat.Het lijk mij zeker een mooie verbetering.
    Ik wacht rustig af hoe jij het ervaar.
     
  10. Simon, wat verwacht je ongeveer aan vermogens winst te boeken?
     
  11. Op basis van mijn originele software motor tuning verwacht ik hooguit een pk of 10-15
    Maar dat is zeker niet de reden om dit te doen, ik wil de gebruikte materialen verbeteren
    en ben benieuwd hoeveel pk/Nm winst er te behalen is zonder softwarematige tuning.

    Citaat van Elevate:
    BRON

    The ELEVATE Performance Inlet Manifold is engineered and constructed to provide maximum power and torque gains for the I5 engine. This is achieved by increasing both flow and capacity when compared to the restrictive standard, plastic inlet manifold. Careful attention to details throughout the manufacturing process ensures every one of our Performance Inlet Manifolds perform exactly as designed by our R&D team. Power gains are dependent on the state of tune of the engine, but a standard I5 engines will see a power gain of upto +14hp and +13ftlb (18 Nm), while a tuned engine with other ELEVATE components will see gains of over +26hp and +22ftlb (30Nm) of torque increase. The higher the engine output, the more effective our Performance Inlet Manifold becomes as additional air flow is required by the engine.
     

  12. Ik heb ook zon ding Norbert,

    [​IMG]

    John
    Grey-ears
     
  13. Laatste mod die ik motorisch nog overweeg voordat er een hybride turbo op komt. Misschien wel een must, maar lees er wel wat gemixte verhalen over... Er zijn er die t onzin vinden, en de geclaimde winst in twijfel trekken. Anderen zeggen dat met name de 5e cylinder er profijt van heeft. T ziet er in ieder geval mooi uit!
     
  14. Er is al diverse malen aangetoond dat er in het middengebied een vermogenswinst is van pakweg 10pk.
     
  15. Hmm, persoonlijk staat zo'n ding onderaan mijn lijstje... Ziet er wel mooi uit, maar effectief is het eigenlijk half werk als je de onderste inlet manifold er niet bij monteert. De bovenste is nu mooi gepolished maar de onderste niet... en hoe het er verder in de motor uitziet, vraag ik me ook af...

    http://www.elevatecars.com/V50-polished-port-lower-inlet-manifold

    Hoe dan ook, ik lees hier wel wat de bevindingen zijn :).
     
  16. Het onderste deel van je inlet wil je juist ruw laten als ik het goed heb, vanwege de brandstof die in dat deel moet mengen met de lucht. Op een gladde wand kun je bijvoorbeeld brandstofdruppels krijgen, die dan zo je verbrandingskamer in 'lopen'. Aan de andere kant is je grenslaag wel dunner bij een gladde poort, dus je inlaat is effectief iets groter. En minder stromingsweerstand. En je zou zeggen dat bij de moderne injectoren de boel wel genoeg vernevelt. Dus dan zou t kunnen helpen.

    Bedenk wel dat dit een turbo motor en geen atmosferische motor, dat maakt m.i. wel verschil in het hele verhaal. Moet je eens nagaan wat de lucht allemaal nog tegenkomt aan obstakels, verwijdingen en vernauwingen voordat ie in de motor is. En dan het laatste stukje glad polijsten? Hmmm....
    Wat dat betreft heeft een goede manifold meer effect, omdat deze de lucht beter over de 5 cylinders kan verdelen.

    Ook belangrijk is dat de manifolds exact op elkaar aansluiten, dus zonder randjes.
     
  17. Ik wist niet dat daar al benzine werd ingespoten... en of dat gedeelte nou ruw moet zijn zou ik ook niet weten. Vond het gewoon raar dat dan een mooi gepolijst gedeelte geplaatst wordt op een ruw gedeelte.

    Die pasvorm bij de pakking slaat wel echt nergens op. Zal wel een kostenbesparing zijn ofzo, want dat is verre van optimaal...
     

Deel Deze Pagina