1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Advies draagarmrubbers voorzijde

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door RonW, 7 mei 2017.

  1. #1 RonW, 7 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2017
    Mijn focus 2 fase 2 is weer voor een jaar goedgekeurd met een opmerking dat de draagarmrubbers van de voorwielophanging onderzijde op het randje zitten.
    Er zit speling op,,,,,
    Hij verwacht dat deze de volgende keuring niet door komt.
    Nu wil ik deze zelf gaan vervangen.
    Ik kom veel merken tegen graag advies!
    Ik wil geen stugge powerflex eronder.
    Ik kom de de volgende merken tegen: Moog, TRW, Delphi, Monroe, Febi Bilstein en Lemförder.
    Welke zijn aan te raden en welke niet?

    Ik zie dat 1 draagarm rubber met een bout op de draagarm zit en met 2 bouten zit dit rubber onder de auto.
    [​IMG]
    De andere kleinere draagarmrubber zit in de draagarm geperst.
    [​IMG]
    Is het aan te bevelen om ook de bouten en eventueel moeren nieuw te monteren.

    Het zo mooi zijn als ik ergens een oude draagarm kon krijgen om zo mijn eigen tooltje te kunnen maken om zo de draagarm rubbers zelf te kunnen persen.
    Of als iemand mij kan vertellen wat de maten van uitsparing zijn voor deze rubbers.

    Graag advies of ervaring met dit probleem.
     
  2. Waarom vervang je niet gewoon de hele draagarm? Dan heb je alles weer fris voor niet heel veel geld extra.
     
  3. De draagarm zit maar met 4 bouten vast; die compleet vervangen is veel gemakkelijker dan die 2 rubbers eruit/erin persen. En vergeet de kogel niet die onder de schokbreker zit; die persen is niet geheel zonder risico.
    Het vervangen is iets wat je prima zelf kan doen; het stelt echt heel weinig voor.

    Qua merk maakt het m.i. voor gewoon straatgebruik weinig uit. Ik rijd sinds een maand of 3 met Moog draagarmen rond; bevalt echt prima.

    Vergeet ook niet je wagen uit te lijnen na vervanging.
     
  4. Koop aub complete draagarmen.
    Persen is voor een hobby thuismonteur erg lastig.
    En als je pech hebt vervang je nu een rubber, en over een jaar zijn de fuseekogel rubbers kapot.
     
  5. Toen ik mijn draagarmen een paar weken geleden ging vervangen , is mij door de Ford garage geadviseerd om in elk geval de voorste bout , te vernieuwen.
    Daar zit al Loctite op.

    Maar ik heb voor de zekerheid alle bouten/moeren vernieuwd.Ik heb wel een FoFo 1.1
     
  6. Jij hebt dus gekozen voor origineel Ford onderdelen.
    Aan wat voor bedrag moet ik denken als ik origineel Ford neem?

    Ik zie wel dat de meeste dus toch de draagarm doen.
    Alleen ben ik niet zo happig op affermarket merken voor een draagarm.
    Misschien dan toch die van Moog maar nemen.
     
  7. Aftermarket is prima, wel een beetje de goede merken op zoeken.
    Zelf heb ik de voorste draagarmen van TRW. Ik rij er nu al weer een kleine 100.000km mee rondt. Zonder problemen.
     
  8. #8 RonW, 7 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2017
    Bij het vervangen van de draagarm moet er ook nog gelet worden op de conus van de fuseekogel.
    Deze kan 18 of 21mm zijn.
    Ik kan dus niet zomaar een draagarmen bestellen

    Ook lees ik op het internet dat de achterste draagarmrubber het vaakst kapot gaat.
    Ook zijn deze redelijk goed zelf te vervangen.
    Omdat deze op een as op de draagarm zit.
    Met een goede poelietrekker moet deze er zo af kunnen.
     
  9. [MENTION=16094]RonW[/MENTION],

    Of het originele ford draagarmen zijn weet ik zo niet.Ik zag de set op Amazon.de - 2x draagarm /2x stabilsator stangetjes /2x stuurfuseekogels /.
    De set was erg goedkoop , helaas maakte het porto bedrag de set weer wat duurder.

    Ik had het met hetzelfde gemak en voor iets minder ook bij MisterAuto kunnen bestellen.Maar ja weer wat wijzer.

    De bouten zijn wel origineel Ford en dus redelijk duur - Ik heb ook de bouten/moeren voor de fusee kogels vervangen.Een type bout heb ik niet vervangen - de hele grote 15 mm aan de achterzijde.

    In totaal voor de bouten/moeren was het 53,xx Euro.
     
  10. Wat is je kenteken ? Kan zijn dat ik voordelig nieuwe, orginele kan leveren.
     
  11. #11 RonW, 8 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 mei 2017
  12. je hebt pb, ik heb ze liggen, orgineel, 130 euro per stuk.
    Dealerprijs 300 euro per stuk.
     
  13. #13 RonW, 10 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 mei 2017
    Draagarm rubbers

    Na veel zoekwerk op het internet en na een bezoek vanmiddag aan mijn vaste garage "Bosch Car Service" voor overleg, heb ik zojuist de Febi Bilstein pro kit
    draagarm rubbers besteld.
    [​IMG]
    Kosten €18,54 per stuk dit is incl. nieuwe bouten.
    Ik ga deze zelf plaatsen.
    Nadat ik de info kreeg dat achterste draagarmrubber op de voorwielophanging een probleem is bij zowel Ford focus als bij de Volvo V50 en Mazda.
    Deze 3 gebruiken exact dezelfde draagarm en rubbers.
    En bij alle gaan de achterste draagarmrubbers vroegtijdig kapot.
    Mijn Monteur gaf aan dat als je er op tijd bij bent de voorste draagarm rubbers eigenlijk nooit kapot gaan.
    Alleen Mazda gebruikt ander schroefdraad bij hun bouten.
    Een aantal merken zoals MOOG en Febi Bilstein hebben een upgrade draagarm rubber gemaakt voor de achterste rubber van de voordraagarm (onderzijde).
    Het vervangen hiervan is niet een hele grote klus en is best door mij te doen.
    Op het zoeken van dit probleem op Volvo V50 komt er veel naar voren op het wereldwijde net.
    Zelfs een howto op YouTube.

    MOOG geeft dit aan op hun site.
    [​IMG]
     
  14. Ik wens je veel succes met zagen en slijpen (want daar draait het vaak op uit)
    Zodra je alles los hebt zal je er achter komen dat de fuseekogels ook niet tof meer zijn.

    Het advies van complete draagarmen is zo gek nog niet ;)
     
  15. Draagarmrubbers

    Ik heb bij mijn oude VW Golf V wel gekkere dingen moeten doen dan dit.
    Tuurlijk een draagarm wisselen is een makkelijke klus.
    Maar ik hou zo wel de draagarm origineel.
    De rest is nog gewoon goed, dan zie ik niet in waarom dat wel te vervangen.
    De kosten die ik nu heb zijn zo laag dat ik dit de juiste oplossing vind.
    Ik kom op mijn werk wel lastigere klussen tegen die opgelost moeten worden.
     
  16. Wat maakt het uit dat je je draagarm origineel houdt?
    Ik hoop voor je dat de fuseekogels en voorste draagarmrubbers goed zijn. Anders kom je nog wel redelijk aan 't donderen aan.
     
  17. Mijn ervaring met aftermarket onderdelen is niet altijd positief.
    Soms denk je degelijkheid te hebben gekocht en blijkt het toch anders.
    Het blijft altijd een gok.

    Als ik zie dat mijn broer die in dezelfde auto rijdt alleen een 2.0 met 100.000km
    meer op de teller gewoon nog goed is op de fuseekogel en voorste draagarmrubbers lijkt mij dit gewoon een juiste beslissing.

    Ook mijn monteur zegt dat hij eigenlijk alleen dit rubber kapot tegenkomt op de voordraagarmen van de Ford en Volvo.
    Hij vervangt dan ook alleen dit rubber.
     
  18. Mijn ervaring is juist dat bij de Focus II de fuseekogels sneller op zijn dan je voor mogelijk houdt.

    Wat betreft aftermarket onderdelen; het grappige is juist dat als je bijv. een SKF waterpomp besteld (dus geen OEM via Ford) het Ford logo is weggeschuurd/gefreesd. Aftermarket is dus niet per definitie slechter van kwaliteit. Er zit wel verschil in de aftermarket onderdelen. Ook hier geldt vaak als iets echt te goedkoop is om waar te zijn, is dat vaak ook zo.

    Zaak is wel dat je de goeie aftermarket onderdelen op zoekt (lang leve Google).
     
  19. Inmiddels zijn de achterste draagarmrubbers van de voor- draagarmen vervangen.
    Viel reuze mee om te doen.
    Om de fuseekogel los te krijgen is wel het juiste gereedschap (fuseekogeltrekker) nodig.
    De conische as van de fuseekogel zit behoorlijk vast!
    De 3 bouten waarmee de draagarm onder de auto vast zit met een luchtsleutel los gehaald.
    Ook deze zitten behoorlijk vast.
    Draagarmrubber was helemaal lam en gescheurd.
    Na de demontage van de draagarm heb ik het rubber in de bankschroef gezet.
    Nu kon ik de draagarm zelf als hefboom gebruiken om vervolgens de draagarm ten opzichte van het rubber 1 keer compleet rond te draaien.
    Het rubber scheurde nu zonder problemen compleet af.
    Daarna het omhulsel zonder. Problemen kunnen verwijderen.
    De bus die overblijf is éénvoudig met een slijptol in te slijpen en te verwijderen.
    Spoortje erin en bij bij beide uitstaande uiteinden doorslijpen.
    Oude schroevendraaier ertussen.
    Paar keer wrikken en je tikt de oude bussen er zo af.
    Daarna de as waar de draagarmrubber op zit goed opgemeten samen met de nieuwe Bilstein draagarm rubbers.
    De passing (draagarmrubbers) daarvan was toch iets te krap.
    Met scheurband de assen op juiste passing gemaakt en ingevet en vervolgens met een oude passende dop de nieuwe draagarmrubbers erop getikt.
    Daarna de draagarmen weer gemonteerd.
    De fuseekogel en voorste draagarmrubbers waren nog in zeer goede staat.

    Tip!
    Bilstein levert 2 nieuwe bouten bij de rubbers.

    Gebruikt gereedschap:
    Fuseekogeltrekker
    Krik
    As-steunen
    Luchtsleutel
    Doppenset
    Steeksleutels
    Scheurband
    Slijptol
    Vet

    Al met al heeft het mij niet veel gekost.
    De auto rijdt nu veel rustiger over drempels en slecht wegdek.
     
  20. Sorry voor het oprakelen van een oud draadje maar het lijkt me beter dan een nieuw draadje starten...
    Mijn Fofo MKII fase 1 heeft (na iets meer dan 3 ton) nieuwe draagarmrubbers nodig. Mijn idee is om nieuwe complete draagarmen van Febi te kopen met fuseekogels. Echter... er zijn 2 maten voor de fuseekogels: 18mm en 21mm. Hoe kom ik erachter welke maat ik nodig heb zonder de boel eerst te moeten demonteren?
     

Deel Deze Pagina