1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Active grill shutter verwijderen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Jopperd, 23 dec 2021.

  1. Ivm beschadigingen aan een lamel van de shutter van een focus MK3, dient de gehele shutter eigenlijk vervangen te worden. Het is niet zeker of de het aandrijfmotortje ook defect is. Er stond een foutcode in het systeem dat de shutter geblokkeerd was.
    Nu wil ik de shutter weg laten maar dan begint meteen de koelfan te draaien. Dat is normaal niet het geval.
    Op dit moment is alleen het motortje zonder shutter terug geplaatst maar na 1km rijden begint de fan weer te blazen.
    Heeft er iemand ervaring wat er moet gebeuren om de fan alleen te laten blazen als dit echt nodig is? Kan het toch aan het motortje liggen en dat een nieuwe dit verhelpt? Of kan ik ook de zekering verwijderen, F36?
    Misschien heeft iemand het antwoord.
     
  2. Draait de ventilator niet vanwege de airco?
     
  3. Ik heb altijd de airco aan en dit is mij nooit opgevallen. Kan uiteraard wel, maar dan op een lager toerental misschien. Nu is het maximaal en hoor je het in de auto.
     
  4. Oké, ik snap alleen de link tussen de fan op max en de shutters niet.
    Of, zou het een veiligheid zijn die is ingebouwd? Zit er naast de motor ook nog een sensor in het shutter systeem? Als de auto "denkt" dat ze niet open gaan dat deze dan de ventilator vol aan zet?
     
  5. Precies, dat was mijn gedachte ook. Dus of de motor is defect, of die draait over een bepaalde drempelwaarde heen omdat de shutters er niet zijn, en dus in een soort noodstand gaat lopen
     
  6. Zojuist het motortje bekeken wat er gebeurd als de motor aan gaat. En dan zie ik het tandwiel van het motortje draaien. Dus dat betekend dat die nog gewoon werkt.
    Waarschijnlijk reageert de fan dus doordat het motortje niet weet wanneer die moet stoppen met draaien en moet je die op een of andere manier zien te blokkeren op het juiste moment. Heeft iemand hier ervaring mee?
     
  7. De Active Grill Shutter (AGS) staat standaard open en bij starten gaat deze dicht bij een koude motor. Naarmate dat de motor opwarmt gaat de grill verder open om meer koeling toe te laten. Daarna wordt dit systeem aangestuurd aan de hand van de motor temperatuur en gebruik van de AC.
    Dus de koelfan gaat op maximaal toeren draaien om het systeem 'koel' te houden omdat de terugkoppeling van het AGS systeem er niet meer is...
    Dit AGS is in de as-built wel uit te schakelen softwarematig (Forscan bv.), #235 'active grill shutter'
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  8. Ik heb gisteravond met Forscan in de central configuration de Active Grille Shutter gevonden en op: without active grille shutter gezet.
    Vanmorgen tijdens het rijden ging de koelfan weer aan helaas.
    Moet ik nog ergens anders iets aanpassen? Want je geeft aan in de as-built, maar welke? Want ik zie een hele lijst staan met as-built achter en als ik die uitlees staan de instellingen in hex.
     
  9. Als je de central configuration de active grille shutter hebt 'uitgezet', heb je deze aanpassing naar de BCM en IPC geschreven ?
     
  10. Ik heb op write geklikt en toen begon vanalles te starten en te piepen. Ik ga ervan uit dat dit bij het opslaan hoort. De console gaf uiteindelijk aan dat alle blocken waren weggeschreven.
    Vervolgens heb ik op stop geklikt. Ik weet niet meer zeker of er BCM of IPC voor de central configuration stond. Dat zou ik even moeten checken. Maar je kunt toch alleen write doen en vervolgens de module stoppen waar je in bezig bent?
     
  11. Ik heb zojuist met forscan de BCMii Central Configuration (Main) nogmaals uitgelezen om te checken of de instelling daadwerkelijk op without AGS staat. Dit is het geval.
    Vervolgens heb ik alle DTC's gereset. Daarna een rondje gereden en de koelfan ging na een paar minuten aan.
    Toen ik terug was weer Forscan aangesloten en gechecked op DTC's. De volgende staan in het systeem:

    ===PCM DTC P05A1:00-6C===
    Code: P05A1 - Active Grille Air Shutter A Position Sensor Minimum/Maximum Stop Performance

    Status:
    - DTC Maturing - Intermittent at Time of Request
    - Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC
    - Test not complete

    Module: Powertrain Control Module

    Freeze Frame :
    -GLOBTIM: 206557136 s - Global real time
    -TOTAL_DIST: 89236.0 km - Total Distance
    -FUELSYS: Closed Loop - Fuel System Status (Open/Closed Loop)
    -LOAD: 5.49 % - Calculated Load Value
    -ECT: 42 °C - Engine coolant temperature
    -SHRTFT1: 3.91 % - Short term fuel trim 1
    -LONGFT1: -0.78 % - Long term fuel trim 1
    -MAP: 23.0 kPa - Manifold absolute pressure sensor
    -RPM: 2081 1/min - Engine Revolutions Per Minute
    -VSS: 70.0 km/h - Vehicle Speed
    -SPARKADV: 55.00 ° - Spark Advance
    -IAT: 7 °C - Intake Air Temperature
    -RUNTM: 126 s - Time Since Engine Start
    -FRP: 4650.0 kPa - Fuel Rail Pressure
    -EVAP_PCT: 0.00 % - Commanded Evaporative Purge
    -FLI: 57.25 % - Fuel Level
    -BARO: 101.0 kPa - Barometric pressure
    -VPWR: 14.50 V - Control Module Voltage
    -TP_REL: 5.10 % - Relative Throttle Position
    -TAC_PCT: 10.20 % - Commanded Throttle Actuator Control
    -RPMDSD: 910 1/min - Desired Idle Speed RPM
    -OSVB1S2: 0.94 V - Oxygen Sensor Voltage Bank 1 Sensor 2
    ===END PCM DTC P05A1:00-6C===

    ===PCM DTC P2610:00-6C===
    Code: P2610 - ECM/PCM Engine Off Timer Performance

    Status:
    - DTC Maturing - Intermittent at Time of Request
    - Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC
    - Test not complete

    Module: Powertrain Control Module

    Freeze Frame :
    -FUELSYS: Open Loop - Fuel System Status (Open/Closed Loop)
    -LOAD: 0.00 % - Calculated Load Value
    -ECT: 18 °C - Engine coolant temperature
    -SHRTFT1: 0.00 % - Short term fuel trim 1
    -LONGFT1: 1.56 % - Long term fuel trim 1
    -MAP: 101.0 kPa - Manifold absolute pressure sensor
    -RPM: 0 1/min - Engine Revolutions Per Minute
    -VSS: 0.0 km/h - Vehicle Speed
    -SPARKADV: 0.00 ° - Spark Advance
    -IAT: 11 °C - Intake Air Temperature
    -RUNTM: 0 s - Time Since Engine Start
    -FRP: 550.0 kPa - Fuel Rail Pressure
    -EVAP_PCT: 0.00 % - Commanded Evaporative Purge
    -FLI: 0.00 % - Fuel Level
    -BARO: 101.0 kPa - Barometric pressure
    -VPWR: 12.07 V - Control Module Voltage
    -TP_REL: 10.59 % - Relative Throttle Position
    -TAC_PCT: 10.98 % - Commanded Throttle Actuator Control
    -RPMDSD: 1250 1/min - Desired Idle Speed RPM
    -OSVB1S2: 1.62 V - Oxygen Sensor Voltage Bank 1 Sensor 2
    ===END PCM DTC P2610:00-6C===

    ===OBDII DTC None===
    Successful DTC reading, no error codes found

    Module: On Board Diagnostic II

    ===END OBDII DTC None===

    ===APIM DTC U0140:00-28===
    Code: U0140 - Lost Communication With Body Control Module

    Status:
    - Previously Set DTC - Not Present at Time of Request
    - Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC

    Module: Accessory Protocol Interface Module

    ===END APIM DTC U0140:00-28===

    ===APIM DTC U0155:00-28===
    Code: U0155 - Lost Communication With Instrument Panel Cluster (IPC) Control Module

    Status:
    - Previously Set DTC - Not Present at Time of Request
    - Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC

    Module: Accessory Protocol Interface Module

    ===END APIM DTC U0155:00-28===

    ===SASM DTC None===
    Successful DTC reading, no error codes found

    Module: Steering Angle Sensor Module

    ===END SASM DTC None===

    ===FDSM DTC None===
    Successful DTC reading, no error codes found

    Module: Front Distance Sensing Module

    ===END FDSM DTC None===

    ===ABS DTC U0140:00-28===
    Code: U0140 - Lost Communication With Body Control Module

    Status:
    - Previously Set DTC - Not Present at Time of Request
    - Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC

    Module: Antilock braking system

    Freeze Frame :
    -GLOBTIM: 206556784 s - Global real time
    -TOTDIST: 89235.0 km - Total Distance
    -MAINECUV: 11.75 V - Main ECU voltage supply
    -OUTTMP: 1 °C - External Temperature From Sensor
    -POWER_MODE: error - Power Mode Status
    -BTCS: Inactive - BTCS -201D
    -AYC: Inactive - AYC
    -ABS: Inactive - ABS
    -RSC: Inactive - RSC
    -BTC: Inactive - BTC
    -HDC: Inactive - HDC
    -VAC_BST_ST: Inactive - Active Vacuum Booster State
    -BST_REL_SW: Inactive - Booster Release Switch State
    -HYD_PMP_ST: Inactive - Hydraulic Pump State
    -ECUPSVO: 11.90 V - Electronic Control Unit Power Supply Voltage
    -VSS: 0.0 km/h - Vehicle Speed
    ===END ABS DTC U0140:00-28===

    ===RCM DTC U0140:00-28===
    Code: U0140 - Lost Communication With Body Control Module

    Status:
    - Previously Set DTC - Not Present at Time of Request
    - Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC

    Module: Restraint Control Module

    ===END RCM DTC U0140:00-28===

    ===PAM DTC U0257:00-28===
    Code: U0257 - Lost Communication With Front Controls / Display Interface Module

    Status:
    - Previously Set DTC - Not Present at Time of Request
    - Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC

    Module: Parking Aid Module

    ===END PAM DTC U0257:00-28===

    ===PAM DTC U0140:00-28===
    Code: U0140 - Lost Communication With Body Control Module

    Status:
    - Previously Set DTC - Not Present at Time of Request
    - Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC

    Module: Parking Aid Module

    ===END PAM DTC U0140:00-28===

    ===PAM DTC U0155:00-28===
    Code: U0155 - Lost Communication With Instrument Panel Cluster (IPC) Control Module

    Status:
    - Previously Set DTC - Not Present at Time of Request
    - Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC

    Module: Parking Aid Module

    ===END PAM DTC U0155:00-28===

    ===HCM DTC U0140:00-08===
    Code: U0140 - Lost Communication With Body Control Module

    Status:
    - Previously Set DTC - Not Present at Time of Request
    - Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC

    Module: Headlamp Control Module

    ===END HCM DTC U0140:00-08===

    ===PSCM DTC None===
    Successful DTC reading, no error codes found

    Module: Power Steering Control Module

    ===END PSCM DTC None===

    ===BCMii DTC None===
    Successful DTC reading, no error codes found

    Module: Body Control Module

    ===END BCMii DTC None===

    Dus het lijkt erop dat de AGS nog steeds gecontroleerd wordt?
     
  12. Weet je zeker dat je het zowel in de BCM als de IPC hebt weggeschreven zoals eerder vermeld?
    Als het maar op één van de twee plaatsen is gedaan kan je nog steeds rare meldingen krijgen.
     
  13. Ik zag bij voorbeelden met focccus dat je die optie wel hebt om naar beide weg te schrijven. Maar met forscan zie ik die optie niet. Dan kan ik alleen in de centrale configuration op write klikken.
     
  14. Net even gezocht op forscan en wegschrijven naar ipc, en blijkbaar moet je in de engineer mode zitten. Ik heb het in de normal mode gedaan. Ik zal vanavond nog eens kijken.
    Het wegschrijven naar ipc, duurt dat langer dan naar bcm? Daar las ik iets over namelijk.
     
  15. Ik zou er wel even voor zorgen dat je accu voldoende spanning heeft. Of aan de lader staat. Vraagt best wat energie van de accu..

    In normal mode kan je idd alleen kijken en niet aanpassen.
     
  16. Hmm een lader heb ik niet. Maar in de normal mode heb ik het wel kunnen aanpassen en wegschrijven. In die mode kun je wat standaard zaken aanpassen.
     
  17. Een goede acculader is nooit weg om te hebben.

    Ik heb er één gekocht om in de winter de batterij van de caravan op te laden maar die komt voor de auto ook wel van pas.
    Een fatsoenlijke lader zoals de CTEK MXS5.0 bijvoorbeeld kost je niet de kop en is altijd makkelijk om te hebben.
     
  18. Thanks voor de tip!
     
  19. Kleine kanttekening daarbij: ik heb ook een CTEK MXS5.0 en hoewel dat een prima druppellader is kun je hem denk ik niet gebruiken om een auto die op contact staat voor lange tijd bij te laden, daar heeft het ding met 5 ampere gewoon te weinig vermogen voor.

    Overigens wel interessant topic dit. Ik wil op termijn de intercooler van mijn ST upgraden, maar volgens mij is het bij bijna alle aftermarket opties zo dat je dan die active grille shutters niet meer kunt plaatsen omdat er geen ruimte meer voor is. Heb ook liever niet dat de auto dan raar gedrag gaat vertonen
     
  20. #20 Jopperd, 7 jan 2022
    Laatst bewerkt: 7 jan 2022
    ik heb net nogmaals de auto uitgelezen en heb even een nieuw profiel aangemaakt. Het bleek dat ik de ms-can niet goed heb uitgelezen en daardoor de IPC er nooit tussen had staan. Nu dus wel en hier zie ik de IPC - central configuration (backup) staan. Ik neem aan dat deze wordt bedoeld om ook aan te passen? Hier staat de shutter inderdaad nog op with active grille shutter.
    Ik heb het nog niet aangepast omdat ik dus niet wil dat de accu uitvalt tijdens het schrijven.
    In forscan staat trouwens, write en write to main. Welke moet ik gebruiken voor het wegschrijven?

    Opmerking op het forscan forum:
    Another specific of CC is that in majority of cases it uses Main-Backup model, when 2 modules are involved in CC. One module is main, second one is backup. Backup module is used when main module is not available. Update 2020-10-29: experience shows that backup module is not really used for CC. If primary CC module is down, backup module will not catch the network. The only purpose of backup CC seems to be a storage. So you can use it to extract a backup copy of CC and write it to primary CC module. Some later CC models (2015MY+) have no backup CC function at all. Considering the above, it doesn't make much sense to write changes to both main and backup CC modules: it is enough to write it to the main module only.

    Dus ik vraag mij af of het eigenlijk wel gaat werken wat ik wil.. Als de main al aangepast is, zou dit voldoende moeten zijn, en dat is op dit moment.
     

Deel Deze Pagina