1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Achteruitrijlicht en mistlicht ombouwen voor LED

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door Mickva, 3 aug 2012.

  1. #1 Mickva, 3 aug 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 aug 2012
    Vandaag heb ik mijn achteruitrijlicht en mistachterlicht geschikt gemaakt voor LED. Bij deze zal ik een how to maken hoe ik het heb gedaan, aangezien het niet plug en play is. LED heeft namelijk een positieve (+) en negatieve (-) die maar 1 kant op kan, en een steekfitting is niet geschikt om alleen de lamp om te draaien. Het doel is om de zwarte draad op de groen/oranje en groen/rode aan te sluiten en visa versa.

    Ik heb alles gedaan zonder brug, echter is het makkelijker als je er 1 tot je beschikking hebt.

    Allereerst voordat je ook maar iets doet, haal achter de bumper aan de rechterzijde de stekker los. Mocht je de draden doorknippen en deze is nog aangesloten heb je kans op een kapotte zekering.... (en dit is weer extra werk waar je niet op zit te wachten)

    De stekker ziet er zo uit:

    [​IMG]

    Klik nu de achterlichtunit en mistunit los, deze zitten vast met 1 klem en duw je er zo uit....
    Als de stekker los is knip de draden door, maar zorg aan beide zijde voor wat overlengte, als je het straks goed wil isoleren is dit weer handig:

    [​IMG]


    Ik heb gekozen voor geisoleerde knijpstekkers en aan de uiteindes heb ik een stukje krimpkous gedaan. beter safe dan sorry...

    [​IMG]


    Zo ziet het eruit als alles weer aangesloten is, let op dat je de zwarte draad op de groen/oranje of groen/rode aansluit en andersom natuurlijk:

    [​IMG]


    Voor de zekerheid heb ik daarna ook nog ingetapet met isolatietape:

    [​IMG]


    Dit is het einderesultaat met brandend achteruitrijlicht en mistlicht (Hier heb ik een rode led voor besteld, vind de witte te flets overkomen):

    [​IMG]


    [​IMG]



    Edit: Je kan natuurlijk ook solderen, maar 1 dan moet je dat kunnen en 2 de spullen in huis hebben. (2 heb ik wel, 1 kan ik alleen niet)
     
  2. nette how-to Mike :thumbs:


    je moet wat doen met je vrije tijd :schater:
     
  3. Nette HTD, ik heb het ook al gedaan maar er bewust voor gekozen de bedrading binnen in de auto om te wissel ivm regen en vocht
     
  4. @ Simon: waar en hoe heb jij dat gedaan dan?
     
  5. In de kofferbak aan zijkant de bekleding weghalen, dan zie je de draden via zo'n rubberen dop de auto binnenkomen, zo'n 10cm vanaf de dop heb ik de draden gewisseld.
     
  6. maar verder wel op dezelfde manier? geen problemen gehad met het doorknippen van de draden?
     
  7. Verder idd zo ongeveer op dezelfde manier. Wel eerst de plaktape die er omheen zit verwijderd en 1 voor 1 de draden doorgeknipt.
     
  8. Ik heb bij mij ook het achteruitrijlicht en mistachterlicht voorzien van LED lampen. Ik heb gewoon de pinnen los gemaakt in de stekker en van plaats verwisseld. Op deze manier heb ik verder niets hoeven veranderen aan de bedrading en dus ook niet hoeven solderen o.i.d.
     
  9. Hebben jullie nog ervaring met een bepaald type ledlamp vor het mistlicht?

    En @ jw, ik heb maar 1 zwarte draad in de stekker zitten en daar kunnen dan niet ineens twee pinnen op...dus vandaar de schaar erin.
     
  10. Bij de stekkers die op de fitting van zowel het mistachterlicht als het achteruitrijlicht zitten heb je toch echt 2 pinnen/draden. Je hebt immers een plus en een min draad nodig om een lamp te laten branden. Als je deze pinnen in de stekker omwisseld hoef je niet te knippen en te solderen.
     
  11. Dat ben ik ook van plan, met een heeeel klein schroevendraaier lukt dat wel.
     

Deel Deze Pagina