1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Achterportier schiet uit slot tijdens rijden

Discussie in 'Exterieur' gestart door Mangrove, 9 mrt 2009.

  1. De afgelopen weken is het mij 2 keer overkomen dat de achterportier tijdens het rijden uit zijn gesloten toestand is geschoten. Gelukkig zorgde de extra beveiliging er telkens voor dat de deur niet open zwaaide. Maar ik kan je verzekeren dat het schrikken is!

    De eerste keer was op 12 februari toen ik na een kwartiertje autorijden in een bocht opeens achter me een klik hoorde en meteen erna werd geconfronteerd met de alarmmelding van de boordcomputer (in beeld en geluid!) dat de achterportier aan de bestuurderskant openstond. Meteen de auto aan de kant gezet, uitgestapt en de portier goed gesloten. De dealer dacht aan een incident, Ford Nederland wees me er vooral op dat zij noch de dealer ter plaatse hadden kunnen constateren dat er iets mis was (…).

    [​IMG]

    Afgelopen zaterdagochtend was ik een half uurtje aan het rijden toen ik met een vaartje van 80 Km/u op een rechte weg opnieuw achter me een klik hoor, de boordcomputer in alarm ging en ik behoorlijk geschrokken de berm in ben gereden. Opnieuw bleek het achterportier opeens nét niet dicht en nét niet open te staan.

    Met dit portier heb ik overigens meer problemen. Zo hoor je een rammel als je de deur sluit, loopt er aan de binnenkant van het raam water als ik de auto was en zit het kunstof profiel sinds kort los.

    De rammel zit er al sinds de eerste week in en kan er kennelijk maar niet uitgehaald worden.

    De Focus is nu in 8 maanden tijd 12 volledige werkdagen bij de dealer geweest. Na 7 gloednieuwe Ford's in 23 jaar begin ik zo langzamerhand te twijfelen...
     
  2. Kan het zijn dat er water in het slot is gekomen? Ik vind dat de dealer op zijn minst het slot en de electronica moet nalopen op corrosie.
     
  3. Ik neem het mee bij de volgende reparatiedagen bij de dealer.

    Vandaag heb ik van Algemeen Directeur Hans Schep van Ford Nederland een brief ontvangen.

    Hij is van mening dat het probleem met de losschietende achterportier (en de andere problemen van mij Ford Focus Titanium 2008) "...naar behoren is afgehandeld...".

    Wij durven ondertussen niemand meer achterin mee te nemen.
     
  4. Oke ik ben pro dealers etc. Maar hier krijg ik een raar gevoel bij..... Ben je al eens bij een andere dealer geweest? Probeer anders eens iets via de consumentbond o.i.d.
     
  5. Wat een achterlijke dealer heb je dan zeg. Je kan toch gewoon naar een andere dealer gaan als je de auto nieuw hebt gekocht kan je de eerste twee jaar overal terecht voor de garantie. Als ze het niet kunnen maken kunnen ze er toch gewoon een nieuw slot in zetten?

    Verder vind ik de mededeling van Ford Nederland niet netjes maar ook niet geheel onbegrijpelijk. Zij contacteren de dealer als die volledig aangeeft dat jij een zeikerd bent etc, etc.

    Wat je nu moet doen is je wederpartij zo snel mogelijk een in gebreke stelling sturen (betekend) Hier stel je een termijn waarbinnen ze het moeten oplossen. Voldoen ze hier niet aan binnen de termijn komen ze in verzuim. Dan kan je ze vervolgens aanspreken op een wanprestatie.

    Meestal als je een beetje juridische in gebreke stelling stuurt komen ze je wel tegemoet.

    Ik heb dit als voorbeeld uitgetypt:

    Ingebrekestelling

    (Bedrijfs)
    Adres(straat en postcode)
    Te (woonplaats)

    Ingebrekestelling in verband met ….

    (Plaats en datum)

    Geachte ….


    1 Op ...........(datum invullen) 2 Je eisen 3 Ik verzoek u, de gebreken op te lossen.uiterlijk op ..............(datum invullen: een redelijke termijn na dagtekening nemen. 4 Voldoet u hieraan niet binnen de gestelde termijn, stel ik u nu voor alsdan in gebreke en zeg ik aan rechtsmaatregelen te zullen nemen. De extra kosten daarvan zullen geheel voor rekening van u c.q. uw bedrijf komen.
    Ik vertrouw erop u voldoende te hebben geïnformeerd.

    Onder voorbehoud van alle rechten en weren en in afwachting van uw reactie,

    ...............................................(handtekening)


    Jouw Naam
    splaats:
    Adres en postcode

    Verdere info te vinden in 6:80 jis 81 en 82 BW zie internet. Als je 6:81 BW typt in google vind je het zo.
     
  6. Vreemde zaak hoor. Zou jouw auto schade hebben gehad voordat hij (nieuw) aan jou geleverd is? Dat zou misschien ook de rammels kunnen verklaren.
    Grote kans dat gewoon het slot vervangen dient te worden. Het zal in iedergeval een mechanisch probleem moeten zijn, want het openen van een portier kan niet electronisch.
    Wat dat gerammel betreft, ook dat is eigenlijk altijd op te lossen, want zoveel zooi zit er niet in zo'n deur.

    Dutchguy
     
  7. Ik durfde het niet te zeggen maar dat vermoeden heb ik ook. En dan dat het scherm L.A. schade heeft gehad. Aangezien ook de achterklep niet de meest perfecte pasvorm heeft en er kleurverschil is t.o.v. de achterklep en scherm L.A. (wat op de foto's te zien is in andere topic van mangrove).
     
  8. Trouwens nog deze toevoeging. Ik las in een ander topic dat je rechtsbijstandsverzekering hebt ingeschakeld. Wat is dan nog de meerwaarde van nog een topic. Je kan toch nu in 1 keer alle problemen mee nemen in de gerechtelijke procedure.
    Dat je het lullig vindt de dealer aan te spreken snap ik niet. Formeel juridisch spreek je de dealer aan omdat die de overeenkomst met jou heeft gesloten, maar in feite komt het bij een nieuwe auto doorgaans (zeker in jouw geval) voor rekening van het merk zelf. Als het voor de rechter komt zal de dealer niet komen met "ja meneer de rechter maar Ford wil niet". Dat is leuk van Ford maar dat moeten ze in hun relatie maar uitvechten. Ook is het wonderlijke dat de tal van problemen die jij opnoemt nog nooit bij de focus II hebt gelezen of zelf heb meegemaakt.
     
  9. @Kolere, importeurs sturen bij klachtenbrieven bijna altijd een brief terug met de tekst dat je terug moet gaan naar de dealer. In de context van: "Omdat het uw contactpersoon is..."
    Is dat om reden wat jij beschrijft???
     
  10. Dat klopt. Verbintenissenrecht gaat van het beginsel uit dat je alleen een partij kan aanspreken waarmee je een overeenkomst hebt. Is dit niet zo dan staat er alleen nog een onrechtmatige daad open (tegen een derde in dit geval de importeur). De garanties etc verlopen allemaal via de wederpartij waar je de overeenkomst hebt gesloten. Het heet ook niet voor niks verbintenissenrecht :wink: . Alles hangt een beetje af met wie je de overeenkomst hebt gesloten maar doorgaan is de dealer de wederpartij.
     
  11. Als dat ding schade heeft gehad waar je achterdeur en achterklep gevolgen van ondervinden, dan moet dat te zien zijn aan de binnenkant van je achterscherm. Mijn advies: laat m eens van binnen bekijken met een endoscoop. Zet me op een richtbank of haal de bekleding in de wielkast weg en kijk daar eens achter. Je kunt de auto naar een schadebedrijf brengen en daar eens laten onderzoeken.

    Als je schade kunt aantonen, dan ben je klaar. Eis je een andere auto en een schadevergoeding...
     
  12. Vandaag via de rechtsbijstand antwoord gehad van de directie van mijn Bredase dealer. Na 2 weken stelt de dealer dat de inspecteur van Ford Nederland vindt dat alle gebreken aan de passing van de achterklep, de condensvorming in de achterlichten en de bijgeluiden van het rechterachterportier binnen de Ford toleranties vallen. "...Wij sluiten ons aan bij zijn conclusie en kunnen er derhalve niets meer aan verbeteren. Wij benadrukken dat wij niet in gebreke zijn gebleven omdat de auto voldoet aan de Ford normen...".

    Alle andere gebreken worden gezien als "nieuwe klachten" en daarvoor "mag" ik een afspraak maken met de werkplaatsreceptie...

    Ik kan niet zeggen dat ik me met deze houding van mijn Bredase dealer, als Ford-rijder die gemiddeld elke 3 jaar een gloednieuwe ford heeft gekocht, ook een blij mens voel... Maar kennelijk gaat het heel goed in de autobranche...

    Vanmiddag maar eens met de rechtsbijstand bellen...
     
  13. Allereerst over de andere klachten. Daarvoor is de Focus afgelopen vrijdag voor de 13de volledige werkdag bij de dealer geweest. Na een week blijkt dat helaas weinig opgeleverd te hebben. Een loszittend profiel is vastgekit en zit nog steeds vast. En de achterportier die al 2 keer tijdens het rijden uit slot is geschoten heeft dat sinds vorige week vrijdag nog niet gehad. Alle andere problemen zijn er nog.

    Na contact met de rechtsbijstand is het volledige dossier nu ingediend bij de Geschillencomissie Voertuigen in Den Haag. Behandeling gaat gemiddeld 4 a 5 maanden duren.
     
  14. Ik vindt dat jullie (zowel jij als de dealer) veeeeeeel geduld hebben.....Kleurverschil op zo'n kleur kan altijd, omdat de delen niet recht op elkaar overlopen. Je krijgt dus altijd een afwijking in delen onderling.
     

Deel Deze Pagina