1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Achterkant slingert in de bocht

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Theo, 8 mrt 2009.

  1. Betreft een Focus Wagon uit 99.
    Ik heb de zomervelgen weer gemonteerd, maar het probleem bestond ook al met de winterbanden.
    Heb last van de achterkant, deze is niet stabiel in de bocht, met insturen is er niets aan de hand , maar zodra er een oneffenheid in de weg zit, voelje dat de banden /wielen 1 of 2 keer "slingeren". Heb voor en achter al nieuwe banden laten monteren en de 4 wiel uitlijning laten doen. Het probleem wordt wel wat minder als ik de banden spanning laat zakken tot 2.2 bar. Banden maat is 205-50-16 achter, 195 50 16 voor.
    Ik voel de onstabiliteit ook tijdens het inveren van de auto wanneer je over bv. een verkeersdrempel rijdt.
    Volgens de garage is er niets mis met mijn schokbrekers, veren of ophang rubbers ...
    Wie heeft er nog advies voor mij ?
    ALvast bedankt
     
  2. Laat je toevallig ook het gas los in de bocht of rem je? Je kan de Fofo wagon laten uibreken wanneer je met redelijk hoge snelheid de bocht ingaat en je laat prompt het gas los... Spreek uit ervaring. :twisted: :wink:

    Of het gas erop houden of rustiger rijden.

    Verder waar het ook aan kan liggen: Het merk en type banden, rubbers van het achterframe die versleten zijn, toch de schokbrekers die niet helemaal fris meer zijn, wat je niet direct hoeft te zien (lekkage). De veren kunnen ook minder zijn.
     
  3. Marco bedankt voor je reactie, :)
    De banden zijn Pirelli P6000, maar ik heb het probleem ook gehad met de vorige banden, Pirelli Pzero Nero.
    Ik rijdt vrij rustig, dus daar zal het niet aan liggen, uitbreken is niet aan de orde.
    Het is net of er (tijdelijk) een slinger in de achterwielen zit, maar goed, ik zal de rubbers, veren en schokbrekers nogmaals na laten kijken ... bij een andere garage dan maar :cry:
     
  4. Dit komt mij zeer bekend voor. Toen ik voor het eerst met de Focus ging rijden, dacht ik dat er serieus iets mis was. Dus inderdaad bij oneffenheden in bochten dat je een soort vervelende oncontroleerbare zwabbering krijgt (als dat Nederlands is... ;) ). Alsof je met een fiets met bijna lege band en iemand achterop door de bocht gaat... Ik moet zeggen: dit is nu bijna weg. Zullen toch de nieuwe banden geweest zijn, of misschien de remmen achter die wat aanliepen in het begin?

    Behalve als ik echt heel hard door een bocht ga waarin een drempel zit, dan wil de voorkant netjes het pas volgen, maar zet de achterkant een stapje opzij. Zeker als je het gas loslaat. Dat was ik niet gewend van de vorige wagen. Maar inmiddels zie ik dat ik sinds ik de Focus heb, stelselmatig 20+ km/u sneller door de bocht ga. Het gaat zo ongemerkt omdat hij geen onderstuur-effecten geeft.

    Kortom, het is een beetje het gemak waarmee de Focus hard door de bocht gaat, in combinatie met de wat sportieve wegligging die de achterkant wat losser maakt.

    Gelukkig zal de ESP dan bij de nieuwe Focus e.e.a. op kunnen vangen mocht het verkeerd gaan. Al beloof ik dat ik daar niet na zal rijden ;).
     
  5. Ik heb een beetje vergelijkbare problemen.
    Op aanraden van de dealer, heb ik nieuwe rubbers en schokdempers besteld.
    Montage doe ik zelf, want dat kost me anders veel te veel.

    De meeste rubbers zijn overigens niet los verkrijgbaar (ook niet in imitatie),
    maar slechst als volledige draagarmen van 70 euro per stuk. Je hebt er 2 aan elke achteras en nog een handje vol losse rubbers.

    Ik heb voor optie 2 gekozen: Powerflex rubbers, deze zijn net iets voordeliger als je ze van ebay Engeland haalt, maar je hebt er wel meer werk aan.

    Dutchguy
     
  6. Ik ben bij Ford in Lisse geweest, volgens hen zijn het inderdaad de rubbers achter. Deze zijn behoorllijk uitgedroogd en dienen vervangen te worden om weer een goede wegligging te krijgen. (Schatting €800 !!) Ook de rubbers van de stab. stang aan de voorkant zijn uitgedroogd, je kan de stukken ervan af trekken met je vingers !
    Vervangen dus. Kan je dit als leek zelf doen ? Heb je de link ban EBAY voor mij ?
    Ik ben benieuwd naar je reactie !!
     
  7. Hmm interessant. Vandaag weer onderweg geweest. Nu zat er iemand achterin. Toch weer op die richels in de snelwegbochten dat ie een soort zwaai maakt. Ik ga er dan misschien wel iets sneller doorheen dan normaal, maar toch voelt het onstabiel (lees: onnatuurlijk). Het is echt een soort deining (een soort torsie-zwabber waar hij uit moet komen: zeg 1 seconde). Dus niet dat ie even over de richel stuitert en dan meteen het pad weer volgt.

    Nu is mijn wagen nieuw. Dus die rubbers lijken mij onwaarschijnlijk. Kan iemand bevestigen of de Focus gewoon geheel neutraal door een snelwegbocht moet gaan, ook al zitten er oneffenheden in (bv een verzakking)? De vorige VW had de neiging om liever rechtdoor te gaan, maar er was totaal geen koersafwijking of onstabiliteit tussen voor en achter te merken.
     
  8. Ik heb dit ook met mijn Focus gehad.
    Sinds mijn verlagingsset eronder zit is het weg.
    Denk dan toch dat het de schokbrekers zijn.:confused:
     
  9. #10 mavi77, 19 apr 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 apr 2009
    Hmm interessant. Ik heb vandaag eens wat meer druk op de achterbanden gezet (2.6 bar ipv 2.3). Maar het helpt niet.

    Ik denk dat er 2 oorzaken kunnen zijn: door het inveren van de achtervering verandert de stand van het achterwiel op de weg en zoekt hij een ander pad (uitlijning fout???). Of: de schokbrekers zijn niet goed. Als ik even flink de achterkant omlaag duw dan gaat hij 1x omhoog, en dan nog eens omlaag/omhoog. Dus hij veert duidelijk nog 1x na (ca. halve uitslag).

    Het zijn toch echt de lange snelwegbochten waar je normaal met 120 doorheen gaat. Als daar een soort verstoring of oneffenheid in zit (maar ook als je lichtjes aan je stuur draait) dan gebeurt het dus. De neus zoekt dan de binnenkant op, en achter zwabbert hij naarbuiten. Het heeft niks met onder/overstuur te maken omdat het ver onder de limieten zit waarbij je zou gaan schuiven. Punt is dat al mijn vorige wagens daar soepel overheen gingen, en juist de Ford Focus met zijn geroemde wegligging hier een punt van maakt... :confused: Ik denk dus dat er iets mis is aan de afvering. Zal de dealer er eens op aanspreken. Maar helaas zijn dit altijd van die lastige klachten. Je kunt snel reacties verwachten als "ja maar u moet niet met 120 km/u etc etc". Over het bochtengedrag in krappere bochten geen klachten. Daar lijkt hij wel aan de weg te plakken. Vreemd he.
     
  10. Klinkt als schokbrekers die gewoon lek zijn, dat doen ze namelijk nog wel eens! :)

    Zo had ik dat ook een keer bij mijn VW Golf II... die dingen waren lek (of 1 van de 2) en je wordt gewoon misselijk als je rijdt..... de achterkant 'luistert' niet meer naar je stuurgedrag.... erg vreemd gevoel en vervelend!

    Dus ik zou zeggen, kijk daar maar eens naar!
     
  11. Maar dan zou je op lagere snelheid ook problemen moeten hebben. Ik heb soortgelijke gevoel ook gehad bij een van mijn vorige auto's toen men een ander merk banden achter dan voor had gemonteerd.

    Enfin, ik heb het voorgelegd aan de dealer en eens zien met wat voor antwoord ze komen.
     
  12. @mavi77: Ik vind het erg raar dat je klaagt over het wegstappen van de achterkan van de auto. Nou is het wel zo dat de Focus redelijk los achterkantje heeft. Maar dat 'losse" bereik je alleen maar als je erg op de limiet rijd van de auto. Dus zeker niet als je 120km/u rijd. Dan zou de Focus als een normale auto moeten rijden.
    Ik lees dat je je Focus nog maar net hebt. Zou het misschien niet kunnen zijn dat de dealer niet is vergeten de transportblokken achter te verwijderen ofzo??? Ik noem maar wat geks.
     
  13. Ik zit niet op de limiet, want ik rij gewoon met het verkeer mee. Of misschien soms ietsjes sneller, maar de zijdelings krachten zijn echt miniem. Ik moet echt heel netjes door de bocht sturen alsof er een volle vissenkom los in de achterbak staat :D...., geen schokjes aan het stuur, dan voel je niks. Maar als je maar een beetje extra moet bijsturen of dus een bobbel in de weg, dan krijg je dat vervelende zwalkgevoel.

    Om een idee te geven: ik zou echt met zweethandjes met deze wagen over de Duitse autobahn gaan door die hoge snelheids bochten. Of in ieder geval niet die bochten met vertrouwen ingaan. Dat vertrouwen had ik wel met al mijn voorgaande wagens (die minder qua wegligging waren op andere vlakken).

    Aan die transportblokken dacht ik ook meteen, maar ik heb al onder de achterkant gekeken en zag niks tussen de veren (want ik neem aan dat ze daar moeten zitten?)... Ik wacht even de dealer af en hou jullie op de hoogte. Overigens, sorry als ik het onderwerp een beetje kaap, maar ik denk dat dit hier wel past omdat het hetzelfde probleem is.
     
  14. Raar maar waar, maar nu 500 km verder is het alweer een stuk minder. Nog wel wil hij met zijn achterkant wat zwaaien, maar het is nu meer een wat losse achterkant en geen deining meer. Het slingert dus niet een seconde meer na, zoals het eerst was.

    Dus dat is positief.

    De grip is wel fenomenaal zeg. Ik heb nog geen piepende bandjes gehad. Alleen nu nog de wielen opnieuw laten balanceren (wordt 2e keer, nog steeds trillingen in het stuur op de snelweg). Minder is dat de dealer om de hoek je dan gaat verwijzen naar de leverende dealer (100 km verderop) mocht er een probleem met de banden of velgen zijn.
     
  15. Weet je zeker dat dit het probleem is? Ik heb dit namelijk ook een keer gedaan, nog steeds trillingen. Toen bleek dat de remschijven afgedraaid moesten worden, hierna was het probleem opgelost!
     
  16. Nee dat weet ik niet zeker. Je bedoelt dan dat de remmen een beetje aanlopen en zo een zekere trilling veroorzaken. Krom zijn ze zeker niet want het remmen gaat zonder extra trillingen.

    Maar wel een punt, zal het even aangeven bij het brengen van de auto.
     
  17. Ik heb nog wel een goeie set schokbrekers liggen met veren.
    Die kun je voor weinig wel van me overnemen.
    PB maar even bij interesse.

    Gr Dirk
     
  18. t waren bij mijn focus 1 de schokdempers achter. ik slingerde als een citroen door de bocht...
     
  19. Kan het niet zo zijn dat je veren van je nieuwe auto niet eerst moet
    inzakken????
     

Deel Deze Pagina