1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Achteras rubbers vervangen

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door FoCuS_1600, 9 mei 2009.

  1. Eindelijk maar toch heb ik mijn 8erasrubbers vervangen van mun auto...zou dit al eerder doen maar had er nooit zoveel zin in...auto heeft 218.000 km gelopen en dan mogen ze ook wel een X aan de beurt wezen....


    opzich was het redelijk te doen maar zat wat te klooien met het persen van de nieuwe rubber...dit was lastig omdat ik niet echt een mooie pers had om dit erin te persen..met wat gevogel en wat aanpassen heb ik ze er toch ingekregen..je moet wel opletten hoe je ze erin perst want anders zit je met het monteren van je rubbers later onder de auto dat het dan niet past!!!!

    heb de hele achteras er onder weg gehaald,want wist tog al dat ik de andere bouten van de armpjes(bonken)toch niet los zou krijgen en dat is bij zowat alle focussen zoo...

    Dit moest er los:

    *velgen eraf
    *remtrommel eraf
    *handremkabels los van de voering en het losse koppel stukje ervan
    *abs sensoren
    *remleidingen los
    *schokdemepers van onderen los
    *veren demonteren
    *uitlaat ophanging van rubber loshalen

    nu konden de bouten los van de achteras..En dit wou gelukkig allemaal los..het zijn 6 bouten van de achteras en 2 bouten aan alle 2 de kanten van de achteras rubber...

    met wat bokjes erbij had ik hem er onder weg gehaald en kon er mooi op steunen....Viel me best mee hoeveel de achteras weegt..is makkelijk all1 te tillen..:)

    in de werkbank heb ik de oude rubbers eruitgehaald en de nieuwe erin geperst..alles even mooi zand loos gemaakt en alles ingevet...en toen de achteras er weer onder.....verschil verneem je toch wel want die ouden waren best uitgelubberd maar dat zie je niet echt op de foto...


    Hier een lading foto's:


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Strakke actie! ik heb al een tijdje het plan om hetzelfde uit te voeren.
    Heb nieuwe schokdempers gekocht, en alle rubbers voor de achterarmen van Powerflex. De overige onderdelen heb ik bij Ford gekocht (dat zijn ook nog wat rubber onderdelen).
    Uit de foto's lijkt het alsof je alleen zeg maar de voorste ophangbeugel vernieuwd hebt (die grote ronde bus met die 2 ogen aan beide zijden).
    Hier zit blijkbaar ook een rubber omheen? Zo te zien heb je de hele bus vervangen, is dit omdat de oude kapot gaat bij het verwijderen?
    Ik heb bij de dealer zo'n bus in handen gehad, maar dacht bij mezelf: die gaan niet zomaar stuk.
    Kan je me uitleggen hoe dat precies zit met dat onderdeel? Zit hier een rubber omheen ofzo? En heb je hier eventueel een bestelnummer van?

    groeten,
    Dutchguy
     
  3. Dutchguy :

    ja,ik heb all1 die 2 rubbers vervangen in de lange armen.die anderen zijn nog goed...

    Focussen vanaf rondt een km stand van 150.000 km worden deze rubbers aardig slap...het is gewoon een ronde rubber en aan weerzijden een stukje staaf waar een gat in zit,deze moet je met 2 bouten in de chassis monteren...Dit is gewoon 1 compleet rubber die je compleet in je arm moet persen...

    het geval is met focussen(en ook volvo v40 mazda 3 en 5)die ook deze rubbers gebruiken dat het binnenwerk van de rubber,dus de ijzeren staaf die door de rubber zit los gaat raken van de rubber.hierdoor wordt de auto wat slapper van 8eren...De meesten bedrijven keuren dit wel met de apk goed omdat dit toch een aardig en een prijzig klusje is om te vv (vooral uurloon)

    de prijs van de rubber zit rondt de 16 euro en merk is MOOG...maar ik heb korting gekregen en was net geen 13 euro p.stuk kwijt...
     
  4. Ok. Ik heb dus dit onderdeel ook in handen gehad bij de dealer, maar wat ik
    mij nog kon herinneren was dat dit gewoon een volledig metalen deel is.
    Kan me niet herinneren dat hier rubber omheen zat, maar dit is dus wel zo?
    Dan moet ik die ook nog eens aanschaffen. Ze kosten ook 16 euro bij de dealer.
     
  5. is gewoon rubber wat er in zit (wel keihard rubber en daar loopt dus dat stangetje door met de 2 gaten) kzal als je alles gaat vv dezen zoiezo ook vv...voor 16 euro p.stuk kan dat altijd....
     
  6. Ik heb net de bijde onderste draagarmen (achter) en een nieuwe schokbreker besteld,
    Mijn rubbers zijn stuk gegaan omdat de bouten vastzaten bij het uitlijnen en
    één schokbreker van mijn schroefset is binnen de garantie termijn gaan lekken.

    Ik hoop dat mijn wegligging nu ook een stuk beter word :).

    Gr Dirk
     
  7. #7 bluemoon, 30 okt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 okt 2011
    Ik heb gisteren ook de achterasrubbers vervangen van mijn 2001 focus station, tevens heb ik de onderste (rechte) draagarmen vervangen.
    Dit waren APK afkeurpunten omdat er teveel speling opzat.
    Ik heb niet de beschikking over een hefbrug, daarom heb ik het bij mij op de oprit gedaan. :nocheer:


    Om voldoende werkruimte te krijgen om de rubbers te vervangen heb ik het volgende losgehaalt:
    • De onderste draagarm geheel verwijderd (moest toch vervangen worden)
    • Van de bovenste draagarm (die kromme) heb ik 1 bout losgehaald.
    • kabel van de ABS sensor
    • remleiding, na montage niet vergeten om de remmen te ontluchten !
    [​IMG]

    Om de oude rubbers eruit te kunnen drukken heb ik 1 "oor" van de rubbers erafgeslepen.
    Daarna heb ik het oude rubber eruitgedrukt met een poelietrekker en een ronde stalen plaat van 60 mm diameter.
    De ronde plaat past precies op het overgebleven deel van de rubber omdat de oor eraf geslepen is, in het midden van de ronde plaat heb ik een gat geboord van 6 mm voor het centreren van de poelietrekker.
    [​IMG]

    Het gat in de draagarm waar de rubber uitkwam en het nieuwe rubber heb ik schoongemaakt en de verf van afgehaald voor een betere passing.
    Het nieuwe rubber heb ik met lijmklem en een paar rake klappen weer in de draagarm geperst.

    Totale kosten voor rubbers L+R en onderste draagarmen L+R: €120
     
  8. Gisteren is mijn auto weer voor de (gratis) herkeuring van de APK geweest, en nu is ie goedgekeurd.
    Ik merk wel een duidelijk verschil met eerst nu de rubbers vervangen zijn.
    Bij mij in het dorp sterft het van de drempels (9 op een stuk van 1,5 km !), en eerst bonkte de auto aan de achterkant als ik een drempel weer afreed.
    Nu hoor en voel ik niets meer.:D
     
  9. Euhm even een vraagje... ik ben namelijk ook de rubbers van de langsarmen aan het vervangen. Nu lagen bij mij de rubbers helemaal los dus weet ik niet wat de juiste positie is waarin het rubber terug in de arm geperst moet worden? Staan er ergens merktekens?
     
  10. Ik heb dit ook gedaan (samen met mijn schoonvader want ik ben zelf geen automonteur, hij wel). We hebben een beetje zitten passen en meten toen de arm nog los was om de juiste positie van het nieuwe rubber te bepalen. Ging prima. De rubbers zijn bij mij vervangen met een km stand van tussen de 210-220 duizend km.

    Overigens lag het rubber aan één kant bij mij ook helemaal los, de Ford dealer heeft het daarom terecht afgekeurd voor de APK (toen is het geconstateerd). Alleen van de reparatiekosten (minstens €1500 volgens de dealer) schrok ik me wezenloos. Als je dan twee van die nieuwe rubbers voor een kleine 30 euro samen kunt krijgen en het werk met zn tweeën in een halve middag gedaan hebt, dan heb je jezelf weer bijna een maandloon bespaard :mrgreen:
     
  11. De dealer schatte bij mij de kosten op 400 euro voor het vervangen van beide rubbers, dus links en rechts. Hij zei er wel bij: Dit zijn de kosten wanneer alles netjes los gaat en dit is meestal niet het geval! Nu wist ik dat natuurlijk al van diverse topics hier op het forum dus toen maar besloten om er zelf aan te beginnen! En inderdaad zat alles vastgerot! Nu voor beide kanten nieuwe draagarmen besteld bij mister-auto. En 1 kant ligt nu uit elkaar te wachten op de nieuwe draagarmpjes. Sta nu dus op het punt om het rubber, waar het in eerste instantie om ging, erin te persen dus kijk wel even aan de andere kant hoe hij er daar ongeveer in zit. T zal niet op een paar milimeter komen aangezien de arm toch constant in beweging is.
     
  12. Mooie write-up :)

    Ga ik zeker gebruiken omdat bij de keuring van de Focus eruit kwam dat deze rubbers compleet weg waren.
    Wordt weer een pokke-klus dus.....

    Fijn!!!
     
  13. Om hier even op verder te borduren......zit er veel verschil tussen subframes?
    Qua type Focus? Of is alles uitwisselbaar?
     
  14. Ik heb er vandeweek ook 1 vervangen van mn st. Andere kant was al eens gedaan want die was nog als nieuw.
    die wat we vervangen hebben was niks meer van over. Rubber lag los in de bus.
    koste mij 20, 67 euro (het onderdeel dan)
     
  15. [MENTION=551]dutchguy[/MENTION]

    Wat is het voordeel, of jouw reden om voor powerflex rubbers te kiezen ipv orginele?
     

  16. Op dat moment (2 jaar terug ofzo) leek dat een goede "investering".
    Echter de powerflex rubbers zijn niet geschikt voor onder de Focus.
    Die dingen zijn zo stuk. Beter ga je voor originele (kan ook MOOG zijn).
     

Deel Deze Pagina