Accu wel/niet loskoppelen?

Discussion in 'Electronica' started by sjah, Sep 10, 2007.

  1. Ik ben bezig om mijn navigatieapparaatje direct op 12V aan te sluiten, dus niet via de sigarettenaansteker, maar door de kabeltjes die naar de sigarettenaansteker leiden af te 'tappen'. Dat scheelt namelijk een lelijke sigarettenaanstekeraansluiting (mooi scrabble-woord: inclusief drie keer woordwaarde :lol: ).

    Dit leidt tot een paar vragen van mijn kant:
    1. Kan ik dit doen terwijl de accu (min-pool) nog is aangesloten :?: Of moet ik deze eerste loskoppelen :?:
    2. Kan ik een schok krijgen van 12V :?:
    3. Als ik de accu loskoppel, wat heeft dit dan voor gevolgen voor de rest van het elektrische systeem (boardcomputers, systeeminstellingen, radio, etc.) :?:
     
  2. 1.Ik zelf zal altijd de stroom eraf halen al ik met elektra bezig ben.(zekering van de aansteker eruit?)
    2.Schok kan volgens mij altijd(zal gewoon niet je tong er tegen houden)
    3.Kan gewoon als je accu kapot is moet die er ook uit kunnen.Je zal je klok opnieuw in moeten stellen en je radio waarschijnlijk.
     
  3. maar dood zal je er niet aan gaan hoor! :D :D
     
  4. 2. Een schok krijgen zal niet meevallen, zolang jij niet in verbinding staat met de massa, zal er niets gebeuren. Als je dan contact maakt met de massa, zal direct de zekering eruit vliegen zul je misschien ff een prikkeling voelen ofzo.

    3. je bent moet inderdaad de radio en de klok ff opnieuw instellen. Ook kan het zijn dat je auto de eerste x-km (ik dacht 10...) wat minder goed rijdt. De computer zal zichzelf opnieuw moeten inregelen. Daar is ie mee klaar als je die x-afstand in 1 keer achter elkaar hebt gereden.
     
  5. 1. Yep, alleen zorgen dat de plus dan niet tegen de massa komt want anders maak je sluiting en zal je op zoek moeten naar de bijbehorende zekering.

    2. Nop, zowel 12 als 24 volt gelijkspanning zijn totaal ongevaarlijk.

    3. Zou ik afraden daar je van te voren niet weet wat er dan uitvalt en e.v.t. opnieuw geprogrammeerd moet worden. :loco:
    Je kan wel de zekering van de externe boordspanning er even uithalen zodat je spanningsloos kan werken.

    Een ander punt wat ik wel even wil aanvoeren is, dat veel je aandacht moet besteden aan de montage van de kabels en de aansluitingen ervan.
    In een auto beweegd en trilt alles schurende kabels kunnen hierdoor sluiting gaan maken en in het uiterste geval brand veroorzaken.
    :think:
     
  6. Bedankt voor de antwoorden en tips! :thanks:
     
  7. En hou er even rekening mee dat de meeste verlengkabeltjes wel geschikt zijn voor navigatie maar zeker niet voor een aansteker of een koelbox! Dan smelten de kabels zo weg :lol:
     
  8. ik heb me draadjes van de sigarette aanstekkergebruikt, en hier een extra draadje achter aan gemaakt...

    aan het einde van het draadje weer een simpele sigarette aansteker geplaatst. en hier weer de orginele telefoon/navi stekker ingedaan...

    heb je altijd de orginele zekering in je stekker
     
  9. 8) Precies, dit was ik nu ook van plan te doen.
     
  10. en ook ik heb dat gedaan, maar dan in mn middenconsole! :D
     
  11. Op de originele radio zit een anti-diefstalcode, als je deze NIET hebt, dan
    NIET het stroom eraf halen.
    Ga niet met de kant-en-klare verbindingsblokjes aan de gang, dit zijn van
    die blokjes die je over de originele heen klikt, dan de extra draad erin,
    en dan een ijzere klem erin perst.
    Dit is grote rommel, als je pech hebt donderd de draad er zo weer uit, of
    ze gaan slecht kontakt maken en lekker vonken, een kroonsteen is
    lelijker maar wel veiliger.
     
  12. Geen kroonsteentjes in de auto! De schroefjes kunnen ook los trillen!

    De enigste mogelijkheid is gewoon om met goede AMP klemmetjes te werken. Of solderen met daarna een krimpkous.
     
  13. De kant-en-klare verbindingsblokjes zijn toch echt goed.

    Je kunt ze in diverse maten kopen. Als je de verkeerde maat hebt voor je draad dan vallen de draden er zo uit ja.

    Gebruik de goede maat klem en draad en het zit echt stevig. Meteen ook goed geisoleerd en je hoeft de originele draad niet door te knippen.

    Heb dit bijna 5 jaar in mijn auto gehad zonder problemen.

    Msmax
     
  14. volgens mij kan je allebei de accu polen gewoon vast pakken en krijg je geen stroom, alleen als je de plus en min tegen elkaar doet dan gaat de zekering kapot, dus ff de zekering eruit en er is niks meer aan de hand kan je alles doen met de aansteker wat je wil. gebruik wel beetje goed draad met goede isolatie.

    groetjes harry
     
  15. en nog even 1 ding...
    je standaard zekering van 15A(dacht ik ) is waarschijnlijk te zwak
    als jij je navigatie aan hebt staan en je drukt de sigaretten aansteker aan zal de zekering er waarschijnlijk uitspringen
     
  16. of je rookt niet :harhar:
     
  17. Dt is de beste oplossing ja!! gewoon stoppen met roken!

    Wat rook jij eigenlijk?? [​IMG] of [​IMG] of ehhh [​IMG]??
     
  18. Je kan toch ook gewoon de zekering van de aansteker eruit halen?
    Dan staat er geen stroom op de draden....
     

  19. idd heel slim gezien :wink:
    accu pool moet niet los en voor de rest moet er ook niets gedaan worden.
    juist eef handleiding pakken en kijken welke zekering voor de aansteker is en die uittrekken.
    dit zal je veel "last" besparen.

    en van 12v ga je amper iets voelen, behalve als je met hoge stromen zit van bv een install.
    als je die kortsluit en je trekt een piek van 100A door je lichaam, dan ga je toch wel effe moeten gaan zitten :wink: :lol:
     

Share This Page