accu lampje brand

Discussie in 'Electronica' gestart door jacky216, 22 mei 2013.

  1. Hoi allemaal ,

    2 maanden geleden ging bij mij het lampje van de accu branden. Na controle bleek de dynamo de boosdoener te zijn. Deze heb ik dus laten vervangen voor een nieuwe. Nu brand het lampje weer......
    Volgens de voltmeter laadt hij de accu bij en volgens de ampere trekt hij de accu leeg ?!?! De laadspanning is 14.5 volt. Wat zou dit nu kunnen zijn ?
     
  2. Verkeerd aangesloten ampère meter gok ik.
     
  3. zou kunnen hahahaha. Maar het accu lampje dan ?
    Zal toch niet weer de dynamo zijn ??
     
  4. Draadje gebroken?
    Komt wel eens vaker voor.
     
  5. Zou idd heel goed kunnen!
     
  6. Als je 14,5 volt op de accu meet met draaiende motor, is de dynamo de oorzaak niet. Dit is een keurige waarde ;)
    Idd misschien ergens draadje kapot/ niet goed aangesloten/ connector vervuild of de accu zelf niet zo heel gezond meer. Maar dan moet ie best ver heen zijn, wil het lampje nog steeds branden met draaiende motor.
     
  7. slechte massa punten....is ook nog een optie
     
  8. Accu is net nieuw. Maar de garage heeft de computer uit gelezen . En hij gaf a
    an dat er geen aansturing was. Low input?? Het lampje is weer uit nu. Als het weer voorkomt zou het de computer wel eens kunnen zijn
    volg ens hun. Maar ik twijfel daarover wel eigenlijk. Maar voor n.
    u is het weer oké. Nog bedankt allemaal voor de tips!
     
  9. Die storing duid meestal op slechte bedrading richting de stekker van de dynamo!
     
  10. En ja hoor ik heb weer last van een brandend accu lampje. Ik ben nu naar een andere garage geweest en daar vertelde ze dat het mijn dynamo is. Nu maar weer terug naar de garage en kijken wat ze nu gaan doen .
     
  11. ben net naar de garage geweest en daar laad de dynamo met 13,6 bij . We hebben de massa punten schoongemaakt en toen duurde het iets langer voordat het accu lampje weer ging branden. Ook als we alle verbruikers aanzetten gaat het acculampje branden. Er zat wel een verschil in de "spanning" op de massa kabels. Op de kabel tegen het schutbord stond 0,85 volt en op de massa kabel van de startmotor stond het dubbele. De stekker op de dynamo is ook gecontroleerd. Vrijdag gaan ze nieuwe accuklemmen monteren om te kijken of het daar aan kan liggen.
     
  12. Is niet gewoon je spanningsregelaar van slag? Normaal moet het 14,4-14,5v zijn.
     
  13. ik schijn zo'n dynamo te hebben met een smart "box" dus of daar dan ook een spanningsregelaar op/in zit ?
     
  14. Elke Focus is voorzien van het zogenaamde Smart Charge systeem. Hierbij wordt de dynamo aangestuurd door de PCM. Als je de connector die op de dynamo zit geklikt los maakt werkt dit type dynamo gewoon als een normale dynamo. Door dit te doen kan je uitsluiten dat het probleem in de PCM of de bedrading tussen PCM en dynamo zit.


    Persoonlijk vind ik een laadspanning van 13,6 Volt te laag voor dit systeem. Mijn ervaring is dat vlak nadat de auto is gestart de laadspanning zo rond de 15 Volt ligt. Vervolgens wordt de benodigde laadspanning aan de hand van een aantal parameters (buitentemperatuur, accuspanning) door de PCM bepaald.

    De Focus is standaard voorzien van een Zilver/Calcium of Calcium/Calcium accu. Dit type accu vereist een laadspanning tussen de 14,2 en 14,7 Volt. De laadspanning van de dynamo zal dus ook rond deze waardes moeten liggen.
     
  15. #15 jacky216, 8 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 okt 2013
    ja 13,6 vind ik zelf ook te laag maar het is toch wel raar dat een nieuwe orginele dynamo nu al kapot zou zijn. En dat bij inschakeling van stroomverbruikers gelijk het acculampje gaat branden. Terwijl de dynamo gewoon de accu blijft opladen. Ik ben nu bij 3 garage's geweest en ze weten het niet. Ford garage 1 zegt dat de dynamo kapot is, Ford garage 2 vermoed dat de computer kapot is en de universele garage zegt dat het een probleem is van de massa. De universele garage heeft ook de massapunten schoongemaakt( wat enig effect liet zien ) en gaat nu de accuklemmen verwisselen. Is het trouwens mogelijk dat je dat smart charge systeem los kan vervangen ?
     
  16. Bij mijn weten bestaat het Smart Charge systeem alleen uit de aansturing door de PCM, bedrading tussen de PCM en dynamo en de speciale dynamo. Van de dynamo zijn geen losse onderdelen verkrijgbaar en ook de PCM is 1 onderdeel. Mijns inziens is het enige "onderdeel" van het Smart Charge systeem dat los te vervangen is de bedrading.


    Een defecte PCM of ander probleem in het Smart Charge systeem kan je bevestigen/uitsluiten door de connector op de dynamo los te trekken. Als de connector los is werkt de dynamo als een normale dynamo en moet de laadspanning goed zijn en het lampje niet gaan branden. Als het lampje dan ook gaat branden vermoed ik dat de dynamo defect is.
     
  17. Toch vind ik het verhaal van loskoppelen niet helemaal passen in wat ik vorig jaar heb meegemaakt.
    De dynamo was toen kapot (werd erg warm als hij aangesloten was), toen hij losgekoppeld werd koelde hij af tot ver onder bedrijfstemperatuur. Het leek er toen op dat de dynamo toen niks meer deed, iets wat ook te zien was in de accuspanning.
     
  18. maar als inderdaad de dynamo kapot is dan vind ik het wel snel .( binnen 8 maanden ). Zou daar dan een oorzaak voor kunnen zijn ?
     
  19. Zeker weten dat het een nieuwe dynamo is en geen gereviseerde? Na 8 maanden kun je in ieder geval nog wel aankloppen voor een coulance regeling, waarschijnlijk wil zelf garantie nog wel.
     
  20. Euh... ik neem aan dat op een reparatie als het vervangen van een dynamo toch wel minimaal een jaar garantie zit? In ieder geval op het onderdeel!
     

Deel Deze Pagina