Accu lampje brand ST170

Discussion in 'Electronica' started by braaierd, Apr 22, 2009.

  1. Hallo wie kan mij helpen,

    Ik heb sinds een week dat mijn acculampje brand en alle verlichting in de auto flikkert continu zodra de auto loopt. Ik heb de dynamo laten nakijken en die is in orde de accu is ook goed hij krijgt ook gewoon laadstroom 14 volt. Het enige vreemde daaraan (ik weet niet of dat hoort) is dat de accu van 12 volt doorlaad naar 13 en 14 en dan weer bij 12 begint.

    Graag hulp de auto loopt ook slechter door dit euvel.

    Greetz Brian
     
  2. Ik zou toch zeggen: dynamo.
     
  3. Verschillende dingen kan je proberen:

    - multiriem controleren (2a 3 mm indrukbaar)
    - weerstand tussen chassis en generator meten (massa)
    - contactspray op generator

    Generator doormeten met multi-meter heeft weinig zin. Een voltage tot 15v is trouwens normaal. Waarschijnlijk is het alsnog je generator.
     
  4. Nou de dynamo is bij een revisie bedrijf op de testbank geweest en heb er een rapport van dat deze geen afwijking heeft dit is al voor mijn bericht gebeurd dus daar ligt het niet aan.
     
  5. Is dit een testbank die ook onder electrische-belasting meet?
    Of hebben ze puur naar de spannings-curve gekeken?

    Het klinkt alsof de stabilisator aan gort is, deze regelt ook de laadstroom voor de accu. Deze zit voor zover ik weet aan/op de dynamo vast.
     
  6. de spanningsregelaar zit in de pcm,dus laat hem even uitlezen bij de dealer en kijk wat daar uitkomt,maar dat i 14 volt levert kan best,als het koud is buiten wel dik 15 v soms.
     
  7. 14 tot 15 volt zal hij eigenlijk altijd moeten leveren, zodra de motor loopt.
    Maar dan wel vrij constant, en zeker met stationair toerental.
     
  8. Stukje tekst van de tis cd:

    Het laadsysteem bestaat uit een dynamo die de stroom opwekt voor de voeding van het elektrisch systeem van de auto en voor het bijladen van de accu.

    De dynamo wordt aangedreven door de aandrijfriem voor hulpaggregaten. Zie voor meer informatie de procedure in «Hoofdstuk 303-05». Nadat de motor wordt gestart, genereert de dynamo een wisselstroom, die intern wordt omgezet in gelijkstroom. De gelijkstroom wordt afgeregeld door de spanningsregelaar (aan de achterzijde van de dynamo) en vervolgens aan de accu geleverd.

    De spanning van het laadsysteem wordt afgeregeld door de regeleenheid voor de aandrijflijn (PCM). De dynamo laadt de accu bij en levert tegelijkertijd de voedingsspanning aan alle stroomverbruikers. Een koude accu wordt effectiever opgeladen met een hogere laadspanning, bij een warme accu is een lagere laadspanning effectiever. De PCM kan de laadspanning bijstellen op basis van de accutemperatuur, door af te gaan op het signaal van de temperatuursensor inlaatlucht (IAT). Dit betekent dat de PCM de gewenste laadspanning berekent en deze waarde via een communicatieverbinding aan de spanningsregelaar doorgeeft.

    De PCM regelt en bewaakt tegelijkertijd het door de dynamo afgegeven vermogen. Als het stroomverbruik hoog is of de accu ontladen is, kan het systeem het stationair toerental verhogen.

    Om tijdens starten de motorbelasting te verlagen, regelt de PCM de werking van de dynamo. De dynamo gaat pas stroom leveren nadat de motor is gestart. De PCM zorgt vervolgens dat de door de dynamo afgegeven stroom geleidelijk wordt verhoogd.

    De PCM regelt de werking van het controlelampje van het laadsysteem in het instrumentenpaneel. De PCM dooft het lampje zodra de motor is gestart en laat het branden wanneer zich een mankement voordoet (bijvoorbeeld wanneer de dynamo bij draaiende motor niet de vereiste stroomsterkte afgeeft). De PCM laat het lampje ook branden wanneer het contact is ingeschakeld maar de motor niet loopt, of wanneer de motor na het starten is afgeslagen.
     
  9. De tis cd heeft het over de volgende zaken:

    check de accu
    check de dynamo
    check de massa verbinding van de dynamo
    check de + verbinding van de dynamo
    check zekering 10 onder de motorkap
    check de voeding van de spaningsregelaar achterop de dynamo
    check de busverbinding tussen de dynamo en de pcm dmv uitlezen
    En als alles ok lijkt, maar toch nog storing: vervang alsnog dynamo.
     

Share This Page