1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

acceptabel olieverbruik

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Mart, 17 nov 2007.

  1. Da's goed nieuws Mart. Hoe rijdt ie?
     
  2. ik heb een hoog olie verbruik gehad bij een 1.6 TDCI, ik heb slick50 erin ngedaan en probleem weg, geenolie verbruik meer
     
  3. Zijn er gevallen bekend van olieverbruik bij de Focus II 1.6 i 16V (101PK)?
     

  4. Zijn de 1.4 en 1.6 DURATEC motoren ook gevoelig voor olieverbruik langs de zuigers?
     
  5. En Mart, is nu alles naar tevredenheid?
     
  6. Zeker!!

    Heb tussendoor wel even nog een extra oliewissel gedaan, omdat het oliepeil weer tot minimum was gezakt. Vlak voor de oliewissel heb ik 2 bp-ultimate getankt en daarna ben ik weer euro-95 gaan tanken. Ik vermoed dat de motor de extra smering die in bp-ultimate zit uit de olie heeft gehaald. Sindsdien staat het oliepeil weer op maximum.

    Mart
     
  7. Vanavond weer even oliepijl gecontroleerd. Na een autorit de auto vlak gezet even 10 min. gewacht en gepijld. Prima in orde.

    Toen ik daarna de motor starte, weer uit zette en direct daarna opnieuw pijlde was het op hetzelfde niveau op de pijlstok. Je zou toch verwachten dat de olie in de carter moet zakken? Hoe kan het oliepijl nou hetzellde aangeven?
     
  8. Als er grote oliekanalen zijn, zakt de olie heel snel naar beneden.
    Bij de duratec motoren is olieverbruik niet echt bekend.
    Bij de focus, zoals hieboven beschreven, met het stalen kleppendeksel, is olieverbruik echt een kwaal, er zitten te harde zuigerveren in dit type blok, waardoor hij gaat verbruiken, er zijn echte ook geen zuigerveren leverbaar vanuit ford, dus enigste optie is een ruilmotor.
     
  9. Kan niet zeggen dat alle Foci MKI benzine versies ollieverbruiken. Ze kunnen het, maar hoeft niet altijd zo te zijn. Daarbij kan zowel de fase I als de fase II olie verbruiken. Het zijn gelukkig geen VAG motoren. Die verstoken meer olie. ;)
     
  10. Klopt, heel vreemd, het gaat alleen om de motoren met het stalen kleppendeksel, en de 1 heeft er bij 40.000 al last van, de ander heeft na 2 ton nergens last van.
     
  11. Als ik een MK1 1.6 had gooide ik er 10W40 in. De huidige (5W30) olie is veel te dun voor de wat oudere motoren.
     
  12. Mijn focus verbruikt (haast) geen olie, af en toe controleer ik het maar heb het nog nooit onder het minimum zien staan. En de dealer gooit er om de 15k nieuwe in...
     
  13. Heb nu op mijn 1.6 benzine 131.000 km staan en geen olieverbruik (vanaf de laatste grote beurt en hij gaat nu bijna voor zijn jaarlijkse beurt), dus het is idd voor iedere auto verschillend.
     
  14. Mijn 1.6 benzine staat op 259 en ook geen olie verbruik.
     
  15. Als je 10W40 in de zetec gooit; dan heb je grote kans dat de motor dit niet fijn gaat vinden. Rammelende kleppen, slecht lopen etc. Dan maar iets olieverbruik.

    Sterker nog in mijn Escortje ging ook 5W30 of 5W40 in. En die liep ondanks zijn kms (ruim 270.000) er prima op en geen olieverbruik.
     
  16. Escort wel, focus niet. Had met mijn Escorts geen olieverbruik. Het blijkt dat exemplarisch FOcussen olie kunnen verbruiken. Het loont dan de moeite om er 10W40 in te gooien. Als ie rammelt zal het niet gaan.
     
  17. Beste Focus-bezitters.

    Nadat ik via google op dit forumonderwerp uit kwam kon ik het niet laten mijn verhaal te doen. Ik heb eind juni mijn eerste auto gekocht. Na lang sparen ben ik de handel ingedoken en heb een Ford Focus 1.6 trend gekocht voor een paar duizend euro. 180k op de teller, maar verder alles netjes en in orde (APK, onderhoudsgeschiedenis etc). Ik was de koning te blij. De Focus is dan ook een auto die uitstekend bij mij past. Zeker met mijn lengte van 2 meter is de ruimte in de auto een verademing! Maar toen begonnen de problemen.

    Na 2,5 weken ging de motor steeds meer lawaai maken. Oorzaak: afgebroken uitlaat bij het spuitstuk. Mooi vervelend, lassen was geen optie volgens 2 garages en dus liep ik tegen de eerste 400 euro kosten op. De handelaar had me 2 maanden garantie gegeven op de motor... dus ik had mooi pech. Maar het probleem was wel verholpen en vol moed ben ik weer gaan rijden. Tot ik enkele weken geleden met een brandend olielampje stond. Dat was exact één dag na de 2 maanden garantie. Het probleem is exact dezelfde als reeds hierboven geschetst: geen lek te zien, ook geen dikke zwarte rookpluimen maar hij slurpt olie. Mijn garage wist het zeker: of het motorblok moest uit elkaar of worden vervangen. Dat kost in verhouding tot het aankoop bedrag teveel geld, en dan is nog nieteens zeker of het volgende motorblok beter is. Nee, de olieproblemen die in dit topic worden geschetst spreken wat dat betreft boekdelen. Jammer, jammer. Maar ik ben wel al in de 3 maanden dat ik 'm heb, zwaar gesteld geraakt op de Focus. Het was overigens ook een jongensdroompje (de Focus was mijn favoriete rallywagen, jaren terug).

    Nu heeft mijn garage een Focus staan voor 4750 euro. 140k op de teller, sportiever interieur en, het belangrijkste, 6 maanden BOVAG garantie. En ze willen me nog 2000 euro inruil geven, wat me best netjes lijkt voor een auto met een haperende motor. Ik denk dat ik die 2750 wel wil bijbetalen. Of wordt ik dan genept?

    Hopelijk krijg ik nooit meer dergelijke olieproblemen!
     
  18. Of dit een goede deal is, kun je denk ik alleen zelf inschatten.
    Ik weet niet wat je voor je huidige focus heb betaald, en dus ook niet hoeveel je hebt afgeschreven in die 2 maanden.
     
  19. @Tjo

    Je zegt dat je olielamp is aangegaan. Op dat moment zou ik geen meter meer met de auto rijden. Mij is tijdens dit hele verhaal vertelt, dat wanneer het lampje aangaat er schade aan de motor optreed. De deal die je beschrijft klinkt best goed. Ik krijg momenteel ook maximaal 2.000 euro voor mijn focus weer ('98 met 189dkm).

    Overigens heb ik sinds de motorwissel inmiddels bijna 70dkm gereden en heb tussendoor maar 2 keer olie hoefen bijvullen. 1 keer na een warme zomervakantie met heel veel file en 1 keer na een hele koude wintersport.

    Mart
     
  20. Ik moet het bij mij nog maar even in de gaten houden. ongeveer een liter 5W30 op de laatste 3000km....
    Maar goed.....daar zit 16 uur heen stampen en 13 uur terugstampen Zuid Frankrijk bij....
    Motor en bak zijn droog, dus daar lijkt niets mis...geen rare pluimen rook te zien....
    Normaal verbruikt hij eigenlijk nooit wat.....even blijven controleren.

    Als het lampje gaat branden zou ik hem direct stilzetten, even wachten en een litertje erbij gooien.
     

Deel Deze Pagina