1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aantal puntjes

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jitzzzze, 6 jun 2016.

  1. Goedemorgen,

    Ik ben nu iets meer dan een week in het bezit van een :focus2: fase 1 Champion Wagon uit 2006. Met onderin de 1.6 benzine met 100 pk. Na ruim 1000 km gereden te hebben afgelopen week zijn er een paar dingetjes die mij zijn opgevallen. Echter heb ik nog niet genoeg kennis van dit model om hier echt iets mee te kunnen, en ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.

    1: De tellerafwijking. Om 130 te rijden moet ik 150 op de teller aanhouden. Niet echt normaal lijkt me; er liggen nu 4 vrij nieuwe Michelin Energy Savers onder in de maat 195/55/R15. Volgens het boekje moeten er 195/65/R15 onder. Dus die heb ik maar alvast besteld en zullen deze week eronder komen. Hoop dat de auto dan ook wat minder stuitert.

    2: De koelwatertemperatuurmeter blijft iets onder het midden staan. Beter een te koude motor dan een te warme, maar wat is normaal?

    3: Bij hevige regen lekt het ergens op de D-stijl (waar het achterlicht in zit) En komt het door het luchtrooster naar binnen. Een de buitenkant is niets te zien bij de achterlichten of kofferbakscharnieren, waar zou dit kunnen zitten?

    4: Als ik niet op cruise control rijd, en maak een bocht dan lijkt de auto wat in te houden. Een beetje schokkerig ga je dan de bocht door. Het is niet elke bocht, maar wel bij half ingedrukt gas. Bij volgas niets aan de hand, net als bij rijden op de cruise control. Dat geeft te denken dat de gaspedaalsensor onder het dashboard vies of stuk is, is dat correct of zou er iets anders aan de hand zijn?
     
  2. 1. Ik denk dat de bandenmaat in de computer niet klopt. Daar kun je grote afwijkingen van krijgen.

    2. De temperatuurmeter staat altijd iets links naast het midden, namelijk op 88 graden.

    3. De schroefgaten voor de dakdragers willen nog wel eens lekken. Door daar een beetje siliconenkit in te doen is dat probleem opgelost.

    4. Over dit punt durf ik geen uitspraken te doen.
     
  3. De banden zijn er niet door een dealer onder gezet, dan zou je denken dat de bandenmaat niet is aangepast in de computer.

    Mijn auto heeft geen dakdragers, alleen van die klepjes waar een schroefgat onder zou moeten zitten.
     
  4. Nieuwe banden in de juiste maat er net onder gezet, en de kilometerteller klopt weer. Bij alle snelheden ongeveer 5km afwijking, zoals het hoort. En echt comfortabel rijgedrag, niet dat zenuwachtige gestuiter.
     
  5. "
    nou, daar dus :schater:
    Ik meen ook wel gelezen te hebben dat er bij de scharnieren meer lekkageverdachten zijn dan dat je zou verwachten (schroefgaten ?)
     
  6. Heb 1 van die klepjes er even af gehaald, maar valt niets aan te zien. Zal de rest ook even loshalen morgen, maar verwacht er niet zoveel van.

    Heb de 2 schroeven van de achterlichten wat aangedraaid , we gaan het zien :)
     
  7. Slangetje van de achterruitensproeier lek? Had ik bij m'n vorige Fo1fa2 met lekkage aan de binnenkant van de achterklep tot gevolg.
     
  8. Die ziet er keurig uit, als nieuw. Lekkage trad op tijdens hevige regen, toen de auto geparkeerd stond. Ik durf de ruitensproeier uit te sluiten :)
     
  9. Wat betreft het schokkerige rijden: begin met nieuwe bougies en bougiekabels.
     
  10. Bij mij was er ook niks bijzonders te zien aan die gaten onder de klepjes. Klein beetje roestvorming, meer niet. Een dot kit erin heeft wel de lekkage opgelost.

    De bandenmaat wordt eigenlijk alleen veranderd als er klachten zijn. Ik denk dat ze per ongeluk een te lage band hebben gemonteerd.
     
  11. De klepjes zitten recht boven de achterdeuren en voordeuren. Heb ze er net even onder gekeken, maar niks te zien. Geen roest, niet bijzonder vies ofzo. Ook achter de D stijl niks te zien.

    Zal even kijken hoe oud de bougies zijn, vervangen kan wellicht geen kwaad.
     
  12. Van het weekend eens in de bonnen gedoken om te kijken hoe oud de bougies zijn, maar deze zijn van januari. Nog geen half jaar oud, dit lijkt me niet echt de oorzaak van het schokkerig rijden. Wat ik wil doen is de gasklep eens schoonmaken en een reinigingsmiddel in de tank erbij doen.

    Daarnaast blijft de auto lekken. Aan beide zeiden is bij de D-stijl de hemel nat en komt het water uit de ventilatieroosters. In de sponning van de achterklep zit een naad, die doorloopt onder de afdekrubbers op het dak. Ik wil die rubbers er eens uit halen en het geheel schoonmaken en met carrosseriekit het geheel weer in elkaar zetten. Is dat de juiste weg? En zijn die rubbers voor hergebruik geschikt?

    Wat me ook opgevallen is, is dat de achterklep rammelt en kraakt. Dat merk je vooral als je over hobbels in de bebouwde kom rijdt. Is dit ook iets bekend?
     
  13. Dat rammelen had ik ook, de bouten van de slotplaat op de achterklep bleken te zijn losgetrild ..., als je de binnenbekleding van de klep verwijdert kun je er goed bij
    Ik heb ze vastgezet met locktite
     
  14. Dat de plaat is waarop het slot vast zit toch? En hoe zit de bekleding vast?
     
  15. Het slot zit met 2 torx-boutjes vast aan de binnenzijde van de achterklep, die boutjes lagen vrijwel los ...
    De bekleding zit vast met 2 torx-25 schroeven in de handgrepen (wagon mk2.2) en verder alleen geklikt ... schroeven eruit en met beleid lostrekken ...
     
  16. Dat gaat lukken, klinkt niet heel moeilijk.
     
  17. Net naar het kofferbakslot gekeken; alles zit goed vast. Helaas blijft het kraken nog steeds. Ga binnenkort eens de rubbers insmeren, wellicht helpt dat.

    Ook een klein stukje van de afdekstrip op het dak losgemaakt. En ja hoor, was duidelijk een scheur zichtbaar in de kitrand. Zit die strip verlijmd of met bouten vast?
    Ik haal ze er binnenkort allebei uit en kit alles van voor tot achter dan weer dicht.
     
  18. #19 Vogel, 14 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jun 2016
    De zwarte strips zitten volgens JW in http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=42023 alleen geplakt. Er staat ook dat:
    - je de strips bij warm weer moet verwijderen (met een fohn) omdat je anders de lak meetrekt.
    - De strips na al het getrek niet meer mooi in de naad willen liggen --> nieuwe strips is een eigenlijk must. Anders krijg je achteraf spijt.

    Die rubbers van de achterklep heb ik zelf ook gehoord. Bij mijn vorige Focus is het nooit opgelost, maar bij deze Focus was het weg toen ik de rubbers insmeerde met een anti-vastvries-stift. (iets met siliconen)
     
  19. Waar woon je? Misschien dat iemand in de buurt je een handje kan helpen?
     

Deel Deze Pagina