1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aansluiting marterverjager

Discussie in 'Electronica' gestart door JurjenF, 28 apr 2021.

  1. Los even van de discussie of die piepers helpen of niet :
    je moet zo'n apparaatje aansluiten op de + en - uiteraad maar het best is als het ding aangaat als het contact uitgaat. In de gebruiksaanwizjing staat (letterlijk) "bij de meeste auto;s wordt klem 15 bij het uitzetten van de motor automatisch van plus aan 'massa' geschakeld. Dus dan moet de de (rode draad) aan 'klem 15' worden verbonden".
    Dus is mijn vraag : waar zit die 'klem 15' draad dan? Welke is dat? Ik zit mij namelijk te bedenken welke functie aangaat als het contact uitgaat (buiten het rode 'alarm'lichtje in het dashboard). Ik kan er uiteraard mee naar de dealer maar ja, die vraagt de hoofdprijs.....
     
  2. Bij twijfel kun je ook gewoon een relais plaatsen dat inschakelt als de spanning wegvalt. Die sluit je aan op en geschakelde plus.
    Dus zodra je het contact afzet schakelt het relais in.
    Of nog eenvoudiger, gewoon plus op plus, min op min. Dan doet hij het permanent. Maakt toch niks uit want dat people hoor je niet als de motor loopt.
     
  3. Die laatste optie weet ik. die eerste is nieuw : wat voor relais is dat dan? Die inschakeld als de spanning wegvalt? En die sluit je dan 'gewoon' aan op de + en - ?
     
  4. bij mij was het aangesloten met rood op plus en buiszekering en andere op de min pool.
    meer draden waren er niet aangesloten. tijdens het rijden hoor je in de auto het geluid ook niet eens. alleen als je onder motorkap bezig was hoor je het
    echter ivm in brabant je dit probleem niet hebt. althans ook in de garage niet meegemaakt en ik het vervellende piep vond heb ik hem weer tussen uit gehaald

    klem 15 is aansluiting van de contactslot. dit is een geschakelde plus idd. echter moderne auto's hebben dit niet meer echt. hebben geschakelde plus geregeld door de computer. Deze kan tot wel 10min nadat je uitgestapt bent 12volt leveren waarna alle computers in slaap gaan en deze voeding wegvalt.
     
  5. Dank voor de info mbt het relais. Voor de zekerheid vraag ik wel even eea na bij de werkplaats. Vragen kost immers niks :lol:.
    @Truckerowerner (is het niet ...owner?) : tot op heden gingen die marters ook altijd naar de buren...:dance:. Ik heb al eens een duivenkop onder de kap aangetroffen maar verweet dit aan een kat. Wel wat sporen op de afdekplaat gevonden maar niet herleidbaar. Nu stonden er echter echte martersporen op die plaat. En dan wil je wat proberen....
    Die geschakelde plus : daarom blijft dus ook de display nog een paar minuten aan nadat je de motor hebt afgezet. En hoe modern is een Cmax van 2006?:cool:
     
  6. Ik heb zo'n marterverjager al ruim 1,5 jaar onder de motor kap. Gewoon op de plus en min aangesloten van de accu.. je hoort dat ding niet (behalve als je motor kap open doet hoor je wat gepiep) en doet het nog steeds.
     

Deel Deze Pagina