1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aanschaf Focus/C-MAX FL, waar op letten als caravantrekker?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door mikeconcepts, 12 okt 2019 om 22:08.

  1. Beste Leden,

    Mijn vader is van plan een Ford Focus of C-Max vanaf 2015 aan te schaffen. Motorisch wordt er gekeken vanaf de 1.0 ecoboost 125pk omdat de auto ook ingezet wordt als caravantrekker.
    Nu weet ik dat op sommige modellen bij een aftermarket trekhaak ook een extra ventilator en dacht een turbokoeling geplaatst moet worden. Dit maakt het oninteressant om naar wagens zonder trekhaak te kijken om een achteraf onderbouw van de trekhaak te overwegen. Maar het aanbod van wagens met trekhaak is ook niet zo groot. Vandaar dat er toch gekeken wil worden naar wagens zonder trekhaak.

    Wie kan mij meer info geven vanaf welk bouwjaar die benodigde koeling wel standaard gemonteerd zit zonder af fabriek trekhaak.
    Het is mij ook niet bekend of dit voor alle motorblokken geldt of alleen de 1.0 ecoboost. de 1.5 of 2.0 hadden die ook in de begindagen de benodigde koelers nodig bij after market trekhaken?
     
  2. Volgens mij hebben de modellen vanaf 2014/15 de extra koeling standaard. Op het forum is er zelfs een heel topic over. Ik heb bewust de 182pk (150pk had ook goed geweest) gekozen ivm caravan. Het net een beetje meer vermogen is som erg lekker met een caravan erachter in de bergen.
     
  3. Bij de Focus 3 en de C-max 2 welke voorzien zijn van de 1.0 ECOboost is de extra elektrische koelwaterpomp standaard toegepast vanaf 05-05-2014. Bij voertuigen die voor 05-05-2014 zijn geproduceerd is de elektrische koelwaterpomp alleen aanwezig wanneer er af fabriek een trekhaak is gemonteerd. Wanneer er achteraf een trekhaak wordt gemonteerd moet de elektrische koelwaterpomp ook worden gemonteerd.


    Bij de Focus 3 fase 2 en de C-max/Grand C-max 2 fase 2 welke voorzien zijn van de 1.0 ECOboost is er echter wel een ander aandachtspunt wanneer je achteraf een trekhaak wil monteren. Vanaf een bepaalde productiedatum heeft Ford ervoor gekozen om de koelventilator op de intercooler niet meer standaard te monteren. Voertuigen die vanaf deze productiedatum zijn geproduceerd hebben de koelventilator op de intercooler alleen nog maar wanneer er af fabriek een trekhaak is gemonteerd. Wanneer er achteraf een trekhaak wordt gemonteerd moet de koelventilator op de intercooler ook worden gemonteerd. Dit is als volgt van toepassing:

    * Focus met 1.0 ECOboost motor vanaf 16-11-2015 --> heden.
    * C-max/Grand C-max met 1.0 ECOboost motor vanaf 01-03-2015 --> 07-11-2016.

    Bij deze voertuigen is het mogelijk om achteraf de koelventilator op de intercooler te monteren wanneer er een trekhaak wordt gemonteerd.

    Bij de C-max/Grand C-max met 1.0 ECOboost motor vanaf 07-11-2016 --> 31-01-2018 is het NIET mogelijk om achteraf een trekhaak te monteren. De reden hiervoor is dat het volgens Ford in dit geval niet mogelijk is om achteraf de koelventilator op de intercooler te monteren. Naast de koelventilator zelf ontbreekt hier ook de gehele voorbereiding (bedrading, aansturing, etc.) voor de koelventilator. Ondanks dat er wel gewoon een trekgewicht op kenteken staat is het volgens Ford vanwege bovengenoemde technische redenen niet mogelijk om achteraf een trekhaak te monteren. Dit staat ook in een TSB beschreven.
     
  4. Bedankt voor deze uitgebreide info!
    Ook op alle niet 1.0.ecoboost motoren kun je dus ook gerust een trekhaak plaatsen zonder deze aanpassingen?
     
  5. Bij de 1.5 Ecoboost met automaat is het nog onduidelijk wat het officiƫle standpunt van Ford is qua extra koeling.
    Het gaat in dat geval niet om de koeling van de motor maar van de versnellingsbak.
    Als je een af fabriek trekhaak hebt dan zit er een extra oliekoeler op de bak gemonteerd. Volgens de helft van de Ford mensen hoeft het achteraf niet gemonteerd te worden en volgens de andere helft wel.

    Na wat overleg met Ford Nederland en Ford Duitsland hebben ze bij ons alsnog op kosten van Ford de extra oliekoeler geplaatst omdat ze mij niet uit konden leggen waarom bij een af fabriek trekhaak wel een extra oliekoeler nodig is maar achteraf niet.
     

Deel Deze Pagina