1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

aanjager uitbouwen/smeren

Discussie in 'Electronica' gestart door dick.vos, 22 mei 2011.

  1. #1 dick.vos, 22 mei 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 mei 2011
    Ik had hier al wat draadjes gevonden over het vervangen van de aanjagerweerstand waarin ook wordt gesproken over het smeren van de aanjager. Maar nergens een duidelijke omschrijving en wat plaatjes. Vandaag was voor de 2e keer mijn weerstand doorgebrand, dus heb ik meteen de motor gesmeerd en al doende maar wat foto's gemaakt.

    Hoe ga je te werk:

    1. - Het is handig om even het handschoenenkastje te verwijderen. Die zit met 3 kruiskopschroeven aan de onderrand vast. Het best laat je het kastje gesloten als je het los schroeft, anders moet je het vasthouden. Daarna even de demper aan de rechterzijde loswippen.
    2. - Voor het geval je de aanjagerweerstand voor standen 1, 2 en 3 wilt vervangen, die zie je links naast het kachelhuis zitten. Deze zit met 1 schroef vast (onder de stekker).
    3. [​IMG]
    4. - Vervolgens schroef je de bekledingsplaat los die onder het handschoenenvakje zit. Die zit ook met 3 kruiskopschroeven vast, maar in een soort pluggen die meedraaien. Door daar wat aan te trekken pakt de schroef en komt toch los. Denk aan het lampje dat aan de bledingsplaat vast zit!
    5. - Op de voorkant van het kachelhuis zit een schroef. Die houd een plastic buis vast die linksonder de kachelmotor zit. Even losschroeven en de buis eruit wurmen.
    6. [​IMG]
    7. - Als je nu onder het kachelhuis kijkt, zie je 3 schroeven. Als je die loshaalt komt de onderste helft van het kachelhuis met de kachelmotor los. (stekker losmaken kan daarna)
    8. - Als je goed naar de onderplaat kijkt zie je 3 rubberen nokjes die de motor in het huis vast houden. Die nokjes kun je met een schroevendraaier doorduwen waarna de motor uit het huis los komt.
    9. [​IMG]
    10. - De motor is op 2 punten gelagerd: onderaan (waar je dus net nog niet bij kon) en in het schoepenrad. Bij mij was het onderste punt ernstig gecorrodeerd (verroest).
    11. [​IMG]
    12. - Smeren, alles in omgekeerde volgorde weer inbouwen, en klaar is klara!
    Succes en groeten.
    Dick
     
  2. duidelijke HOW-TO:thumbs:

    enne, voor foto's moet je mijn-album of photobucket gebruiken;)
    staat op het forum beschreven hoe dat moet;)


    enne owja, welkom hier:D
     
  3. ok ff de oorzaak van het probleem aanpakken.... dikwijls dat je paravankap bij je int filter niet afdicht en water via het filter je kachelmotor in lekt...
     
  4. Dank voor de tip Olaf. Mijn vrouw klaagt inderdaad wel eens over natte voeten. Hoe ga ik daar te werk?
     
  5. Ik heb van de week mijn filter vervangen , had eerder een tip gelezen om iemand de parafanplaat tegen de voorruit aan te laten drukken terwijl een ander het filter vervangt , maar dit kun je echt vergeten. gehele parafan plaat losnemen (voorzichtig) eerst trouwens ruitenwissers verticaal zetten en schroef in het midden los schroeven.
    Filter vervangen en zeker eerst bij de dealer een stuk afdichtings kit halen, zit op een rol en als je het aardig vraagt krijg je het nog voor niks ook ! in Zoetermeer dan Art:17764 , parafan plaat goed schoon maken en de ruit niet vergeten + ontvetten.
    Goed opletten dat de witte pennetjes niet dubbel vouwen maar netjes vast klikken en de kit (whatever) goed op de ruit drukken en hij is opzeker lekvrij.

    Heeft iemand nog een goed idee om het schuim voor het schoonmaken van het airco systeem?? zie nu hier de foto's van het kachelhuis (echt perfect) en zit te denken om daar ergens een gaatje te boren om zo dicht mogelijk bij de verdamper te komen en daar dus het busje petromark in leeg te spuiten. na het vervangen van het filter ruikt het bij mij nog steeds als een oude U-boot.

    Succes en groeten Arjan.
     
  6. Met behulp van de how-to van @dick.vos de aanjager vanmiddag gedemonteerd vanwege ernstig piepen. Idd zoals beschreven supersimpel uit te voeren. Nu hoop ik dat het zo blijft en m'n weerstand heel blijft, ik weet nu tenminste hoe het moet. Dank voor de how-to.
     
  7. aanjager smeren

    Dankzij deze How-To was ik ik vandaag in staat het piepen, en schreeuwen om olie van de aanjager te verhelpen.

    Het heeft me in de loop der jaren inmiddels drie kachelweerstanden gekost, die laatste zal nu waarschijnlijk langer zal meegaan,omdat de ventilator geen dood punt meer heeft.

    De onderdelenman van de garage had nog de tip om altijd de aanjager op nul te zetten tijdens het starten...
     
  8. Gaat deze how to ook op voor de Focus 2?
    Bij mij piept hij....
     
  9. ...even een tip voor diegene die ermee aan de gang gaan.
    Gisteren een fan gehad die enorm piepte...was dan wel van een cv-ketel,
    maar aangezien we geen nieuwe op voorraad hadden, deze tijdelijk ingesmeerd
    met White Grease, deze vet verdwijnt niet bij vocht, en kan tegen koude en
    hitte.
    Vandaag weer terug geweest....je hoorde de fan nagenoeg niet meer, super
    vet wat voor veel doeleinden toepasbaar;)
     
  10. Laten we dat nog in huis hebben :cheer:
     
  11. Vandaag zelf aan de slag gegaan. Als een soort geneacoloog onder het dashboard gehangen om de schroeven los te krijgen, maar allemaal goed gelukt. Kachelmotor was idd flink verroest, koste behoorlijk wat kracht om met de hand rond te draaien. Beetje wd40 deed wonderen, daarna goed schoongemaakt en gesmeerd met White Grease. Ventilator is nu weer fluisterstil en loopt als een zonnetje. Thanks @Dick.vos en Dexter.
     
  12. Mooi om te horen Jaap.
    Wat voor een Focus heb je?
     
  13. dit dus al gedaan.... Motor helemaal schoongemaakt liep als een zonnetje, zo ook de weerstand welke doorgebrand was vervangen, nu ligt de zekering er telkens uit ( 2x geprobeerd en doorgebrand)

    dus ergens anders moet nog een fout zijn.....

    wie weet t ??
     
  14. Mooie how to,
    Vandaag ook de ventilator maar eens gecontroleerd.
    Corrosie viel erg mee maar toch maar goed schoon geblazen en een paar druppeltjes olie.
    Loopt weer super en een goed gevoel. :cheer:

    Dick, bedankt voor de mooie uitleg.
     
  15. Van het weekend lag ook bij mijn Focus de weerstand er defect bij. Dacht eerst dat de airco weinig meer deed tot ik de schakelaar op 4 zette, toen kwam er ineens een dit koude lucht uit en daarna meteen warm (aangezien de AC het in die stand niet doet). Ff bovenstaande opties doorgelopen en de motor nader bekeken... Hij was wat aan de stoffige kant en liep op.zich aardig, toch maar schoongemaakt en gesmeerd. Gisteren een andere weerstand gehaald en het werkt weer. Vind wel dat de weerstand lekker warm wordt, is een van z'n taken maar hoe warm kan (mag) zo'n ding worden eigenlijk? Ik hoop dat deze het wel weer even volhoudt, toen ik de Focus kocht is er ook al een andere in gegaan, kan een maandagmorgen modelletje geweest zijn maar vind het wel snel achter elkaar.
     
  16. Nick, de airco zou het in stand 4 ook gewoon moeten doen. Als ik het goed heb heeft stand 4 een oranje cijfer. In combinatie met de andere oranje standen ontwasemt de voorruit op zijn snelst. De airco gaat ook automatisch aan als hij alleen op de voorruit staat (lampje gaat niet branden, maar hij doet het wel).
     
  17. Ik ga komende vrijdag eens langs de sloop, een reserve weerstand scoren en misschien wel proberen om een betere motor te vinden voor de kachel. Vind dat de huidige nog niet echt veel beter loopt na de nodige WD40 op de lagers.
     
  18. Wat jammer dat de foto's niet meer zichtbaar zijn.
     

  19. Kogellagervet werkt beter. Het proberen waard :)
     
  20. [MENTION=423]Dimelot[/MENTION] zou deze howto naar het handleidingen gedeelte kunnen worden verplaatst?
     

Deel Deze Pagina