1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aanhaalmoment wielmoeren ST MK2

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door FastForward, 28 aug 2008.

  1. Weet iemand het juiste aanhaalmoment voor de wielmoeren van een ST225 ? In het instructieboekje is het natuurlijk nergens te vinden.... :roll:

    B.v.d.
     
  2. moment

    tussen 110 en 120 NM
     
  3. Ik dacht 120 Nm. :think:
     
  4. alluminium is altijd toch 120
     
  5. 120NM is altijd goed bij een alu 4-gats velg.
     
  6. Een :st: heeft een 5-gats velg, is het dan niet 130 Nm.
     
  7. Nee hoor, 120 Nm is prima.
     
  8. Bij de ATU vertelden ze me dat de stalen velgen 120 Nm moeten, de alu 130 Nm.

    Terwijl ze bij mn vorige auto (Seat Ibiza) juist vertelden dat moment bij de alu 10 Nm lager moesten dan de stalen :?

    Maar 120 130 moet OK zijn.
     
  9. Ik heb het onlangs nog bij de dealer nagevraagd, bij een 5-gats alu-velg moet het nu 130 Nm zijn.
    Bij de bandenboer wilden ze m'n velgen met 140 Nm vastzetten.
    Ze zeiden dat ze dat bij elke velg doen. Ik zei daarop dat ze de mijne maar met 130 Nm vast moeten zetten.
     
  10. 130 of 140 Nm, zoveel verschil is dat niet (ongeveer 2 kg meer kracht als de momentsleutel een 50 cm lang zou zijn).
     
  11. Hou je maar ongeveer aan de aanhaalmomenten welke opgegeven zijn. :?
    Ik draaide ze bij de Focus net zo vast als bij mijn vorige auto, Astra F.
    Dat was echter geen goed idee. :cry: :cry:
    Na een tijdje in 2 wielen een bout afgebroken. vervolgens naar de dealer voor nieuwe, zeggen ze dat ze dat nooit hebben meegemaakt, maar ze hebben wel een paar sets liggen, RARA waarom zou dat zijn ? :evil:

    De kwaliteit van de Ford bouten zijn echt belabberd. :twisted: :twisted:
    Vorig jaar op vakantie in Italiƫ raakte ik behoorlijk een trottoirband met 30 kmh, in een haarspeld,verder niks aan de hand dacht ik zo, behalve dat er lak van de Alu velg was, en een kleine beschadiging. :? :shock:

    Terug naar huis gereden met 5 man erin + bepakking, en eigenlijk niets aan de hand. :?
    Na enkele dagen thuis rond te hebben rondgetoerd leek het net alsof er een wiellager kapot was rechtsachter. :(
    Ik trek dus de deksel van de Alu velgen, komen me 2 stukken wielbout tegen, uiteraard van 2 wielbouten. :cry: :evil: :evil: :twisted: :twisted: :twisted:
    Zijn we dus met 2 kapotte wielbouten op 1 wiel vanaf Italiƫ teruggegast naar huis, met toch een gemiddelde van dik ca. 100 kmh, dus dan weet je wel dat op sommige stukken de snelheid een behoorlijk stuk hoger is geweest. :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

    Ik moet dus wel bekennen, dat ik toch wel hard geschrokken ben toen ik het wiel los wou nemen, en de stukken tegen kwam. :shock: :shock: :shock: :shock:
     
  12. bouten

    wielbouten zijn gwmaakt om bepaalde krachten op te vangen
    en daar zijn ze heel sterk in als er ander krachten op komen teveel zijwaarts dan kunnen ze breken.

    Bij ons in het werk scheepvaart als we daar een motor overhalen BV 30000 pk dan vervangen we ook altijd de kopbouten niet omdat ze slecht
    maar daar zitten ook scheurtjes in omdat er teveel rek is in geweest (M90)

    maar je bent helemaal treug gereden van italie op zoals je zegt 2 bouten
    dan waren die 2 overige bouten toch best wel sterk ipv 4 die normaal het werk doen waren het er nu 2.
     
  13. Re: bouten

    Kopt, maar er zullen toch niet voor niets 4 bouten zijn ingezet i.p.v. 2 denk ik. :roll: :wink:
     

Deel Deze Pagina