1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

aanhaalmoment velgen

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door WagonTDCI, 5 sep 2010.

  1. Je zou toch wel anders verwachten van een auto af fabriek en bij de dealer vandaan... :weird:
    Ik zit eraan te denken om met de auto langs te gaan en ze daar die moeren los te laten draaien en alsnog op 130Nm vast te laten zetten. Dan kan je bij een lekke band tenminste zelf nog eens je wiel verwisselen...
     
  2. Ik heb heb gehad met mijn vorige auto (Golf TDI op staal) dat de bouten zo vast zaten - ik was in een DHZ garage om remblokken te vervangen - dat ik ze echt niet los kreeg en een pijp van een meter nodig had en die als verlengstuk op mijn wringijzer moest zetten en zelfs toen moet ik nog redelijk kracht zetten.

    Dank u wel DeSprint Rotterdam ... :nocheer:
    :rtfm:
     
  3. Gevalletje van de luchtsleutel op standje "moordend" zetten dus.... zie dat heel vaak gebeuren bij diverse bedrijven.

    M12 klasse 12.9 (ja, die sterkteklasse hoort erin) mag volgens de norm met max. 147,1Nm vast gezet.

    90Nm is in principe vast zat, 140Nm de praktische bovengrens en 70Nm de ondergrens.

    Das iig wat de mechanische ingenieurs op m'n werk ervan zeggen.... (die zouden er verstand van moeten hebben)
     
  4. Volgens mij worden wielmoeren bij de gemiddelde bandenboer idd. met pneumatische sleutels aangedraaid, en dan ook nog op standje overkill. Ik verbied ze dat altijd, gewoon vast zetten en haal ze zelf (kruiselings) na. En dan niet strakker dan ik met de hand weer los kan krijgen.... Bij de gemiddelde sleutel en een beetje kracht in je armen ;) zit je dan ergens aan 75-100Nm. Soms haal ik ze na een of twee dagen nog even na.
     
  5. Sinds ik zelf wat meer sleutel zet ik de wielmoeren vast met 105-110 NM.
    Iedere maand even controleren, net als de bandenspanning en het gaat al jaren goed. :)
     
  6. Er zijn voor luchtsleutels ook speciale wielbout/moer verlengstukken die
    torderen bij 110Nm, dus kunnen ze nooit te strak gezet worden ondanks
    dat de luchtsleutel op max. staat;)
     
  7. Het is me *uiteindelijk* gelukt om zelf de moeren los te krijgen. Wat nieuw gereedschap (grote kruissleutel), wat voetenwerk en veel uithoudingsvermogen was de oplossing.
    Het was alleen linksachter die zo vast zat, toevallig was ik daar ook begonnen. De rest kreeg ik los met alleen handkracht.
    Ik heb nu alles op 130Nm vastgezet, zoals in het boekje staat. Dat is nog best stevig, maar ik wil verder ook geen risico lopen dat het weer losgaat en dan zelf de schuld krijgen dat het niet vast genoeg zit. Misschien dat ik de lichtmetalen (zomer)velgen toch op 120Nm doe, maar dat zie ik in het voorjaar wel weer.
     
  8. Je wielen zijn nu in ieder geval op 130 weer teruggemonteerd.:thumbs:
     

Deel Deze Pagina