1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aandachtspunten proefrit (importauto)

Discussie in 'Algemeen' gestart door Doc, 14 jun 2017.

  1. #1 Doc, 14 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jun 2017
    Zoals ik in mijn Fofo draad al meedeelde ga ik aanstaande vrijdag een proefrit maken in een Focus 3 die bij een Ford dealer in Duitsland staat. De auto is van juli 2014 en heeft nog geen 25.000km gereden.

    Ik heb al een lijstje gemaakt van aandachtspunten naar aanleiding van het Zwakke punten topic maar toch vroeg ik me af of jullie nog tips hebben.

    Vanmorgen belde ik om de afspraak voor de proefrit te bevestigen, en toen zeiden ze dat de auto schade had, maar dat het alleen om blikschade ging en dat alles gerepareerd zou zijn voor vrijdag. Juist vanwege dit: waar moet ik op letten?

    Tot zover is mijn lijstje:
    - Koelkastmagneet mee voor het plaatwerk (of het niet geplamuurd is)
    - Retourslangen naar koelvloeistofreservoir controleren
    - Niet ontgrendelende deuren
    - Niet goed aansluitende chroomstrips op de deuren
    - Voordeur rubber dat tegen het achterdeur rubber aan loopt

    P.S. Ik wist niet zo goed waar ik dit topic moest plaatsen. Als hij niet goed staat: verplaats hem maar :)
     
  2. neem ook een (microvezel)doekje mee voor tussen het magneet en het plaatwerk, je wilt niet gelijk krassen maken op een vers gespoten deel.
    let op kleurverschil.
     
  3. De achterlichten die tegen het plaatwerk aan schuren is ook een aardig puntje denk ik.
     
  4. #4 JW, 14 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jun 2017
    Bij de 1.6 ECOboost is hier nooit een terugroepactie voor geweest. In veel gevallen is dan ook het oude type slang nog aanwezig dat af fabriek is toegepast. Uiteraard wel verstandig om te controleren en indien het oude type slang is toegepast meteen (laten) vervangen.


    Dit probleem was alleen aanwezig in oudere software versies van de BCM en kwam sporadisch voor. Tijdens een proefrit zal je dit vrijwel zeker niet kunnen constateren. Wanneer je besluit de auto te kopen zou ik persoonlijk er bij bedingen dat de software van alle in de auto aanwezige modules wordt geupdate naar de laatste versie.


    Dit is een algemeen probleem waar veel Titanium uitvoeringen last van hebben. Zelfs bij nieuwe raamrubbers zitten de chrome strips vaak niet 100% netjes in lijn. Dit was voor mij 1 van de redenen dat ik geen chrome strips wilde.



    Verder zou ik persoonlijk goed op sporen van lekkage in de kofferruimte letten. Dit is een bekend probleem bij de Focus 3. (zie bijvoorbeeeld HIER).


    Naast het technische deel zou ik persoonlijk ook goed naar de historie van de auto kijken. Wanneer de historie ontbreekt of onvolledig is zou ik er persoonlijk niet aan beginnen (of in ieder geval zeer goed over nadenken). Bij de Focus 3 is het technisch gezien niet heel ingewikkeld om de tellerstand omlaag te wijzigen en gezien er in Duitsland geen kilometer registratie is is dit bij een ontbrekende of onvolledige historie vrijwel niet te controleren.

    Ondanks dat de auto pas 25.000 KM op de teller heeft is deze wel 3 jaar oud en moet de auto dus de volgende onderhoudsbeurten hebben gehad:

    Afleverinspectie.
    1e onderhoudsbeurt na 1 jaar of 20.000 KM.
    2e onderhoudsbeurt na 2 jaar of 40.000 KM.
    3e onderhoudsbeurt na 3 jaar of 60.000 KM. (Deze onderhoudsbeurt dient volgende maand uitgevoerd te worden).

    Verder zegt een afgestempeld onderhoudsboekje niet altijd alles. Dealer stempels zijn eenvoudig na te maken waardoor fraude hiermee eenvoudig is. Persoonlijk zie ik dan ook liever een gespecificeerde computer uitdraai of rekening van de dealer als een afgestempeld onderhoudsboekje.

    Gezien de auto in dit geval schade heeft (gehad) vind ik het persoonlijk ook wel belangrijk om te weten om wat voor schade het gaat en wat de ernst van de schade is.
     
  5. Goed punt ;)

    Thanks, ik heb het genoteerd

    Allereerst, bedankt voor je uitgebreide reactie. Daar kan ik zeker iets mee.
    Ik ga er zeker naar kijken.
    Staat genoteerd!

    Hier moet het checken van de ruimte van het reservewiel voldoende zijn, toch? Ik heb dit ook al eens geconstateerd bij mijn huidige Focus.

    Dat van die kilometerstanden is goed om te weten en heb ik genoteerd.

    Ze noemden een aantal dingen op die vervangen zouden worden, waaronder een parkeersensor voor en een zijscherm maar bijvoorbeeld niet de motorkap. Ze zeiden dat er geen motorische delen vervangen hoefden te worden, maar ik ga uitgebreid vragen wat er vervangen is, en kijken of er foto's zijn van de schade.
    Nadeel is dat het in het Duits was en ik kan een aardig woordje Duits, maar als ze snel praten en termen gebruiken die je niet elke dag hoort is het soms lastig interpreteren.
     
  6. Als de verkopende partij al aangeeft dat de auto schade heeft zou ik hem gelijk al links laten liggen.
     
  7. het is wel eerlijk, als je daar komt en je ziet dat die schade heeft gehad zonder dat het gemeld is/was dan is het vertrouwen helemaal weg natuurlijk.
     
  8. Want? Ik mis een onderbouwing.

    Ik heb liever dat ze het eerlijk melden, dan dat ik er later zelf achter moet komen.
     
  9. Dat is puur een gevoelskwestie. Waarom zal ik een schadeauto kopen wanneer er voor dat geld ook auto's te koop zijn die geen schade hebben gehad.
    En wanneer ik zelf een auto zal importeren zal ik meer dan 1 gegadigde zoeken en dit dan zo inplannen dat ik deze auto's op 1 dag zal kunnen bekijken. Dan zal de schade-auto de allerlaatste auto zijn die ik ging bekijken

    Rij zelf ook in een import-auto, geimporteerd door een officiele Ford dealer.
    Met nog Ford garantie enz enz enz.
    Ja, klopt ook van deze auto weet ik niet of hij schade heeft gehad.
    Maar dat geeft mij nog altijd een beter gevoel dan dat ik weet dat hij wel schade heeft gehad.
     

  10. Ik snap het wel, maar het is maar net wat ze onder schade verstaan. Er is een groot verschil tussen een hele voorkant die in elkaar zit met een kromme motorophanging, en een deuk in een zijpaneel.
    Dat is wat ik bedoelde met het nadeel dat ik het Duitse jargon niet ken maar van wat ze zeiden was het geen grote schade.
     
  11. Ik zal dan eerst om foto's vragen van de schade voordat ik er heen reed!!!!
     
  12. Er is op zich niets mis mee wanneer een auto (lichte) schade heeft gehad mits het netjes en onzichtbaar is hersteld.

    Ik zou er persoonlijk echter de voorkeur aan geven de auto met schade te kopen en deze na import in nederland door een betrouwbare partij te laten herstellen. Je weet dan precies in hoeverre de auto schade heeft. Daarnaast is een auto met schade prijstechnisch interessanter om te importeren als een reeds herstelde auto.
     
  13. Dat is wel een goeie tip. Ik heb ze gelijk een mail gestuurd.

    Het wordt denk ik wat lastiger om nu tegen ze te zeggen: "laat de schade maar zitten, dat laat ik zelf wel repareren" terwijl ik de auto nog nooit gezien heb.
     
  14. import auto moet je goed onder de auto keer kijken. kijken hoe de reserve wiel bak er uit ziet. me pa heeft auto keer gekocht die helemaal vervormt was. echter buitenaf niks te zien.
    en nooit problemen gehad naast de gebruikelijke punten
    dus ja schade kan zichtbaar aanwezig zijn. maar dan nog kan het gewoon goed zijn die auto.

    zoals met elke auto is belangrijk dat je veel geluk hebt ermee.
    wat betreft import is het enige dat ik me druk over zou maken de km-stand die willen ze soms nog terug draaien voordat ze naar de rdw gaan.
    en belangrijkste van alles koop de auto alleen bij bovag garage en niet bij de beun om de hoek.

    want dan heb je de bovag die eventueel de garage op zijn vingers kan tikken.


    kort gezegd aandachtspunten voor import auto is het zelfde als voor normale auto qua aandachtspunten
     
  15. We hebben het hier over een import uit Duitsland. Wist niet dat ze daar ook een BOVAG hebben. Volgens mij niet namelijk.Dus wat wil je hier mee zeggen????
     
  16. Hallo,

    Ik heb ervaring met importeren (van schade) uit Duitsland.

    Door middel taxatierapport kun je veel van de prijs afhalen. Kosten 150 euro, maar levert al snel het 5 voudige op bij een bouwjaar 2014 met een beetje schade, bij een 1.0 uitvoering (uitstoot)

    In Dl zijn ze verplicht te melden als een auto schade heeft, of ze dat bij export ook doen is twee...... Zeker als niet zichtbaar is.

    Geloof verkopers niet op hun woord, laatste focus had alleen wat plaatschade, daar aangekomen ook nog richtwerk en gehele wielophanging nio (provisorisch gericht -> lijkt net als of)......

    Ook vind ik de prijs voor DL hoog, daar kan nog veel af, als hij nu kleine schade heeft die kosten ook ruim er af halen. De echte winst pak je op je BPM via tegentaxatie.

    Er kan snel meer mis zijn dan op het eerste oog, zint eer je begint..... Vraag vooraf of hij je via Whatsapp veelvuldig foto's toestuurt van de schade. Voorkomt vaak een ritje van 400km.

    Suc6, mocht je iets willen weten laat maar horen....


    Verstuurd vanaf mijn MI 5 met Tapatalk
     
  17. Heel simpel als het import is. Dan wil je wel zeker weten dat het goed is.
    Blijkt dat er een gebreek is of dat km-stand terug gedraaid is. Dan is het fijner dat je de verkoopende bedrijf kan benaderen. Bij een beun bedrijf zal je makkelijker weg geschoven worden dan bij bovag bedrijf. Want anders kun je ook bovag inlichten en die zullen niet blij zijn met betreffende bedrijf die dit dan niet netjes oplost. Heb je meer zekerheid. Beun bedrijf heb je letterlijk garNtie tot aan de deur.

    Dus vandaar import auto via bovag aangesloten bedrijf kopen.


    Dacht dat ik het duidelijk de rede had verteld maar kennelijk niet goed genoeg.
    Kan me hier iemand herinderen die een focus2 rally edition kocht en die bleek geen 120dkm maar dik 2ton te hebben gereden.
    Die beunbedrijf deed verder niks ermee.of heel moeilijk ermee
     
  18. Ja ja en denk je dat een Bovag aangesloten bedrijf jou verder zal helpen als blijkt dat de auto schade heeft gehad en dit na import pas duidelijk wordt? Tuurlijk niet. Daarbij een importauto kopen bij een Bovag aangesloten bedrijf die al in NL staat, is vaak nog steeds de hoofdprijs betalen.

    Een 2e hands auto kopen is altijd een risico. Particulier, via de handel en zelfs via de dealer. Mij zegt het allemaal niks, oftewel ik kan me er niet te druk om maken. Een auto moet goed voelen en rijden, plaatwerk moet netjes zijn, geen storingen hebben (tegenwoordig kun je dat zelf makkelijk uitlezen) en bovenal het moet je auto zijn. Verder is natuurlijk de prijs belangrijk, deze moet in lijn zijn met de staat vd auto. Nu kijk ik met een ander oog naar een auto omdat ik veelal zelf kan oplossen of de mogelijkheid heb om het goedkoper op te lossen.
    Mocht je zelf niet die handigheid hebben, dan is het aan te raden om iemand mee te nemen die er wel kijk op heeft. Overigens in Duitsland kun je zelfs een TUV keuring laten doen, kost wel meer. Als de eigenaar dat niet wil, dan is er vaak wel wat aan de hand.

    Ohja, ook een nieuwe auto bij de dealer kan al schade hebben gehad, zonder dat je daarover wordt geïnformeerd en waar je pas na een paar jaar achter komt.
     

Deel Deze Pagina