1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

6mm achter - 4mm voor = verwisselen?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Karperrazzi, 6 feb 2009.

  1. Hallo,

    Ik heb net mijn Focus terug van de 4 jaarlijkse (kleine) onderhoudsbeurt. Op het formulier stond netjes vermeldt dat de profieldiepte van de voorwielen 4 mm was en de achterprofieldiepte 6,5 en 6 mm. Auto heeft 30.000 km gelopen.

    Ik ben van plan om de achterbanden te verwisselen met de voorbanden i.v.m. gelijkmatige slijtage. Ook ben ik van mening dat je beter op de voorwielen meer grip (lees waterafvoer) kan hebben dan achter.

    Ik ben benieuwd naar jullie mening en adviezen of dit een goede optie is om langer met je banden te doen. Dat komt ook omdat ik op mijn huidige stalen velgen winterbanden wil hebben en dan op mijn nieuwe zomerbanden lichtmetalen "spinners" :lol: wil hebben. Dat gebeurt pas als de 4 huidige zomerbanden versleten zijn.

    Ik lees op internet nogal wat verschillende meningen.

    @mod: Ik heb gezocht op dit forum maar kon geen andere topic vinden waar dit onder viel.
     
  2. Nou.... om maar gelijk met de deur in huis te vallen:

    Iedereen zal je een ander advies geven. :wink:

    Je geeft zelf al aan dat je graag de beste grip en waterafvoer op de voorbanden wilt hebben. Maar andersom kan je ook redeneren: waarom niet de beste grip op de achterbanden? Als in een bocht je de achterkant voorbij komt is ook niet fijn :P
    Tevens zijn de banden ingesleten op de uitlijning van een bepaalde as, als je ze dan gaat verplaatsen is het goed mogelijk dat het weggedrag erg slecht wordt.

    Persoonlijk laat ik altijd de banden altijd op dezelfde positie zitten aan de auto. Ook mijn winterbanden zet ik altijd een markering op, zodat ze weer op dezelfde as komen.
    Ik vervang ze dus per 2; zo spreidt ik de kosten ook nog een beetje.

    Maar zoals ik al zei, de volgende die reageert zal wel een heel andere mening hebben :wink:
    Ik heb het overigens ook eens aan een anwb'er gevraagd, bij de slip-en-grip training in Lelystad; zijn advies was: laten zitten en niet wisselen.
     
  3. Hier ook dezelfde mening
     
  4. nee dat kan niet volgens dutchguy :D

    Groet.
    Theo
     
  5. Ik zou ze naar voren gooien maar ik snap dutchguy ook wel dat je ze kunt laten zitten en zo de kosten spreid....
     
  6. Eens met Dutchguy.
    Beste banden horen achter!
    Als de slechtste band grip verliest wil je idd niet dat de achterkant je gaat inhalen (overstuur). Glijden over de voorwielen (onderstuur) is minder erg (gas los en probleem is weg).

    :) TNT :)
     
  7. Maar vanaf welke profieldiepte wordt die kans te groot?. 4 mm lijkt mij nog acceptabel.

    Groet.
    Theo
     
  8. NOOIT WISSELEN. Achterbanden kammen, deze kunnen niet voorop gelegd worden. Probeer maar, je wisselt ze zo weer terug. Als je wil wisselen moet je dat direct doen na ongeveer tussen de 5 en 10 duizend kilometer.
     
  9. Zo zie je maar!
    Toch veel gelijke meningen.
    Ook ik doe het zo.
    Markeer ook m'n winter en zomerbanden.
    ook had ik wat twijfel bij het naar voren leggen omdat dit vroeger heel gewoon was, tijdelijk kostenbesparend!
     
  10. Ben ik het mee eens,de afstelling(sporing)van de achterbanden is heel anders dan de voorbanden,de banden oprijden en dan 2 nieuwe banden erop.
     
  11. Ook ik ben het met dutchguy eens :)
     
  12. wat is er mee mis als je achterkant je opeens inhaalt in een bocht :?:
    ik probeer het regelmatig te laten gebeuren. :wink:
     
  13. Ik heb dit weekend mijn profieldiepte gemeten en had voor ook 4 en achter 6,5 a 7.... En ik speel idd ook veel met mijn gaspedaal en de voorkant wil wel eens wegschuiven.... idd gas los en het probleem is opgelost vooral op rotondes een erg leuk spelletje!

    Ik ga ze denk ik ook maar niet omwisselen :lol: dus even mijn mening bestellen zeg maar... 8)
     

Deel Deze Pagina