1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

215/55/r16 naar 205/55/r16

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door mschalk, 23 jan 2016.

  1. Wow, dank voor de snelle reacties! :)

    Het is mij toch nog niet volkomen duidelijk waarom ik vanwege het vermogen/de motor een bredere band nodig zou hebben. Maar het (b)lijkt hier echt mee samen te hangen. De dealer deed alsof 215 de enige optie was voor mijn motorisering.

    Ook op de Ford/dealer-site wordt dat zo getoond: http://www.ardeaauto.nl/wp-content/uploads/2015/03/Ford-Focus-CMAX.pdf

    Ofwel, er kan inderdaad zowel 205 als 215 op een Focus 3, maar met een 1.6 134 kW-motor en een 2.0 TDCi staat er 215 (55/r16) voorgeschreven.

    Ik vraag me dus af waarom (de motor hiervoor belangrijk is)? Zal het morgen ook nog wel even aan de dealer vragen, maar lijkt me goed om even voorbereid te zijn via 'onpartijdige' (ervarings)deskundigen. ;)

    Wellicht dat e.e.a. in BC aangepast moet worden en dat ik rekening moet houden met snelheidsafwijking, maar buiten dat?
    [MENTION=537]Patman[/MENTION], heb jij nog iets aan moeten (laten) passen in BC?

    Dank!

    Groeten,
    Bart.
     
  2. Ik heb alleen in de instellingen de bandenspanning gereset, meer niet. Die gaat via de ABS sensoren en meet de omtrek.
     
  3. Het is een percentage van de breedte. Dus bijvoorbeeld 55% van 205 of 215.Niet de hoogte in mm.
     
  4. Ja dat las ik net:mrgreen: heb ik het altijd verkeerd gehad :schater:

    Nooit te oud om te leren :cool:
     
  5. Thanks, goed te weten! En verder hoef ik dan geen rekening te houden met snelheidsafwijkingen, eventueel niet (goed) functionerende parkeerassistent (die ik zelden gebruik, maar toch...) etc.?

    En het is jou dus ook niet duidelijk waarom je met meer vermogen een (iets) bredere band nodig zou moeten hebben?
     
  6. Geen problemen met PA :cool:

    En volgens mij geef je zelf al het antwoord in je laatste zin ;) het vermogen zal beter tot z'n recht komen met de 215 band. Daar zullen ze wel formules voor gebruiken.
     
  7. Mooi wat betreft de PA.

    En tja, het blijft wazig. Ik zal het dan nog wel even aan de dealer vragen. Snap toch niet goed wat erachter zit. Gaat accelereren beter in een 150 pk (of hoger) met bredere banden? Verlies je anders (te) veel pk's/koppel? Wordt het verbruik een stuk slechter? (Maar indien het laatste: dat verschil moet wel flink zijn om een prijsverschil van 155 euro te verantwoorden...)

    Die snelheidsafwijking lijkt me dan verder de enige 'issue'.

    In ieder geval dank voor alle reacties (tot dusver)!
     
  8. Volgens mij heb je met de 215 iets meer raakvlak met de weg vergeleken met de 205.

    Dat zal er dan wel voor zorgen dat de 215 jou pk's beter weg kan zetten op het asfalt, dan de 205 band. (Okal scheelt t maar n centimeter)

    StephenV FoFo 1.6 benzine 100pk 2006
     
  9. Ik heb het in de centrale configuratie aangepast, had afwijking bij verbruik en navi
     
  10. #30 rfknol, 8 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jan 2017
    Ik moet zeggen dat een verschil van 155 euro ook best fors te noemen is. Als ik bij Profile op de site kijk en dan de 215 band neem tov 205 dan zit er ongeveer 5 euro verschil in.

    Kleine correctie: ik zie dat het verschil 25 euro per band is. Denk dat ik een actie over het hoofd heb gezien.
     
  11. Het is niet zo dat de bandbreedte afhankelijk is van het motortype/vermogen.

    ik weet wel dat de bandenmaat destijds afhankelijk was van het type velg. Zo werd de Trend destijds met stalen velgen geleverd met bandemaat 205-55-16 geleverd terwijl de Titanium met lichtmetaal werd geleverd met bandenmaat 215-55-16 werd (dit stond ook letterlijk in de folder).

    .
    Daarnaast kon er destijds voor worden gekozen om de auto af fabriek te laten voorzien van 4-seizoenen banden of winterbanden. Ongeacht het motortype en type velg werden deze altijd geleverd in de maat 205-55-16.
     
  12. 205 is gewoon een veel gangbare maat en dus in meeste gevallen goedkoper
     
  13. Dat zou kunnen natuurlijk. Maar dat zou dan toch voor elke motorisering moeten gelden? (M.a.w. als je 100 pk hebt, zullen die toch ook beter weggezet worden door een bredere band...)
     
  14. Ok, en dit kun je gewoon zelf doen, via de normale menu's? (Of moet je in een servicemenu zien te komen?)
     
  15. Ok, dat scheelt wel. :) Maar alsnog een verschil van 55 euro met mijn opgave natuurlijk.
     
  16. Ja gedeeltelijk.

    Ik denk dat er wel met een berekening is gekeken wat de beste grip/vermogen overbrenging is voor de geleverde pk's

    Te smal en je hebt meer spinnende wielen

    Te breed en je motor moet meer vermogen op de wielen zetten om ze te laten rollen.
    (Gezien vanuit stilstand)

    Hoe die berekening is weet ik ook niet.

    StephenV FoFo 1.6 benzine 100pk 2006
     
  17. Ik heb het zelf met FoCCCus gedaan... (laptop dus)
     
  18. Interessant. Dat de maat 215 de enige optie zou zijn voor 134 kw en hoger, is dus alvast niet waar.

    Het is dan hoogstens zo dat het aanbevolen wordt, maar dan blijf ik het vreemd/misleidend vinden dat de Ford/dealer-pagina expliciet (alleen) deze banden zet bij deze specifieke vermogens. Tijd voor een goed gesprek morgen. ;)
     
  19. Ok, ik ben (tot nu toe) nog niet zo'n DIY-er met auto's (moest FoCCCus dus ook even Googlen). Een beetje OT, maar is dat ingewikkeld? En kan dat met elke willekeurige laptop (zoals een oude Macbook?).

    Begrijp ik uit jouw tag trouwens goed dat je jouw 150 pk Focus gechiptuned hebt naar 182 pk? (Ook met die laptop zeker? ;) ).
     
  20. Mijne is door iemand hier van het forum voorzien van de originele 182pk software. Dat kan ik dan weer niet zelf, heb je weer een andere kabel voor nodig. Op zich zijn bepaalde dingen aanpassen heel simpel,maar je moet wel weten wat je doet
     

Deel Deze Pagina