Goedendag, Na jaren Mondeo (2003) gereden te hebben ben ik sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Focus II Futura wagon uit 2006 met een 2.0 TDCI motor. Een mooie auto en hij rijdt ook nog eens heerlijk. Echter heeft hij wel zo zijn kuren. Als de motor koud is rijdt hij prima. Als hij warmer wordt begint hij soms hevig te bokken bij een constant toerental. Dit is met name bij snelheden tussen de pak ém beet 50 en 110km/h. Als ik dan plots het gas intrap gebeurt het regelmatig dat de motor dood valt, totaal geen kracht. Wanneer ik het gas dan los laat en direct weer intrap werkt alles weer normaal en gaat hij er zonder aarzelen in volle vaart vandoor. Het verbruik ligt ook erg hoog, gisteren een lange, constante snelwegrit á 120-130km/h gereden, hierbij lag het gemiddelde op 7,7l/100km. Het motormanagement schijnt overigens gechipt te zijn. Heeft iemand tips, waar ik het kan zoeken? (Ik heb hem nog niet uit laten lezen, dit heb ik as weekend ingepland.) Bedankt!!
Brandstofpomp die een eigen leven leidt? Of ergens een sensor die foute waarden geeft oid. Ik vind het verbruik nl. ook nogal aan de hoge kant voor een diesel... Meestal worden motoren wat zuiniger als ze gechipt zijn ( tenzij je het gaspedaal stevig behandeld ) Inderdaad even laten meten.
Eerst de chiptuning eraf laten halen bij de dealer om dit uit te sluiten. Gaspedaal is verdacht, net als het brandstoffilter..
Ik weet helaas niet waar de auto gechipt is. Wel heb ik vandaag gemerkt dat hij bij plots accelereren (gaspedaal plots tegen het schutbord duwen) vrijwel altijd inhoud. Maar als ik hem iets rustiger induw, trekt hij wel gelijk goed. Ik heb dit vele malen herhaald, het is goed reproduceerbaar.
Ik noem maar iets geks naast het gaspedaal en brandstoffilter. Hoe ziet het luchtfilter eruit? Nog een beetje schoon? Bij een (sterk) vervuild luchtfilter kan ie niet zo best meer ademen, kan je dit gedrag ook krijgen en kan het brandstofverbruik ook omhoog gaan.
Inmiddels heb ik de computer uitgelezen (met dank aan de heren die de software op dit forum geplaatst hebben voor de ELM327, top!!). De foutcodes zijn: P120F: Fuel pressure regulator excessive variation P062B: Internal control module fuel injector control performance P0194: Fuel rail pressure sensor A circuit intermittent/erratic Is er een opvoerpomp aanwezig, of zuigt de hogedrukpomp zelf de brandstof aan? Inmiddels ook een stapel filters & verse sappen gehaald voor de auto, gelijk alles maar vervangen. Ik zal de ELM327 eens ombouwen, zodat ik ook bij de andere functies kan.
Inmiddels de olie + filters vervangen en (vermoedelijk) de fout in de brandstofdruksensor op de injectorrail gevonden, een slecht contact (de connector viel er, toen ik hem aanraakte, vanzelf uit). Daarna de foutcodes gewist, en 20km met variabele snelheid gereden. Het hikken/stotteren heb ik niet meer opgemerkt. Wel is het spontaan ontbreken van vermogen bij volgas nog wel aanwezig. Ik ben naar een rustig stukje weg gegaan en heb het een en ander geprobeert. -Als ik het gas vol intrap, gebeurt het soms dat hij niet versnelt. -Als ik vervolgens de koppeling intrap, gebeurt er niets, hij blijft vrolijk op hetzelfde toerental (bijv. 2000rpm) doortokkelen. -Als ik het gaspedaal dan langzaam weer terug neem, gebeurt er al die tijd niets, totdat ik weer bijna geheel bij de beginstand ben, dan pakt hij ém in ene weer op. Ook als ik het gas even loslaat en direct weer intrap, pakt hij ém (tot nu toe) in alle gevallen direct op. Na dit rondje heb ik ém weer uitgelezen, maar hij heeft geen fouten meer weggeschreven. Het brandstofverbruik ligt op de circa 7.5l/100km bij een constante snelheid van 120km/h. Weet iemand of er ergens technische documentatie beschikbaar is, waar het systeem in uitgelegd wordt? Ik ben met name geïnteresseerd in de werking van de brandstofpomp. Of weet iemand of je met de ELM327 (na ombouw?) realtime waardes mee kan lezen, om zo makkelijker een diagnose te kunnen stellen?
Ik heb dat ook gehad, en ik heb toen een software update gekregen. Wat ik nu nog wel eens ondervind is als ik veel korte stukjes heb gereden dan wil dat bokken in hele lichte maten terug komt. Dan zorg ik er voor dat de wagen goed warm is gereden en trek dan eens goed door in de versnellingen, bv als je de snelweg opgaat. En niet volgens het "nieuwe rijden" rijden.
Kan denk ik nooit eens kwaad om eens te kijken of je de laatste nieuwe software hebt. Familielid van me had bij zijn 1.8TDCI (net dezelfde als ik) ook dat hevig schokken, zelfs op de autosnelweg aan 120km/h. Met die software update waren de problemen verholpen. Mijn focus met zelfde motor heeft dit ook soms, meestal als het bergop gaat en ik houd hem rond de 1800-2000 rpm, bij mij is het wel lichtjes en met de chiptuning in het vooruitzicht niet de moeite dat ik een software update laat doen
Denk dat het, met chip tuning in aantocht, juist verstandig is in een update te laten doen, kunnen ze de verbeterde software gaan chippen in plaats van de oude software
Wel dat dacht ik ook, maar uiteindelijk maakt het niet echt he, je mapping wordt toch helemaal custom gemaakt.
Jawel, want een softwareupdate kan meer bevatten dan alleen de 'mapping'. De mapping is oneerbiedig gezegd alleen een aantal tabellen met waarden. De software bestaat ook uit ander code en functies die bij het chippen niet gewijzigd worden. Het is dus verstandig een softwareupdate te doen voordat je gaat chippen.
Dat vermoeden heb ik ook, maar toch matchen niet alle symptomen daarmee. Zo is het verbruik nog erg hoog (terwijl hij absoluut niet roet/rookt) en komt het pas voor als het koelwater boven de pak ém beet 60gr is (2e streepje op de meter) . Ik rijd er nog maar eens een weekje mee, kijken hoe het zich gedraagt. Hij rijdt in ieder geval weer een stuk lekkerder na het oplossen van de brandstofdruksensor storing.
Gisteren de PCM gereset, met als gevolg dat de auto vandaag gemiddeld 6,5l/100km verstookt heeft (spits, korte afstand), met op de snelweg een gebruik schommelend tussen plm 4,5l en 5,5l/100km bij 120km/h. Vermoedelijk had de PCM verkeerde data aangeleerd als gevolg van een sensor storing. De soms uitblijvende gaspedaal respons heb ik vandaag niet ondervonden, ik ben benieuwd of dit zo blijft.
Inmiddels het brandstoffilter op kunnen halen en zojuist even vervangen. Brengt misschien ook weer iets. Het valt me wel op dat hij niet zelf-aanzuigend is. Dat leverde dus een ranzig smaakje op in de mond Dus als ik het goed begrijp mag je bij een lege tank lekker aan de slangetjes slobberen?
We zijn weer een paar honderd kilometer en ervaring verder. Na verloop van tijd gaat hij helaas toch weer zuipen. Tussentijds de EGR nog even afgedopt. Een 5mm gaatje volstond niet, 7mm wel qua foutcode. Opvallend is dat hij nu niet langzaam steeds meer gaat gebruiken maar juist van het ene op het andere moment. Zo vanmorgen; de PCM gereset en met koude motor de deur uit gereden. Een lange binnendoorweg waar ik constand 60km/h reed. Het verbruik op de teller rond de 4,5l/100km. Klinkt goed. De motor loopt ook heerlijk. Na verloop van tijd (ca 5 min.) komt de motor langzaam op temperatuur (meter net uit de hoek) en in ene begint hij een paar keer flink te hikken (het punt waar hij bij het 5mm gaatje direct een motorstoring gaf). Na die paar keer hikken staat het verbruik in ene rond de 10l/100km en blijft daar ook. Later op de snelweg niet beter dan ca 7l/100km. Hierbij schokt hij soms ook lichtjes rond de ca 2000t/pm. Ik zit nu met enkele vraagstukken. Klopt het dat de EGR klep niet bediend wordt bij een lage motortemperatuur? Zo ja, staat hij dan dicht? Waarom gaat hij zoveel meer diesel inspuiten boven een bepaalde temperatuur? Ik verwacht dat hij minder in zou spuiten als hij warmer wordt. Alle meningen zijn welkom Het is ook lastig diagnosticeren zonder een werkplaatshandboek / technische gegevens. Weet iemand hoe of waar ik meer informatie kan vinden?