1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0 Duratec rally edition

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Dustin Orlich, 13 nov 2023.

  1. Hallo, ik zal mij even voorstellen: Ik ben Dustin en de super blije eigenaar van een focus rally uit 2006.

    Maar ik heb een vraag ik wil hem iets sportiever maken zowel vermogen als qua geluid. Maar vraag me af of dit nut heeft of dat ik beter kan doorsparen voor een ST. Mijn focus heeft nu ongeveer 145pk maar wil graag naar de 185 a 190pk. Plus dat ik wil dat hij meer het geluid maakt van een rally auto. Heb al wat research gedaan en k&n heeft een sportfilter die zegt 16pk en 25 nm en chippen zou ook nog eens 20pk en 25 nm opleveren. Maar idk of het zo werkt dus wat zijn jullie ervaringen en gedachtes hier over???

    Mvg. Dustin Orlich
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Welkom Dustin,

    De meeste zullen zeggen " doorsparen voor een ST"

    Ik zelf zeg, een NA blok zelf tunen, is wel heel leuk.

    Om van 145 naar 185/190 te gaan is wel t een en ander nodig. Beetje afhankelijk wat je wilt, en hoeveel je uit wil geven.

    Een lucht filter + een hertune geeft denk ik totaal 10-15 PK extra.

    Kom je met een betere uitlaat manifold+ uitlaat/sport cat of decat.

    Kan je met die tune 5-10 pk leveren.

    Inlaat manifold heb je 4 keuzes.
    Puma/cosworth inlaat geeft meer pk's maar een diepe koppel dop.
    Fusionfab inlaat manifold (remake mountune) geeft veel meer koppel in laag en middel toeren.

    Caterham inlaat is beetje gelijk aan cosworth/Puma. Maar wordt minder gebruikt.

    Standaard inlaat. Goedkope middenweg.

    Je kan nog gaan voor een groter gasklephuis. 60 mm zijn wel aan de prijs.

    En ja dan kom je bij de het binnen werk van de motor.

    Nokkenassen, klep veren(meer toeren), zuigers met hogere compressie.

    Dan ga je wel wat meer kosten maken.

    Voor de 2.0 duratec zijn ook wel kant en klare turbo kits te vinden. Voor ommenabij 3000 euro meen ik. Daar win je t meest mee.
     
  3. Hallo en welkom.

    Ik heb zelf de Rally ook gehad, en ook op zoek geweest naar upgrade mogelijkheden. 16 PK door lucht filter is wel heel erg mooi om waar te zijn. Dat is meer dan 10%. Had zelf de K&N filter en voelde dat ie net op lage toeren wat beter optrekt en soms de rotonde in zijn 3 kon nemen ipv 2 zonder te stotteren maar daarmee is het beetje gezegd. Wat de. Chip tuner betreft is dat een bekende tuner? Want 20% PK uit een non Turbo is en hele prestatie. Toen ik de Rally had kon geen chip tuner dat. Het is gewoon heel lastig om meer vermogen uit een non turbo blok te persen zonder hardware matige upgrade.
     
  4. Ik had dit opgevraagd bij unlimitid tuning in amersfoort, hij zij dat hij voor 300 euro een chiptune doet wat 15 pk en 21nm oplevert. aangezien dit idd een ongeblazen motor is vond ik dit ook te mooi om waar te zijn.
    En hebben jullie enig idee waar ik het beste tuningsonderdelen kan bestellen voor ford?? Heb namelijk geen idee waar ik moet zoeken het is de eerste keer dat ik zelf een auto wil gaan tunen. Mijn vorige focus mk2 was een st die ik ivm geldproblemen toen weg heb moeten doen en daar was alles aan gedaan.
     
  5. 300€ voor 15pk…. Zonde van je geld. Ik ben bang dat er met dit blok niet veel getuned kan worden, tenzij je er serieus geld tegenaan gooit. Dan kun je net zo goed weer een mk2 ST kopen denk ik
     
  6. Bekend en vaker voorkomend probleem, een ongeblazen blok tunen. Ik heb me daar ook in verdiept toen ik mijn c-max had met 1.6 duratec met 105pk maar 5 tot 10pk meer zonder gekke dingen en dat was dan chiptuning. Niet de moeite dus. Luchtfilter levert minimaal meer op, geen 16PK. Als je hier echt werk van wilt maken zul je er ook serieus geld in moeten stoppen maar dan is er veel mogelijk.
     
    Dustin Orlich vindt dit leuk.
  7. De meeste tunings onderdelen haal ik uit UK. (Jamsport en Sico development)

    Flatlander in Nederland heeft ook wel keuze.
     
    Dustin Orlich vindt dit leuk.
  8. Ik ben in Amersfoort geweest en het laten doen, verder een K&N inleg filter geplaatst en een 60mm gasklep huis gemonteerd.
    De tuning was voor de plaatsing van het filter en gasklep huis.
    Denk dat ik nu misschien 170 pk heb.
    De uitlaat is op maat gemaakt van RVS bij NM parts in Noordwijkerhout.
    Klinkt goed lichte roffel met terug schakelen of gas los en niet hoorbaar op de snelweg dus geen herrie zodat ik comfortabel kan blijven rijden.
    Heb ook een Rally Edition uit 2006.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    gerardTDCI vindt dit leuk.
  9. Beste Hans,

    Dan heb ik een klein vraagje welk gaskleppenhuis heeft u bestelt en wat heeft deze gekost?? zie op autodoc eentje van ridex 60 mm voor 85 euro.
     
  10. Volgens mij is het eentje van een Mondeo, je kan even op het forum kijken er word veel over geschreven in de topic Focus 2.
    Ik heb em toen ook van een forum lid overgenomen.
     
  11. Hallo allemaal,

    Ik heb een gadkleppen huis overgenomen van een forum lid. zal binnekort nog een k&n inlegfilter bestellen en als hij dan gechipt is kom ik nog eens met een klein rapportje, mochten er in de toekomst forum/clubleden zijn dat ze een ongeveer een stappen guide hebben waar en hoe ze moeten beginnen. plus de kosten en het resultaat.
     
    Edgar Focus en Tom91 vinden dit leuk.
  12. Leuk idee, ben benieuwd naar het resultaat
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Ik heb ook een Focus 2 met een 2.0i motor gehad, idd een 60mm gasklephuis en een K&N vervangingsfilter geplaatst en toen door Unlimited Tuning laten tunen,
    standaard mag je bij een ongeblaze motor op max 10% winst rekenen, dus standaard 145pk is dus max 14,5 pk erbij, een K&N vervangingsfilter doet niet zo
    heel veel, ze geven rond de 3 á 4 pk erbij op, maar dat haalde ik absoluut niet.
    Eindresultaat was rond de 160pk, maar je merkte het absoluut, pakte net iets vlotter op en werd er ook nog eens zuiniger door, van max 1:12 naar max 1:14
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Zwlf ook 2 0duratec gehad, daar ook 60mm gasklep en kn filter op gehad.
    Echter enige dat ik had was mooiere motor geluid. Dit door de sportfilter. En dat hij van stationaair beter liep. Of onderin beter oppakt.

    Vermogenwinst is verwaarloosbaar je zal richting te 4pk misschien gaan.
    https://www.focusclub.nl/index.php?threads/meeting-k-n.91793/page-2#post-1821470433
    Was de enige met standaard uitlaat. Helaas is door de jaren heen de geuploaden fotos verdwenen op de andere servers waar het ooit geupload is.

    @DexterXL
    Was de jouwe ook op dyno daar geweest?
    Want 160pk lijkt me beetje ongeloofwaardig.
    Vooral zonder aanpassingen.
    Heb de mijne keer daar gehad bij unlimited tuning. Resultaat was al getunend want kon niet meer eruit halen. Hoefde gelukkig niks te betalen.
    Toen zat grotere gasklep en inkegfilter erin.
    Op hun bank was het 140pk.
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  15. Ja die is op hun testbank geweest, kan ik mij nog heel goed herinneren omdat degene die de test deed, met iets in mijn auto gooide,
    vond ik niet zo lief, hij mij daarna ook even niet
    Maar heb even in mijn archief gekeken, je hebt gelijk, was geen 160pk, hoe ik daar dan bij kom?
    standaard maar al met K&N filter 140pk bij 181Nm, na tunen was het 154pk bij 198Nm, dus een winst van 14pk bij 17Nm, dus die 10%

    20150507_114610.jpg
     
    R.Zwiers en Edgar Focus vinden dit leuk.
  16. Denk dat het komt omdat ze het zelf vermelde op de site. Van 145 naar 160pk.
    Echter is voor mij 12 jaar geleden, kan me nie herinderen of ik dyno wel had gedaan. Dus ook niet precies wat ik daar had. Alleen terug gevonden op berichtje die ik keer had geplaatst. Ook nie bekend of het met euro95 if euro98 is gegaan. Want dat kan ook vaak net het geen schillen
     
  17. #17 FOCUSMSD, 5 jan 2024
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 jan 2024
    Je kan ook gaan voor een swap. Naar 2.5 vd ST bv. Is al eens gedaan door Jeffrey. Heeft dit destijds met zijn MKII wagon gedaan. Zijn nickname is me ontschoten en ik weet ook niet of hij nog op t forum zit. ;)
     
  18. Als je een beetje wilt rondkijken wat er mogelijk is kan je ook naar tuning voor een Fiesta ST150 kijken. Die zijn grotendeels gelijk
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  19. Mijn duratec 2.0 in mijn Fiesta heeft op een geijkte bank 185 pk en 235 nm.

    Dus het is zeker te doen. Met een ander inlaat/ ITB's is zou die waarschijnlijk over de 200 pk draaien. Echter zonder het koppel wat die nu heeft. Net wat je zelf leuk vind.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  20. Persoonlijk zou ik, als ik zou moeten kiezen, liever een bak koppel hebben ipv hoog vermogen. Zeker voor dagelijks gebruik.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina