1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

13 polige Jaeger of Multicon

Discussie in 'Electronica' gestart door BlekBoks, 16 jan 2012.

  1. Vraagje

    Gisteren Focus besteld (zie even voorstellen).
    Optie genomen met , vanaf fabriek wegklapbare trekhaak.
    Zet Ford er vanaf fabriek een 13 polige Jaeger of een 13 polige Multicon op ?
     
  2. Op zo'n Multicon past ook een 7 polige stekker toch?
    Want dan is het een Jaeger... ;)
     
  3. Ford gebruikt volledige 13 polige stekkersozen, dus jeager indd.
     
  4. Ik heb toen ik mijn wagon kocht bij de Forddealer er een trekhaak onder laten zetten.
    Dit is dus een West Multicon.
     
  5. Je gaat toch geen trekhaak af fabriek bestellen :loco:
    Het gewicht van de trekhaak komt dan bij op het totaal gewicht van de auto
    dit ga je in de wegenbelasting merken :nocheer:
    zo blijf je de trekhaak betalen, iedere maand opnieuw !!!
     
  6. 30kg is het dus valt denk ik wel mee
    maar het kan inderdaad

    maar trekhaak onder laten bouwen bij dealer is ook niet goedkoop
    600-900euro staan ze niet van te kijken
    ik heb nieuw trekhaak,kabelset,verloop(13polig -> 7/13(multicon) inc verzenden voor 180euro kunnen scoren
    2uur later en op gemak gedaan zat alles en werkte het
     
  7. Beste Gert jan

    Betrouwbare bron of borrelpraat betreffende wegenbelasting ?

    Ik heb vandaag via dealer kontakt gehad met Ford Nederland en gebeld met belastingdienst afdeling auto wegenbelasting.
    Gewicht op kenteken is gewicht dat in brochure staat , daar is rekening gehouden met meest "kale" uitvoering en gewicht met alle opties.
    Dus gewicht auto met airco (compressor) , elektrische motortjes voor 4 ramen ,dakrelingen, volwaardig reservewiel met krik ipv spuitbusje en trekhaak geven natuurlijk wel verschillende gewichten maar niet op kenteken.
    Ik ga dus niet meer wegenbelasting betalen met de bestelde opties en pakketten vanaf fabriek. Nieuwe Focus wagon 1.6 ecoboost 150 pk staat voor 1357 kg (zie ford.nl brochures en prijslijsten) dat is wat belastingdienst doorkrijgt en ik ga betalen.

    Prima dat je het aangeeft maar wel onderbouwen a.u.b
     
  8. ook weer duidelijk

    ik zit te denken dat wel iets van belasting is maar in de vorm van bpm
    trekhaak is een optie die extra is en overheid vindt dat hoe meer luxere opties er bij besteld zijn hun dus een deel bpm op goeien
    koopje een auto kaal en voegt dan opties toe betaal je weinig bpm

    1 keer komplete interieur van leer naar stof tijdelijk omgebouwd goedkoop radio alarm ledje weggewerkt en toen pas laten invoeren
    bleek dat bedrijf nog dik 5000euro winst extra had (uurloon is dus er al van afgehaald)

    de exacte rede weet ik ook niet helemaal zeker
    het is algemeen bekend dat trekhaak altijd bij aflevering wordt gemonteerd
    of dit als optie bij fabriek te bestellen is weet ik niet
     
  9. Dan kan ik je waarschijnlijk blij maken :fluisteren:
    De gewichten in de folders zijn niet het kenteken gewicht. In de folder staat bv 1312kg bij mijn auto maar het kentekengewicht is 1212kg. Dus je bent als het goed is wat goedkoper uit in de wegenbelasting dan gedacht :dance:

    Er staat ook in de onderste regel van deze folder:
    De weergegeven gewichten zijn niet gelijk aan kentekengewichten, maar gaan uit van 75kg en een 90% gevulde brandstoftank. :loco:
     
  10. Kijk maar eens naar de Focus I Fa II Futura wagon 1.6i, zonder trekhaak
    staat hij exact op 1050kg op kenteken, met fabrieksaf een trekhaak dus op
    ongeveer 1080kg, maakt dus precies 1 klasse wegenbelasting hoger....
    dus wij hebben toen 1 zonder trekhaak gekocht en later hem eronder gezet
    vraag mij niet hoe en waarom, maar kan net het verschil maken;)
     
  11. Blijkbaar is dat nu verandert en komt er geen extra gewicht op het kenteken nu
    Het is dus geen borrel praat maar zijn de regels aangepast.
     
  12. #13 RmG, 7 feb 2021
    Laatst bewerkt: 7 feb 2021
    Ik heb de standaard wegklapbare trekhaak, met 13 polige aansluiting.
    Dit weekend heb ik een (nieuwe) caravan opgehaald en nu blijkt dat de binnenverlichting van de caravan en de koelkast in de caravan niet werken als ik de caravan heb aangesloten op de auto.
    Ook niet als ik de motor aan heb.
    Alle verkeerslichten van de caravan doen het wel.
    Het is de eerste keer dat ik aan deze trekhaak een caravan koppel, dus nooit eerder kunnen vaststellen of dit werkte.

    De stekker van de caravan is correct, die is nogmaals getest bij de caravan dealer en alles doet het dan wel.

    Het gaat om aansluitpunt 9/13, 10/11 en 12 in de ISO 11446 definitie van een 13 polige stekker.
    Kan in het Ford boekje niet vinden of en waar er eventueel een aparte zekering zit.

    Heeft iemand ervaring met een caravan en zou dit standaard moeten werken?
    Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen?
    Als het niet werkt is dat dan garantie (auto is van jan 2019)

    bedankt voor jullie hulp
     
  13. mogelijk hebben ze alleen 13polig aangesloten de 7polig deel. en dus geen constante plus of geschakelde plus naar de trekhaak.
    dit is dan een aparte set of draden die je naar de stekkerdoos moet trekken.
    11 en 13 zijn meestal massa en 9 is constante plus voor binnenverlichting en 10 is geschakelde plus voor aanhanger
    8 is een achterruitverlichting die niet op 7polig stekker zit.

    geen idee hoe de dealer heeft gechecked. mag hopen dat ze pin 9 en 10 hebben gecontroleerd.

    als je multimeter hebt kun je dus eenvoudig checken op pin 9 en 13
    daar moet je altijd 12v/accuspanning op meten
    [​IMG]
     
  14. Bedankt voor je reactie.
    Maar die wegklapbare stekker is af fabriek, zou Ford dan bewust punt 9/13 en 10/11 en 12 niet aansluiten en de rest wel?
    Dan zijn alle klanten met een caravan toch diep ongelukkig lijkt mij...
     
  15. Geen idee hoe het bij ford zit maar bij sommige merken moet je specifiek aangeven dat je er ook een caravan mee trekt.
    In mijn mk2 heeft het altijd goed gewerkt, bij de Astra J ook. Bij de MK4 nog geen idee, nog niet gemeten en ook niet met de caravan weg geweest afgelopen jaar.
     
  16. En het ligt er aan wat ze er onder zetten. Bij mij multicon west.
     
  17. Bij de wegklapbare trekhaak van Ford zit de stekkerdoos verwerkt in de trekhaak zelf, op zich een hele handige oplossing geen aparte stekkerdoos ergens onder je auto.
    reden te meer dat ik zou verwachten dat alle aansluitpunten dan ook zouden moeten werken.

    Is er niemand op het Forum met een caravan die ervaring heeft met deze standaard trekhaak van Ford?
    .
     
  18. Er is een mk4 trekhaak topic.
     
  19. Bij mijn vaste zit een Jeager, dit is eigenlijk het nieuwe standaard geworden.
    Aanhangers en caravans worden meestal hier ook standaard mee geleverd, multicon is mogelijk maar dit moet je specifiek aangeven.
     

Deel Deze Pagina