1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

12v plug koppelen aan het contact

Discussie in 'Electronica' gestart door Niels83, 30 mrt 2024.

  1. #1 Niels83, 30 mrt 2024
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2024
    Hallo,
    Ik zou graag de 12Volt stekker in de kofferbak van mijn mk3 2014 gekoppeld hebben aan het contact. Deze blijft nu aan.
    Ik wil hem in de zomer gebruiken met een omvormer er tussen en drn compressor koelbox er aan. Die trekt de accu snel leeg. Dat wil ik voorkomen.

    Is dat enigzins makkelijk of goedkoop te doen?
     
  2. Welke Focus heb je?
     
  3. Even aangepast
     
  4. Als het een échte compressor koelbox is zal het met het leegtrekken van de accu niet zo snel gaan, maar kan die koelbox niet rechtstreeks op de 12v aangesloten worden dus zonder de omvormer ? De omvormer zelf verbruikt flink wat als die aan staat
     
  5. Het is al een oudje, in die tijd hadden ze nog geen 12v compressor boxen. Dus is echt alleen 230v.
    Nu kan ik hem er natuurlijk steeds uittrekken, maar met mijn hoofd gaat dat mis. Nu zag ik er wel 1 met bescherming tegen diepte ontlading, maar vermoed dat de auto daarvoor al niet meer start.

    Andere optie is hem de dag voor vertrek heel koud zetten en 2 koel elementen er in. Maar ja nu ik een auto heb met 12v plug in de kofferbak wil ik die eigenlijk wel gebruiken
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Misschien toch gewoon tijd voor een nieuwe die gewoon op 12v werkt?
     
  7. Het zal lastig zijn om de bestaande aansluiting te veranderen je moet dan de kabels gaan volgen en uitzoeken.

    gemakkelijker is het om de kabel achter op de aansluiting los te koppelen en een nieuwe draad aan te leggen vanaf een geschakelde spanning je hoeft eigenlijk maar 1 draad de spanning voerende te veranderen

    heeft jouw focus een zekeringkast achterin ? Dan zou je met een zekeringsplitter eenvoudig een aansluiting kunnen realiseren op de zekeringkast en dan een draad naar de aansluiting. Even met een meter kijken welke zekering een geschakelde spanning krijgt. Neem een draad van 2,5 mm2 van de zekering naar de aansluiting
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Ja idd daar zit een meter kast, er komt ook nog een trekhaak. Dus ga mijn monteur die die gaat op hangen vragen vragen of daar een geschakelde draad naar toe kan.

    Een andere koelbox kan ook. Maar een compressor koelbox begint ook bij 300 euro. En die ik zou willen bij 380. Dat vind ik teveel geld om een perfecte koelbox te vervangen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Dat snap ik dan ook nog wel. Gebruik er nooit een en wist niet dat die dingen zo duur waren.
     
  10. Een compressor koelbox, koelt zoals je koelkast. Dus ook bij 40 graden kan hij -18 worden.
    Alle andere koelboxen koelen een aantal graden onder de buiten temperatuur, de beste doen dit 25 graden. Wat bij 35 graden eigenlijk alleen voldoende is als hij in de nacht voldoende koelt. Af koelen duurt lang, maar is wel stil, kan op gas, en 12v. Nog steeds behoorlijk duur.
    Die dingen voor 100 euro, houden je koude spullen een tijdje koel...
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Het beste kun je een relais maken in de pluskabel naar de 12V en deze bedienen met een 'geschakelde plus'. Bij mijn 3.5 was rechts achter in de D-stijl een loze stekker met een geschakelde plus, origineel bedoeld voor de achteruitrijcamera. Die zou je eventueel hiervoor kunnen gebruiken. Ik zou niet rechtstreeks een geschakelde plus op de plug zetten.
     

Deel Deze Pagina