1.6 EcoBoost 150pk 102 octaan benzine

Discussie in 'Performance' gestart door ST - RS, 3 nov 2015.

  1. Vanmiddag kwam ik bij een tankstation waar ze 102 octaan benzine verkochten. Nu was mijn tank bijna leeg en ik dacht dat komt mooi uit dan wordt het bijna niet vermengd met de euro 95 die nog in de tank zit, ik probeer het eens. Het is wel belachelijk veel duurder, € 0.34 per liter dan euro 95.
    Ik heb na het tanken niet ver meer gereden alvorens ik thuis was en kwam niet in de gelegenheid een paar sprintjes te trekken of even lekker door te trekken op de snelweg.
    Morgen en overmorgen heb ik wat langere ritten en ik ben benieuwd of ik dan verschil merk, in prestaties of verbruik.
    Nu weet ik dat 102 octaan benzine in Duitsland vrij algemeen verkrijgbaar is maar heeft iemand ervaring met dit sapje dat in Nederland wordt geleverd?
     
  2. #2 kolere, 3 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 nov 2015
    102 is 102 toch? Dus of het nou in Duitsland of in Nederland wordt aangeboden maakt niet zoveel uit lijkt mij. Ik heb toevallig 102 afgelopen weekend in Duitsland getankt met de S-max 2.5t van mijn ouders, je merkt het wel vond ik maar dan met name dat de motor minder geluid maakt. De 2.5t heeft op euro95 een wat onrustige brom deze was na even op 102 gereden te hebben weg. Overigens was het in Duitsland maar 10 cent duurder per liter dan euro95. De liters gingen er nog steeds erg hard doorheen met snelheden ruim boven de 200km/h, over verschil in verbruik kan ik dus weinig zinnigs zeggen.
     
  3. Verbruik zal geen verschil maken, bij hetzelfde weggedrag dan hè. ;).
    Maar je motortje gaat er echt wel beter op presteren. Zowel bij een atmosferische als een geblazen motor heeft er veel baat bij.

    [MENTION=317]kolere[/MENTION]; is het octaangehalte bij de S-max niet te programmeren?
    Als ie op 98 staat en je tankt 95 dan kan ik me ergens voorstellen dat het niet helemaal compatibel is.
     
  4. Ik heb het nooit aangepast, maar heeft de 2.5t niet gewoon een klopsensor die dit monitort?
     
  5. Klopsensor zit op het blok gemonteerd en meet continue en stuurt signalen naar de ecu die vervolgens de boel aanstuurt om pingelen te voorkomen.

    Kun je zelf niet instellen zo ver ik weet als leek.
     
  6. Tegenwoordig is de maximale instelbare waarde RON95 en de rest gaat idd met de klopsensor(en)
     
  7. #7 Mr Bullet (Sietze), 4 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 nov 2015
    Hier zijn al meerdere topics over gestart de laatste tijd. En er zijn voor en tegenstanders van. Ik rij zowel met mijn motor als met de ST nu met 102 van Firezone en ben er erg content mee.

    Mijn GSX-R loopt er gewoon een stukje lekkerder mee het lampje om te melden dat ik moet gaan tanken gaat in iedergeval 30km later pas branden.

    Mijn ST loopt op 95 echt niet fijn. 98 liep wel mooi of V Power(97) maar op 102 merk je echt een verschil na een paar tankjes te hebben leeg gereden. Motor is gretig en loopt erg fijn. Verbruik is nog weinig over te melden want mijn rijstijl is de ene keer sneller dan de andere keer.

    Los van prestaties is 102 brandstof vrij van ethanol (lees: water) want in alle andere brandstoffen zit nog een stukje water. Bij langer stilstaan gaan andere brandstoffen sneller ontbinden en gommen. Wat voor roest in de tank of carbarateurs(bij oude motoren) kan zorgen. Deze eigenschap heeft 102 niet!
     
  8. En, zoals "vroeger" nogal eens het geval was met de focus I, staan deze motoren niet standaard afgeregeld op RON92?
     
  9. nop, op 95
     
  10. Ik heb inmiddels 2 langere afstanden gereden en ik merk nauwelijks of geen verschil. Hij lijkt soms wat beter aan het gas te "hangen" maar het is allemaal zeker de meerprijs van € 0.34 de liter niet waard.
     
  11. Ik kan er 25km verder mee rijden. Dus.. Tank het ook niet meer.
    Het is echt te duur.

    Misschien een keer per maand om de motor schoon te houden. Maar ook dat zie volgens mij een beetje tussen de oren
     
  12. Je tankt het ook niet om zuiniger te kunnen rijden, maar om hogere prestaties uit je motor te halen. Laat maar eens meten; 1 dynorun met Euro 95 en 1 dynorun met 102. Geloof mij maar dat dit een behoorlijk verschil gaat opleveren.
     
  13. Oh ja dat geloof ik wel hoor. Ik zelf merk er weinig van. Dagelijks 80km/u in de file heen en terug over wegen als de a6 a1 en a27 :P
     
  14. Dan ga je het niet direct merken idd. Wel als je wil invoegen of er een aanhangwagen achter hebt hangen.
     
  15. #15 Niels_mondeo, 6 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 nov 2015
    Zuinig rijden doe ik met een minder zware rechtervoet en niet met een speciale brandstof. Wel tank ik zelf ook v-power (ron 100) in Duitsland en ik vind dat de ST na een paar tankbeurten iets beter ging presteren of het veel scheelt dat zou ik niet weten. Het is uiteindelijk niet slechte voor de motor en het prijsverschil met euro95 in NL is een paar cent.
     

Deel Deze Pagina