1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8tdci

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door RHRH, 6 feb 2014.

  1. Yes, voor dat ik naar ford ga...

    Nadat ik terug ben van wintersport waar ik op de terug weg lange tijd rond de 3000 toeren heb gereden... 150/160 op de autobahn. Merk ik dat mijn motor harder tikt als ervoor.
    De week voordat ik ging heb ik nog nieuwe olie en filter gekregen dus dat leek me zo vreemd.

    Het is echt alleen boven de 2000rpm, en het klinkt eigenlijk alsof je met een benzine motor, te weinig olie zou hebben en dat je de kleppen hoort tikken.

    Het is echt alleen zoiets, turbo en dergelijke is het niet. Stationair hoorde ik ook tikken, maar dat heb ik net opgelost. Was stuk kabelboom/sensor/ding wat klapperde tegen kleppendeksel. Maar boven 2000 toeren hoor je de motor veel meer tikken als eerst.

    Nu had ik dus nieuwe olie, zou ik die al erdoor hebben? Dat er alweer vers in moet? Na dus 1700km retour Zwitserland voornamelijk doorpoken, maar niet extreem trappen ofzo. Gewoon cruisecontrol en daarbij een tank diesel er doorheen met 150/160...

    ??

    Hoe werken de kleppen op mijn motor... (dus de 1.8tdci uit de fo2.1) hydraulische stoters?? Zal volgende week eens even nieuwe olie erin gooien.

    Maar ik dacht alvast eens even vragen misschien heeft iemand dat hier ook gehad...? Motor loopt nog prima hoor, alleen tikt dus wat harder. Klinkt niet heel fijn dus daarom een post hier.
     
  2. Ik heb het "zelfde" geluid bij mijn vorige auto (Escort 1.8 TDi) gehad. Bij mij bleek dat er 3 tandjes van de distributie riem weg waren waardoor het geheel niet meer op tijd liep en de kleppen de zuigers raakten :nocheer) maar dit was meteen al hoorbaar bij stationair lopen.

    Ik zou het toch even na laten kijken denk ik.
    Kan in mijn ogen niet goed zijn, mijn 1.8 TDCi (fofo 2 f1) loopt als een zonnetje zonder tikken
     
  3. Die van mij begint eigenlijk alleen te nagelen als hij koud is of als de olie aan vervanging toe is. Maar na 1700km lijkt me dat wel heel snel.
     
  4. De juiste olie, genoeg olie, misschien rotte verstuiver?
     
  5. Vandaag voor het eerst dat het tikken redelijk erg begon te worden. In de tussen tijd heb ik het nog niet laten nakijken. Omdat het allemaal wel mee viel. Als ik dan op internet ga kijken heeft men het over piston pen of de lagers ervan.

    Wat zou het nog meer kunnen zijn, stationair hoor je niets, boven de 1500rpm begint het duidelijk te tikken. Mijn multiriem slipt ook af en toe, ik las ook iets dat de spanrol weleens naar de apen is, en dat die ook tikt. Het lijkt wel van links te komen.

    Ik ben ondertussen aan het kijken naar een kleine auto voor erbij, zodat ik de focus kan gaan repareren. Ik heb absoluut geen zin in rekeningen van duizenden euro's bij een dealer.

    Nu twijfel ik wel over het aanschaffen van een nieuwe motor, maar eigenlijk heb ik daar ook niet het geld voor. Terwijl reparatie schijnbaar rond de 400 a 500 euro ligt als je er zelf de middelen voor hebt.

    Toch een kleine HELPP!!! :D
     

Deel Deze Pagina