Hallo allemaal SInds dat ik mijn Ford heb valt deze wel is uit als ik de koppeling indruk. Nou zag ik dat bij de zwakke punten een topic stond alleen bestaat deze niet meer. De link --> http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=14437 Ik heb de 1.8 duratec benzine motor en mijn ford is uit 2010. MK 2.5 / 3 ? weet ik eigenlijk niet zeker. Wie kan mij helpen?
bedankt voor de tip. Misschien even toelichten wat ik heb gedaan. De solenoids zijn schoon en werken allemaal. Ook heb ik de hele inlaat eraf gehad en schoongemaakt en het gasklephuis schoongemaakt. Daarbij heb ik ook de carterventilatie vervangen inclusief het slangetje. De egr is afgedopt en is uitgeschreven uit het motor management. Ik dacht dat er iets was met een update voor het motor management dat dat kon verhelpen maar zoals ik eerder vermelde is dat topic gesloten.
Ik zou zeker (laten) checken welke software-versie je PCM heeft Hier kun je er meer over vinden : https://www.focusclub.nl/index.php?threads/pcm-focus-1-8-durateq-2009.113911, bij post #2 bovenin vind je de versies
Dat topic heb ik voordat ik me ford kocht grondig gelezen. Daar zit een verwijzing in naar de problemen die ik omschrijf. De verwijzing heb ik in de opening van dit topic gezet. Alleen werkt die verwijzing niet meer.
Bedankt Koen. Ben erachter dat ik de VE versie heb en heb inmiddels de pcm software VJ gedownload en een flash tool van Fordcom. Maar kan je dit zo maar flashen of moet ik kopieën maken van de pcm ? Heeft iemand hier ervaring mee?
Je moet sowieso eerst een back-up maken van je huidige versie. Op de pcm-pagina in ELMconfig vind je wel hoe en wat en daar kun je met ELMconfig de update uitvoeren. Besef wel dat het niet zonder risico is, als de update vastloopt of mislukt heb je echt een probleem, je auto rijdt dan niet meer. Maar het is zeker mogelijk, volgens mij heeft @emiletelkamp het zelf gedaan, hier kun je het lezen : https://www.focusclub.nl/index.php?threads/pcm-updaten-focus-mk2-st.113336/#post-1821775412 Zelf heb ik dit overigens nooit gedaan, mijn pcm is als ‘aftersales-service’ in 2016 gratis ge-update door de dealer
Bedankt voor de info. Ik ga denk ik binnenkort de gok wagen. Moet ik na het flashen nog Wta terugzetten qua instellingen ofzo?
Volgens mij niet, bij een gelukte update worden de instellingen overschreven door de verbeterde versie. De ‘aangeleerde’ waarden worden daarbij gewist. Mijn 1.8 reed direct vanaf de update veel beter dan tevoren en dat is tot op heden, 7 jaar later, zo gebleven
Hierbij een update. Ik heb de PCM firmware kunnen uitlezen en opslaan met Elmconfig. Alleen als ik de nieuwe firmware wil inschieten. krijg ik de melding "current vid-block missing. firmware will be written with empty vid-blcok" en dan krijg ik de keuze OK of ANNULEREN. Klopt het dat als ik de configuratie instellingen opsla dat dat dan het VID-block is? En dat ik die weer kan inschieten na de software update? hieronder een foto daarvan. Als iemand me zou kunnen helpen heel graag.
Ik heb goed nieuws. Het inschieten van de nieuwe firmware is gelukt. Je moet inderdaat eerst in het configuration menu Read from PCM doen en daarna kan je de nieuwe firmware bij procedures laden en shrijven. Bedankt voor alle tips allemaal. Dit topic kan opslot.
Mooi dat het je zelf gelukt is met Elmconfig Ik zou het topic gewoon open houden, dit soort topics zijn juist heel leerzaam voor wie het ook zelf wil doen ... en laat nog eens weten of de PCM-update het gewenste resultaat heeft !!
Vandaag flink stuk gereden en ik moet wel zeggen dat de motor zich veel beter gedraagt. Soepeler vooral. Tot nu toe dik te vreden. Ga de komende tijd rijden en zal zeker nog is een update geven.