1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 tdci 2007 is rijdende stemvork rond de 120 in zn 5

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door davedh, 27 okt 2007.

  1. Hallo,

    Ik heb sinds begin 2007 een nieuwe Focus 1.8 TDCi en vanaf het begin viel me een soort van fluittoon op, als ik gas geef of vasthoud tussen de 110 en 130 in de 5e versnelling. Het is %&@ net of je in een rijdende stemvork zit, echt heel irritant.

    Ford heeft een specialist er naar laten kijken en versnellingsbak moest vervangen worden. Nu hebben ze 'm eerst gereviseerd (zonder te zeggen dat ie niet vervangen zou worden), maar nog steeds hetzelfde. Vervolgens is de bak wel vervangen, maar nog steeds hetzelfde. En nu wil Ford het er eigenlijk bij laten, want het zou bij alle 1.8 TDCi wel hetzelfde zijn ... (ja, natuurlijk je reviseert en vervangt eerst een versnellingsbak omdat het zo'n uitzonderlijk probleem is en vervolgens is het iets wat elke Focus 1.8 TDCi zal hebben...)

    Ik begrijp dat elke bak wel een lichte vorm van fluittoontje heeft bij een bepaald toerengebied in z'n 5, maar dit overstemt zelfs mn radio en 120 km/u is zo'n beetje het meeste wat ik rijd 2 uur op een dag, grr...

    Kan iemand die ook een 1.8 TDCi heeft me vertellen of ze ook in zo'n stemvork rijden?

    Grtz, Dave
     
  2. Hoi,

    Ik rijdt een 1.8 TdCi van 9-2005 maar heb eigenlijk geen last van een irritante fluittoon. Wel hoor ik heeeeel vaag een fluit maar dat is bij alle snelheden zo en hoor ik alleen maar tijdens het gasgeven. Zodra ik het gaspedaal loslaat verdwijnt de fluit. Ik heb tot nu toe aangenomen dat dat de fluit van de turbo is?!

    Dus.... Nee! Zeker bij 120 is de auto heel rustig van binnen.

    Ik zou het er zeker niet bij laten zitten, want het zit dus kennelijk niet in de bak. Die is immers al vervangen? Je staat 100% in je recht en ik zou de onderste steen bovenhalen!
     
  3. dit is idd gewoon de turbo die je hoort, heel normaal!
     
  4. Die lichte fluittoon die je hoort is inderddaad de turbo, ik krijg bij de opener van dit topic de indruk dat 1 van de vacuumslangen naar de turbo lekt, en dat de turbo in de vol openstand blijft hangen.
     
  5. Dus bij dezelfde snelheid in 4 geen fluittoon? En in zijn 4 bij hetzelfde toerental?
     
  6. Da's een goeie Hans, had ik nog niet over nagedacht, maar is het niet zo dat bij een grotere belasting zoals in z'n 5 rijden, er meer lucht de motor in gezogen/geperst wordt ?
     
  7. Dank voor de reacties, sterkt me weer in het vertrouwen dat ik niet een of andere jankerd ben (wat de dealer wel graag zou willen doen geloven)!

    De lichte fluittoon bij gasgeven heb ik inderdaad ook. Dat klinkt eigenlijk nog best wel lekker want weet je weer dat je met een mooie turbomotor rijdt.

    Die andere en irritante fluittoon hoor ik overigens niet in 1,2,3,4 bij zelfde toerental of in 4 bij 120. Het is enkel in zn 5 en dan voornamelijk tussen 2200 en 2700 toeren en ook echt alleen bij gasgeven en/of cruisecontrol. De toon neemt vanaf 2200 toeren in volume toe en ebt vervolgens weer weg richting de 2700. Dus bij 140 is ie vrijwel niet meer merkbaar en dat is niet omdat het extra motorgeluid overstemt ofzo. Ook in zn achteruit doet ie het niet. Ik dacht nog even dat het te maken had met de stangen/kabels die van versnellingspook naar de bak lopen. Want als je 'm in zn 5 of R wil zetten duw je natuurlijk de pook naar rechts en dan wordt de linkerstang naar achteren getrokken. Okee, misschien heeft het toch nog iets met die stangen te maken ofzo vanuit de bak, maar dat mag Ford zelf verder uit gaan zoeken. Ben benieuwd of ze ook aan de turbo/vacuumslang hebben gedacht...

    Kunnen ze gelijk een of andere plaat weer vastzetten die na het vervangen van de bak constant aan het klapperen is vanaf de 80 km/u. Soort van heel erg hard windgeklapper... terwijl het gewoon windstil is. Ook best prettig, want het leidt ten minste soms af van die stemvork...

    Grtz, Dave
     
  8. Lijkt erop dat het inderdaad in de versnellingsbak zit. In ieder geval moet de dealer dit serieus nemen, maar helaas zijn veel dealers wat minder klantvriendelijk als de auto eenmaal is verkocht.
     
  9. Nou ja, de bak is gereviseerd en vervolgens vervangen. In dat licht bekeken bestaat het eigenlijk niet dat dat dit probleem nog in de bak zit. Elders in de aandrijving kan wel. De bak drijft namelijk de auto aan (open deur??) Zit er iets in een aandrijfas, die door bepaalder druk/krachten fluit/aanloopt?

    Je hebt gelijk dat je het niet wilt accepteren.

    Als Ford zegt dat het wel in elke 1.8 TDci zit, dan moet je eens vragen om een vergelijkbare auto met dezelfde specificaties. Hoor je het dan ook, dan hebben ze gelijk. (terecht vraag van jou waarom ze dan de kosten van de bak hebben genomen) Hoor je het niet, dan is er iets mis. Desnoods vraag je om een andere auto.
     
  10. Maar als het niet in de bak zit, waarom hoor je het dan alleen in zijn 5? Dan zou je in een andere versnelling bij zelfde snelheid of zelfde toerental het geluid toch ook moeten horen?

    Zet je probleem anders ook eens op problemcar.nl Daar zitten een paar goede (Ford)monteurs.
     
  11. Ik had het geluidje bij het gasgeven onlangs ook een beetje, toen de slangklemmen welke op de slangen zitten vanaf turbo, intercooler en naar EGR allemaal goed vastgedraaid, en weg was het geluid. :shhh:

    Als ie nl. fluit bij gasgeven, en hij doet dit niet als de slangen zijn aangedraaid, wil het zeggen dat hij lucht weg blaasd langs de slangen, dus minder rendement, en minder pk's. :neu_ugly:

    desalnietemin, het fluitgeluidje is wel mooi :rock: :cheer:
     
  12. Hey,
    bij mn vorige Fiesta had ik ook last van een irriterend geluid bij hogere snelheden....
    Dit probleem werd ook niet gevonden bij Ford zelfs na bezoeken in verschillende garages...
    Tot ik op een dag een steen tegen mn voorruit kreeg en de ruit gebarsten was... Toen heb ik bij Carglass een nieuwe ruit laten plaatsen...
    En raar maar waar, het fluitende geluid was weg... Nadien hadden nog enkele Fiesta's dit probleem... Het lag hem gewoon aan een slechte afdichting van de voorruit...

    Misschien zit ik er in jouw geval helemaal naast, maar toch wou ik dit hier even melden...

    Hopelijk is je probleem snel opgelost
     
  13. Als het de voorruit zou zijn, zou je dat ook in de 4e versnelling bij dezelfde snelheid moeten horen.
     
  14. UP :woohoo:

    ik ben vanmiddag naar de Bazaar in Beverwijk geweest met 't gezinnetje maar onderweg viel mij ook een soort van fluit toon op vanaf 100 tot ongeveer 140 km/u en je hoort duidelijk dat het afneemt als je je gas los laat.Het is precies zo'n fluit toon als je oor een flinke klap heeft gehad....pieeeeeeeeeeeep,en nee we hadden geen slaande ruzie onderweg :lol: ....maar het is wel heel irritant.

    Heeft dit "probleem" ook te maken met de versnellingsbak ?

    Ow ja ...ik heb geen diesel maar een 1.6 16 kleppert :dance:

    Groet:

    Vince
     
  15. Wind via rubbers,zou een fluittoon kunnen geven,als deze niet geheel aan sluiten??????
     
  16. fluittoon

    Even verder op deze topic.

    Ik heb zelf een Ford Fiesta van September 2006. Het is mij ook opgevallen dat met name bij de 119/120 een constante fluittoon heeft en wordt ergens naarmate je langer op de weg zit.

    Ben net van mn dealer vandaan die met mij een ritje heeft gemaakt en heeft het ook geconstateerd. Hij gaat nog voor me uitzoeken waar het probleem vandaan komt. Het is nog niet bekend bij Ford heb ik begrepen.

    Inderdaad geeft het bij de 5e versnelling met 120 km/u een fluittoon, zodra je schakelt naar zn 4 heb je het niet meer.

    Wel irritant, maar hoop dat hij hier en daar wat kan vinden waar het probleem vandaan komt.

    To be continue!
     
  17. Bij mijn TDCi heb ik ook rond de 100-110 km/h een zingend geluid. Als ik dan de koppeling intrap is het weg, dus denk ook de versnellingsbak. Als het zo is dat het alleen bij TDCi's voorkomt zou het dan komen door het relatief hoge koppel van de motor? Bij mij is het niet echt storend (of ik ben er inmiddels aan gewend geraakt) dus ik tuf gewoon door.
     
  18. #18 Tuin01, 10 mrt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 mrt 2010
    Hey,

    Heb je deze ford nog? Zit met precies hetzelfde, zie het bericht van TT-strom, komt overeen. Is het opgelost?
     
  19. subtiel schopje want heb het zelfde probleem....
     
  20. Topicstarter heeft sinds 2007 hier niet meer gepost. Hij zal je helaas geen antwoord meer geven ben ik bang.
     

Deel Deze Pagina