1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6Ti-VCT met distributieketting?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Guido95, 28 okt 2022.

  1. Beste allemaal,

    Ik overweeg momenteel om een Ford Focus aan te schaffen, met name omdat de beschikbare motoren relatief probleemloos lijken vergeleken met de concurrentie in deze klasse. In het bijzonder heb ik veel gelezen over rekkende / brekende kettingen, die in vrijwel alle auto's gebruikt worden die ik er aantrekkelijk uit vind zien. De Ford Focus spreekt met de 1.6Ti-VCT motor sprak mij daarom aan vanwege het feit dat er een riem toegepast is in plaats van een ketting. Althans, dat lees ik zo goed als overal, behalve in de advertentie van een Ford Focus die ik momenteel op het oog heb (2011 Mk3 First Edition). In de advertentie staat expliciet dat de motor aangedreven wordt middels een ketting, en niet middels een riem. De enige vermelding van deze motor met een distributieketting die ik heb kunnen vinden is een uitvoering van de motor voor de Braziliaanse markt, waarbij het motorblok tevens van gietijzer is in plaats van aluminium. Heeft hier iemand ooit eerder gehoord van de combinatie van deze motor met distributieketting? Is het makkelijk te controleren of het nu gaat om een riem of een ketting?

    TLDR: Komt het voor dat de 1.6Ti-VCT motor met een distributieketting geleverd wordt? Kan dit eenvoudig gecontroleerd worden?
     
  2. Nope, riem. En die moet met 10 jaar of 200.000km vervangen worden.
     
  3. ketting of riem is eenvoudige te achterhalen.
    Heb je simpele plastic kappen aan de zijkant van de blok zitten heb je eigenlijk altijd een droge riem.
    heb je aluminimum gietwerk, dan kan daar ketting of natte riem zitten.
    bij enkele kun je via de vuldop zien of je een natte riem of ketting hebt.

    Wat betreft rekkende ketting kan het alleen maar om THP blok gaan. andere merken heb ik tot hede niks over gehoord.
    Gebroken ketting heb ik alleen bij de 1.3diesel fiat motor keer meegemaakt.
    TFSI heeft vaak olieverbruik klachten (THP ook soms)
    Ecoboost is eigenlijk de enige waar de 1.0 en 1.6 nauwlijks issues heeft.
    Ja oververhit is wel een probleem, wordt door de auto niet op tijd aangegeven.
    maar geen issues omdat je vervuilde kleppen hebt. zoals thp.

    1.6ti-vct heeft geen directe inspuiting en turbo. dus daar kan je geen problemen mee hebben.
     
  4. #4 Mansie, 28 okt 2022
    Laatst bewerkt: 29 okt 2022
    1.6 TI-VCT heeft een riem. Deze moet om de 8 jaar, of 160.000km vervangen worden.
    Niet die 10 jaar zoals hierboven aangegeven.
     
  5. Yup, foutje van mij. De 10 jaar geldt voor de Ecoboost.
     
  6. Bedankt voor jullie reacties! Ik heb inmiddels de auto bezichtigd en een proefrit gemaakt, en het bleek inderdaad een distributieriem te zijn. Na 8 jaar vervangen, bij 106.000km.
     
  7. Sorry hoor, maar die kettingaangedreven TSI-blokken rekken nog harder dan elke andere motor :schater:
    Is niet voor niks dat ze weer terug zijn naar riemaangedreven blokken.
     
  8. Inderdaad ja, zijn er met de huidige blokken maar weinig die het voor elkaar krijgen om ze niet te laten rekken.
    Was voor ons ook direct de reden om naar een blok met riem te kijken.

    Mijn eigen auto heeft wel een ketting, maar daar werden tijdens het ontwerpen wat andere eisen aan gesteld :mrgreen:
     
  9. Tsi heb ik geen ervaring verder mee. Alleen gelezen dat door slechte olieschraapveren design olie verbruiken.
    Tho heb ik zelf mee gewerkt. Kassa programma keer aflevering aangewijd waar klant over 8cm rek sprak. Mooie moest 8mm zijn.
    Buiten dat staat me record op dat motor 5de ketting moest krijgen bij nog geen 60.000km. Navraag bij peugeot is toen motor vervangen omdat het ook olievebruik had van 0.51l per 1000km.
    Je zou zeggen dat als ze met bmw die alleen maar ketting hebben dit toch wel goed voor elkaar was. Kennelijk niet haha
     
  10. BMW heeft toen zo'n beetje het gehele blok 1 op 1 overgenomen.

    Waar wij de Focus vandaan hebben die vroeg ook nog waarom ik perse een Ecoboost wilde en niet rond keek naar een THP of TSI motor, maar uiteindelijk moest hij toch instemmen dat dat echt wel probleemblokken zijn.
    Ondanks dat is het wel flinke handel, veel mensen weten het niet of nemen het toch maar voor lief.
     
  11. @Fredhead
    Idd grote deel kent niet de kinderziektes van wagen die ze rijden. Niet iedereen kijkt online er naar. Soms is het zo dat mensen ervan schrikken. Eerlijk is ecoboost in begin jaren perfect. Pas nu komen de echte problemen naar boren.
     

Deel Deze Pagina