[1.6tdci] motor slaat op hol

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Konink, 19 sep 2016.

  1. Goedemorgen FoFoFo,

    Ik werd net gebeld door mijn vrouw, ze staat naast de snelweg omdat onze focus ineens gas begon te geven uit zichzelf. Ze reed op dat moment 130 en heeft hem dus maar uit de versnelling gehaald, toen schoot ie meteen in het rood met een dichte zwarte rookwolk als gevolg.
    Naar de vluchtstrook en daar de motor tot stilstand gekregen door hem weer in de versnelling te zetten en vol op de rem te gaan staan. Enkel het contact afzetten deed de motor namelijk niet stoppen.

    Heeft iemand enig idee waardoor dit komt en hoe dit op te lossen is?
     
  2. Turbo kapot en sproeit olie door het inlaat kanaal.
    Motor gaat dan letterlijk op olie lopen totdat hij ploft of het carter leeg is.

    Schade is in veel gevallen definitief of tenminste aanzienlijk.
     
  3. Wat ook voorkomt is dat het olieniveau veel te hoog wordt door problemen met het roetfilter. Als er enkele liters te veel inzitten zuigt hij dit via de Carterventilatie op. Maar in de meeste vallen inderdaad een andere motor.
     
  4. #4 McGyver, 19 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 sep 2016
  5. Complimenten voor je vrouw. Dat is de simpelste oplossing om de motor uit te krijgen..

    Succes met de afhandeling.
     
  6. Ik vrees dat je auto is overleden.
     
  7. Helaas, wij zijn focusloos.
    Nu natuurlijk op zoek naar iets nieuws.
    Vanwege de hoeveelheid die we rijden zitten we net rond het omslagpunt en zouden we dus prima bensin kunnen gaan rijden.
    Misschien een leuke Mondeo 1.8 of focus 2.0
    Mijn vrouw kwam al aanzetten met een vectra 3.2 v6 :schater:

    persoonlijk vind ik diesel veel lekkerder rijden, maar dan nooit meer een 1.6tdci.
    zoveel problemen mee gehad in de 2.5 jaar die we hem hadden.
     
  8. Gewoon voor een benzine gaan. Diesel is leuk voor een leasebak maar niet voor tweedehands.
     
  9. Verklaar je nader [MENTION=14653]nctnico[/MENTION]?

    [MENTION=14463]Konink[/MENTION], mooi kl*ten. Succes er mee. Jammer dat je zoveel ellende hebt gehad met deze motor!
     
  10. indd Nico, beetje kort door de bocht hé

    het is een motor die aandacht nodig heeft, als die dat niet heeft gehad (van de vorige eigenaar) dan zit jij met de problemen.
     
  11. #11 nctnico, 21 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 sep 2016
    Dat aandacht is precies het probleem. Aan de TDCI zitten zoveel specifieke zaken qua onderhoud dat je mazzel moet hebben bij welke garage de auto in onderhoud is geweest en je je moet afvragen of je 'eigen' garage ook die kennis heeft.

    Ik heb zelf bijna 20 jaar met diesels gereden maar heb na zorgvuldig alles afwegen besloten om een auto op benzine te kopen (die in het budget past en simpel te onderhouden is). Beter zekerheid omtrend de kosten van benzine dan kans op een dure reparatie die de auto (economisch) total loss maakt en het voordeel van diesel volledig teniet doet.
     
  12. je gaat toch geen diesel rijden:baeh:


    Balen van je Focus, veel plezier met een nieuwe uitzoeken :cheer:
     
  13. #13 kolere, 21 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 sep 2016
    Als ik 30.000km p/j reed kocht ik zo een occasion focus 3 1.6tdci 115pk, niks mis met deze motor. Wel incalculeren dat je na 2-3ton het roetfilter vervangen moet.
     
  14. #14 De Eend-BE-, 1 okt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2016
    Wij hebben een focus 1.6 van bj2006 (PSA blokje), en ken namelijk iemand die 5j voor een ford garage heeft gewerkt en uiteindelijk zelfstandig is begonnen en die vertelde me dit:
    Focus tdci 1.6 gaat meestal na +/-100.000km de vacuumpomp en EGR die falen (al gezien in ford garage Noyens zelfs na 20.000km), na+/-150.000km de turbo stuk (op hol, turbospoel speling op rollementje, of inslag gehad), na 250 a 300.000km roetfilter zeker vervangen, en wat niet veel mensen weten is, is dat als je auto de meters naar 0 slaan en je geen gas meer kunt geven terwijl je motor blijft lopen het 9 op 10 de Km-teller is die aan de printplaat hergesoldeerd moet worden aan elk soldeer-punt en dat verhelpt dit probleem, kan ook de chip zijn in de sleutel die defect gaat :p
     
  15. haha nou bij de zelfstandige zou ik mijn auto niet brengen.
     
  16. Pomp en egr gaan bij mij toch al bijna 3 ton mee. Dat roetfilter gaat daarentegen maar 120.000 mee;) (als we het hebben over de euroIV), vaag verhaal...
     
  17. En de problemen met de teller waar niet veel mensen van zouden weten is toch echt al zo'n 10 jaar een algemeen bekend probleem van de Focus 2 tellers. Naast het niet reageren op het gaspedaal kan dit nog ontelbare andere symptomen en foutcodes opleveren.
     

Deel Deze Pagina