1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6TDCI focus vs fiesta vraagje.....

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Erik72, 5 dec 2011.

  1. Hoi allemaal,

    Mijn kameraad heeft een nieuwe fiesta gekocht met daarin de belastingvrije 1.6 TDCI motor.
    Mijn vraag is nu of dit in principe dezelfde motor is die ik in mijn 2006 Focus 90 pk TDCI heb liggen, en ook dus eventueel dezelfde problemen kan verwachten?

    Is het wijsheid om ook bij deze nieuwe motor b.v. de EGR-klep af te blinden, en vaker olie te wisselen dan is voorgeschreven?

    Groet'n, Erik.
     
  2. kom er trouwens net achter dat ik de 1800ste discussie in dit deel van het forum heb geopend....:rock:
     
  3. Van deze motor zijn verschillende types.90, 100, 110 pk met en zonder roetfilter. Die in de fiesta zit kan nieuwe type zijn. Deze hebben op hede geen probleem mee. Olie ververeen moet bij deze eigenlijk bij 15.000km gebeuren. Iedereen doet dit bij 20.000km wat eigenlijk te lang is . Egr klep oan ket gemaog 200.000km meebgaaj echeter gaan bij andere ze eerder en deze groep is groter. Nieuwee type motor herken je direct verschil is duidelijkbte zien
     
  4. Wat is eigenlijk het verschil tussen de 90-100-109-110pk versies? Turbo en software?
     
  5. Hardware verschilt iets 90 en 110pk is dit zeker. rest is vooral software in combinatie met lichte wijzigingen in hardwaree. Denk aan fractie ander verstuiver. Rest is inwendig van hardware.

    Sommige onderdelen zijn onderling verwisselbaar maar niet alles. Je moet dit wel controleren.

    Vanaf 2010 laaat 2011,. Is complete motor gewijzigd, denk aan turbo, egr, verstuiver,uitlaat, kop, inlaatsysteem, dieselfilter, en nog het een en ander.
     
  6. tOw heeft gelijk, de lay-out is hetzelfde maar eigenlijk is alles nieuw. Het is nu trouwens een 8-klepper (DV6C). Bij deze denk ik er zelfs niet meer aan m'n EGR af te sluiten, deze is volgens mij zo geïntegreerd in het motormanagement ( regenereren,opwarmen) dat afsluiten meer kwaad dan goed gaat doen (denk ik). Ik laat de olie eerder wisselen dan voorgeschreven,vooral omdat er nogal wat kerktorenkilometers bijzitten.
     
  7. Klopt, en qua problemen kan ik nog niet zeggen op zich geen zaken als turbo, verstuiverlekkage, of egr problemen bekend zijn. Wel 2 a 3 x een brandstoflekkage bij 500km dit doordat 1 hogedrulleiding los zat. Af fabriek leiding niet goed vast gezet was
     

Deel Deze Pagina