[1.6TDCI] Dan wel vermogen, dan weer niet...

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by TFD, Mar 19, 2013.

  1. Beste mensen,

    ik heb het volgende probleem waar ik niet helemaal uitkom:

    Soms gaat het maanden goed en rijd de focus zoals het hoort en dan opeens een hele periode dat ie problemen geeft met het vermogen.

    Ik rij weg met de auto en alles werkt... na een tijdje wil je een vrachtwagen inhalen en gebeurd er niks. Het voelt precies alsof de turbo niet werkt/boost. Als ik vervolgens de auto uit zet en weer start knalt ie er gewoon weer vandoor en werkt alles weer. Tot je na een tijdje rijden de volgende auto in wilt halen en er weer geen vermogen is.

    Focus II 1.6 TDCI van 2006
    178.xxx km
    EGR afgedopt met gaatje

    Er zijn af en toe wel wat foutcodes maar na het resetten hiervan (of de auto aan/uitzetten) doet ie het wel goed maar komt het probleem weer terug.

    Als het een mechanisch probleem is snap ik niet waarom het probleem weg is na contact aan/uit/aan dus denk ik aan iets electrisch/sensor achtigs. Ideeen zijn welkom!

    Grtz,
    Daniel
     
  2. Ik denk je luchtmassameter maar dat kan je testen door de kabel los te maken en daarna te starten merk je dan geen verschil dan is het waarschijnlijk je luchtmassameter
     
  3. Hoi Daniel
    Heb je je auto laten uitlezen? Dan weet je precies waar jij moet zoeken.

    Mischien kan je ook het volgende proberen.
    - je brandstof filter vervangen.
    - lucht filter vervangen
    - verstuivers laten controleren
    - controler of er geen lekkage zit in een van de leidingen naar je turbo.
     
  4. kijk eens of het vacuumklepje van je turbo nog goed functioneert.
    Het zou ook de turboverstelling zelf kunnen zijn (met een vacuumpompje en met de hand testen)
     
  5. Waar zit de Vacuumklepje van de turbo?
     
  6. Achterop het blok, alleen van onderen bereikbaar.
     
  7. Lucht massameter lijkt mij niet, dan zou ie constant een probleem geven.

    De hier eerder genoemde vacuümklep lijkt plausibeler.
     
  8. Ik ging eigenlijk op de maf af omdat hij zij dat als ie hem uitzet en dan opnieuw start dan het dan weer goed was.
    Die vacuümklep is toch mechanisch of niet?
     
  9. Dat vacuumklepje heb ik ook verdacht, maar dat is volgens mij idd mechanisch en strookt dus niet met het contact aan/uit/aan idee.
    Gisteravond de focus uitgelezen:

    P0424: Heated Catalyst Temperature Below Threshold
    P1412: EGR valve frozen
    P0490: Exhaust Gas Recirculation Control Circuit High
    Maf bij stationair (koud): 7,3 g/s
    FPR bij stationair (koud): 278 (bar?)

    Wat me opvalt is dat ik met enige regelmaat allerlei codes krijg. Vraag me af of er uberhaubt nog iets goed functioneerd aan de Focus ?

    Verder komt er ook wat olie vanuit het carter terug de inlaat in, dus daar wil ik een catchcan tussen steken. Daarnaast wil ik ook de roetfilter doorslaan en pijp er in lassen. Krijg ik dan ook codes?

    Zal vanavond de focus nog even aan de scanner hangen om te kijken of de foutmeldingen terug komen. Bedankt iig al voor het meedenken!
     
  10. Carterventilatie die niet goed functioneert/dicht zit ?
     
  11. #11 maniactheman, Mar 21, 2013
    Last edited by a moderator: Mar 21, 2013
    Als je een roetfilter hebt dan kan ook die heel veel problemen geven.
    Als je auto euronorm 4 is dan heb je er 1.
    Ik weet dat je die moet vervangen om de 120.000 km.

    Volgens mij kan je de roetfilter wel uit je cpu laten wegschrijven!!
     
  12. #12 TFD, Mar 21, 2013
    Last edited by a moderator: Mar 21, 2013
    Ik heb idd een roetfilter (R op kenteken) en die is niet vervangen bij 120.000km. In plaats daarvan is het additief bijgevuld en zijn we doorgereden.
    Nu wil een turbo zo min mogelijk weerstand dus liefst zou ik alles er tussen uit halen... maargoed, dan gaat de kerstboom branden ben ik bang en wordt het spannend bij de apk keuring.

    Iemand dus ervaring met aanpassen roetfilter zonder software aanpassingen?

    @Remco: Zou idd kunnen. Is er een wph digitaal beschikbaar? Ik kan het op zich allemaal wel zelf maar op die moderne blokken zoek ik me verloren wat nu wat is.
     
  13. #13 antig01, Mar 21, 2013
    Last edited by a moderator: Mar 21, 2013
    Zonder de software aan te passen krijg je sowieso motorstoring.. Maar zo te zien dus Egr klep problemen..
    De eerste stap lijkt mij nu Egr vervangen, laten inlezen en een PCm software update
     
  14. #14 TFD, Mar 22, 2013
    Last edited by a moderator: Mar 22, 2013
    Gisteren na het werk wederom een check engine lampje en geen vermogen. Vanmorgen uitgelezen:

    P0404: Exhaust Gas Recirculation Control Circuit Range/Performance
    P042FFined DTC: ??
    P2458: Diesel particulate filter regeneration duration
    B1318: Battery voltage low

    Mhh... gaat weer lekker. ECU gereset en boodschappen gedaan. Op de terugweg weer geen vermogen en gelijk laptop er aan gehangen:

    P0304: Cylinder 4 Misfire Detected
    P0204: Injector Circuit/Open - Cylinder 4
    P1412: EGR valve frozen
    P042FFined DTC: ??

    Iedere keer verschillende codes... volgens mij is alles gaar aan het blok als ik dit moet geloven pff...

    Ga iig m'n EGR schoonmaken. Roetfilter ga ik nog eens over nadenken wat handig is. Heb eigenlijk niet zo'n zin om nog eens 1.000,- af te tikken voor een auto die nog ca. 4K waard is met 180K km's.
    Heb wel al gelezen hoe eventueel een potmetertje/weerstandje op de druksensoren geplaatst kan worden om de ecu te foppen. Daarna pijp door de filter en rijden maar. Voor de apk weer "goede" filter terug zetten.

    Aan de andere kant, iemand bekend met de goedkope leverancier "Goodkat" op marktplaats?:

    http://www.marktplaats.nl/a/auto-on...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

    320,- is in verhouding ook geen geld.
     
  15. #15 TFD, Mar 22, 2013
    Last edited by a moderator: Mar 22, 2013
    EGR slangetje was ook doorgerot. EGR is geblokt dus weet niet of vervangen zin heeft, maar toch morgen maar ff vervangen. (die twee slangetjes van je DPFE sensor achter het blok naar de uitlaat onder de turbo..).
     

Share This Page