1.6i Fo I Fa II motorisch foutje??

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door DexterXL, 21 nov 2010.

  1. Onze Focus I fase II 1.6i heeft geen probleem met rijden, iig niet dat wij
    weten of merken, maar het viel mij op dat zodra ik hem onbalast rond de
    2100 tpm zet, dan gaat hij pendelen tussen de 2000 tpm en 2300 tpm.
    Hij is al uitgelezen door mij, maar hij heeft geen foutcodes (stored/permanent/pending)
    Voordat ik een hele zoekactie op touw ga zetten naar de oorzaak, wie komt
    dit bekend voor, en is het wel daadwerkelijk een storing/fout??
    mischien dat het normaal is bij deze blokken en software...
     
  2. je bedoelt dat tijdens het rijden bij 2100 toeren dat de toerenteller, zonder dat je gas bijgeeft, naar 2300 toeren gaat?
     
  3. Onbalast, onbelast = neutraal ?
     
  4. vuil gasklephuis?
     
  5. ehhh, ja, onbelast...balast hangt aan een hijskraan:schater:

    Dus idd, als hij in zijn vrij staat en je zet hem op 2100 tpm, dan pendelt hij
    tussen de 2000 tpm en 2300 tpm, koud erger als warm.

    Gasklephuis is gereinigd samen met het vervangen van mijn gaskleppositiesensor
    en dat zal ergens eind 2008 begin 2009 geweest zijn, de stationairregelklep
    is dit jaar nog gereinigd.
    We zijn nu 20.000km verder na het reinigen van het gasklephuis, zou hij zo
    snel al weer vuil zijn?? alles kan natuurlijk.

    Misschien dat andere met ook een focus I fase II dit willen testen....wie weet
    hoort het wel zo:mrgreen:
     
  6. ? niemand met een 1.6i focus I die dit even wil testen.......
    dan weet ik of ik verder moet gaan zoeken, of dat het normaal is.

    BVD:thumbs:
     
  7. Bij het onbelast draaien bij 2100 toeren, nog verbruikers aanstaan zoals licht, radio airco etc? Dan pendelt de auto namelijk ook.
     
  8. Vroeger met m'n Fiƫsta, (1,25L 16v ZetecII) geen last van gehad....

    De Mondeo (1.6L 16v Zetec) van m'n ouwe had er ook geen last van, alleen als de airco aan- of af-slaat is er even een korte verlaging/verhoging te zien, maar das normaal.

    De Aircopomp pakt 2-4Pk vermogen, dus verder onbelast merk je dat wel.
     
  9. Alleen de radio en binnenverlichting...meer niet;)
     
  10. Ik wil het zo wel even voor je testen maar ik denk niet dat je daar iets mee opschiet :mrgreen:

    Overigens ken ik het euvel niet maar de suggestie van Marco lijkt me heel plausibel, hoewel 20000 km sinds de laatste reiniging :shrug:
     
  11. :schater: met 900cc meer zal het wel geen goede vergelijking zijn:think:

    Zat net ook nog te bedenken dat er een K&N vervangingsfilter in zit,
    misschien dat dat ook nog een rol speelt, al zit deze er gelijk vanaf het
    moment dat wij de auto kregen al in.
    Auto loopt voor de rest gewoon keurig en zuipt ook niet meer als voorheen,
    alleen is er afgelopen zomer de sleurhut mee getrokken, dat koste hem een
    halve liter olie, daarna verbruikt hij niks geen olie meer....dus ook keurig.
     

Deel Deze Pagina