1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCI problemen met koppelings pedaal

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Bramcore, 20 jul 2012.

  1. Avond allemaal!

    Vandaag aangekomen na 2 dagen reizen in het zonnige Omis, Kroatië. Onderweg wat problemen gehad met mijn koppeling en ik vroeg me af of het iemand bekend voor komt en enig idee heeft in welke richting de ford hier in Kroatië naar te laten kijken..

    na het rijden van langere stukken (200 km.. gemiddeld 130) komt mijn koppelingspedaal half of helemaal niet terug, in sommige gevallen moet ik 2 of 3 keer het pedaal (zover als gaat) in trappen om uberhaubt te kunnen schakelen, het maakt niet uit in welke versnelling dit is. als het pedaal half blijft hangen moet ik hem met mijn voet om hoog helpen omdat ie anders in deze stand blijft staan.. als de auto even stil (broodje, drankje of even tanken) heeft gestaan gaat het wat soepeler.. om vervolgens weer dienst te weigeren. Gelukkig was het rustig rijden in Kroatië want niet op tijd kunnen schakelen is verdomde lastig!

    Vandaag is een kroaat vermomd als auto monteur langs geweest maar die kon alleen maar door zijn haar wrijven en vertellen dat het een mooie nieuwe auto was die te nieuwe techniek bevatte waar hij dus niets mee kon..

    dus mijn vraag of dit iemand bekend voor komt (met name dat het zich niet constant voor doet, olie te kort? kan het peil lastig zien en heb geen problemen met remmen) waarmee ik maandag de lokale Ford dealer kan bezoeken..

    bij voorbaat dank!


    ps; gaat om een 1.6 tdci met 18.000 km op de teller...
     
  2. Als ik het probleem zo lees vermoed ik dat er lucht in de koppelingssysteem zit.
    Ik zou dus eens beginnen met het controleren van de remvloeistof, dit is namelijk 1 en hetzelfde systeem. Als dit te laag is zou er een lekkage kunnen zijn waardoor er te weinig vloeistof in het potje zit.
    Als eerste komt het koppelingssysteem dan zonder olie te zitten en dit ga je hieraan merken. Mocht er genoeg vloeistof inzitten zou ik bij de dealer het koppelingssysteem laten ontluchtten.

    grts
     
  3. WOW snel! thanks! inmiddels een dealer gevonden dus ga er maandag maar eens zien te komen!

     
  4. ken het probleem, had het vorige week en twee weken terug. Zover zelfs dat ik 3x toe zonder remmen reed, en moest remmen met handrem bij een stoplicht. Er kwam ook steeds in de board pc melding van laag nivo remvloeistof, onmiddelijk bijvullen.

    Meteen naar Ardea amsterdam gesneld, deze geloofde mij niet, toch maar op de brug gezet, want een klant zonder remmen wilden ze toch niet hebben denk ik, en wat bleek...remvloeistof peil was idd TE laag...
     
  5. Naar welke vestiging ben je gegaan? West of Oost?
     
  6. Ik in twee ongeveer gelijke problemen.

    De klacht treedt op als je 12 min of langer het koppelingspedaal niet gebruikt, het pedaal kan je indrukken maar kmt niet goed terug, door een aantal "pompen" komt die terug omhoog en is gewoon te gebruiken.

    Je kan het voorkomen door elke 8-10 minuten een aantal keer je pedaal in te trappen , hoe dichter je bij de 12 minuten komt hoe verder de vrij slag in het pedaal voelbaar is.


    Bij mijn cases was de oplossing het volledige hydraulische systeem vervangen, alle leidingen en beide koppelingscilinders (uiteraard onder garantie)
     
  7. Hoe kan het dat meerdere personen hier last van hebben? Betreffen het hier alleen diesels?
     
  8. Werkt de koppeling dan ook op remvloeistof?
     
  9. als ik goed lees wel.......
     
  10. Koppeling en remsysteem gebruiken hetzelfde reservoir en dus dezelfde vloeistof precies zoals Nicky al heeft aangegeven. Niets bijzonders overigens en ook niets nieuws, ik heb nog geen Ford gehad waar dit niet zo was ;)

    De melding dat het vloeistofpeil te laag staat heb ik ook al gehad, maar het is bij meldingen gebleven en heb nooit koppeling of remproblemen gehad.

    Het probleem van de meldingen is bij de garage uiteindelijk verholpen door het remvloeistof reservoir echt tot max te vullen, sinds dien nooit meer problemen gehad.
     
  11. Bramcore, er bestaat een tsb(39/2012) over dit probleem. Elke forddealer kan dis raadplegen via etis, dus normaal ook die in kroatie. Hieronder de probleembeschrijving die misschien ook op joue wagen van toepassing is:

    Als een klant een klacht heeft over het feit dat het koppelingspedaal blijft hangen tijdens de retourslag (koppeling kan nog steeds worden ontkoppeld), dan wordt dit waarschijnlijk veroorzaakt door een onvoldoende retourkracht in het koppelingspedaalsysteem. Vanwege onvoldoende retourkracht kan het koppelingspedaal het overbruggingspunt van de reductieveer koppelingspedaalkracht niet passeren en blijft hierdoor hangen op ca. 50 mm van de pedaalslag. Om deze storing te verhelpen, moeten een nieuwe koppelingsdrukleiding, in combinatie met een gewijzigde koppelingshoofdcilinder, en een nieuwe reductieveer koppelingskracht worden aangebracht. Indien de Instructies voor de werkplaats met betrekking tot OASIS-bericht 22169 al bij dit voertuig zijn toegepast, dan is het NIET nodig een nieuwe reductieveer koppelingspedaalkracht aan te brengen.

    Groetjes
     
  12. Maar als ik dit zo lees, komt bij mij de vraag naar boven: Is dit een productiefout? Kan dit bij alle type Focus 3 voorkomen?
     
  13. Ik vrees dat het antwoord, wellicht voor een bepaalde serie "ja" is, je kan het testen zoals in mijn eerder post omschreven.
     
  14. ik vind het een vreemd verhaal! Hierop zou mijns inziens een terugroepactie van toepassing zijn.
     
  15. Het heeft niks met de betrouwbaarheid of veiligheid te maken want de koppeling blijft het gewoon doen dus terugroepen zullen ze niet zo snel doen.
     
  16. Aan het begin van dit topic lees ik dat schakelen op de normale manier niet mogelijk is! Lijkt me geen goede zaak en duidelijk een punt om een auto terug te roepen.
     
  17. Terug roepen, en dan? Het levert geen direct een gevaarlijke situatie op (bv brand of auto onbestuurbaar), en het komt zoals het er nu uit ziet bij slechts een beperkt aantal auto's voor.

    Alle auto's terug roepen en eea vervangen is veel te duur en overbodig. Ik denk dat Ford ervoor kiest om de probleemgevallen netjes te repareren en de rest gewoon door te laten rijden.
     

  18. Zolang het geen gevaar oplevert zoals al eerder aangegeven door anderen zullen ze niet zo gauw een terugroepactie doen.

    Ik heb wel gehoord dat het veel voorkomt bij grijze Focussen die in juli 2011 geleverd zijn. Houd het in de gaten Harold.




    Geintje
     
  19. Haha. Nou ik heb er nog geen last van gehad hoor.
     
  20. Wacht maar af;)
     

Deel Deze Pagina