1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 Ecoboost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FocusOpF, 30 apr 2015.

  1. Wie kan me meer vertellen over de Ford :focus3: 1.0 ECO Boost? Wat zijn jullie ervaringen hiermee qua verbruik stadsverkeer en daar buiten?
    Ik zie overal wel veel pk's, maar zijn de ECO Boosts echt geschikt voor het trekken van bijvoorbeeld een caravan?
     
  2. Ik heb zelf een 1.0 ECOboost 125 PK. Bij uitsluitend stadskilometers haal ik een verbruik van 1 op 15. Bij veel snelwegkilometers (snelheid tussen de 100 en 120 KM/H) haal ik zonder veel moeite een verbruik van 1 op 20. Gecombineerd heb ik een gemiddeld verbruik van 1 op 17. Bij snelheden van boven de 130 loopt het verbruik hard op.

    Persoonlijk vallen deze verbruikscijfers me absoluut niet tegen.


    Ik ben van mening dat de 1.0 ECOboost een zeer fijne motor is. De motor heeft een relatief hoog koppel dat al bij lagere toerentallen (vanaf 1500 RPM) beschikbaar is. Persoonlijk vind ik dit de fijnste motor waar ik tot nu toe in een Ford mee heb gereden.


    Zelf heb ik geen ervaring met deze motor in combinatie met aanhanger/caravan. Wat koppel/vermogen betreft zie ik hier geen problemen in. Wel bestaat het gevaar dat je door het hoge koppel (te) laag in toeren gaat rijden waardoor de motor en aandrijflijn het behoorlijk te verduren krijgen. Beter is dan om terug te schakelen en de motor meer toeren te laten draaien.

    De tests die ik gelezen heb over de 1.0 ECOboost in combinatie met aanhanger/caravan zijn allemaal erg positief. Wel wordt vrijwel overal genoemd dat het verbruik dan erg hoog komt te liggen.
     
  3. Een hoger verbruik met een caravan erachter en hogere snelheden lijken me logisch. Ik ben wel benieuwd of dit verbruik hoger of lager is dan met bijvoorbeeld een 1.6 (zonder turbo).
     
  4. Mijn ervaring met de 1.0 is tot nu toe bijzonder goed. 'Slechts' 100pk maar eigenlijk altijd genoeg pit om lekker met het overige verkeer mee te komen. Ook volgeladen en een karretje. Over 40.000km is het verbruik bij mij 1:15,5 (wagon, gemeten aan de pomp). Dat is inclusief zomervakanties volbepakt met dakkoffer of aanhanger naar zuid Frankrijk etc.
    Rustige ritjes door NL lukt 1:17 op een tank prima.

    De 100pk mag 1000kg trekken de 125pk versie 1200. Ervaring mat caravan heb ik niet. Hoe dat bevalt is ook afhankelijk van waar je heen gaat, de caravan en wat je nog meer aan spullen meesleept. Met een beetje gevoel voor de techniek en niet teveel haast, kom je overal. Hier nog een test van de C-max op caravantrekker. Zelfde motor, andere koets. http://www.caravantrekker.nl/trekautotest/ford_6964.php
     
  5. Nette cijfers.

    Ik overweeg onze fiesta te vervangen door een focus en de 1.0 ecoboost moest ik eerst niet zo veel van hebben (vooroordeel) maar ik moet zeggen dat het toch wel een goed totaal plaatje is.

    Waar vindt je bijvoorbeeld een redelijke ruime wagon met dit verbruik en slecht 1216 kilogram en dus maar 5 tientjes MRB per maand.

    Als je dan ook nog met gemak 1 op 15 haalt....
     
  6. de 100 en 125 pk schijnen indentiek te zijn te chippen naar 145 pk.. Ook niet gek
     
  7. Er is ook een fiesta 1.0 met 100pk :dance:
     
  8. #9 JW, 30 apr 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 apr 2015


    Toch zit er wel degelijk verschil tussen de 100 PK en de 125 PK.

    Volgens Ecat zijn onder andere de turbo en de cilinderkop anders. Tot productiedatum 13-01-2014 waren de onderblokken wel gelijk. Hierna zit er zelfs ook verschil in het onderblok.


    In de UK zijn er verschillende gerenommeerde tuners die de 1.0 ECOboost 125 PK kunnen tunen tot zo'n 163 PK. Meer vermogen is ook mogelijk maar dan moeten er ook aanpassingen worden gedaan aan luchtinlaat en uitlaat.
     
  9. Gaat niet op de PK's ( zitten nu maar 60 in de fiesta ) maar om de ruimte in dit geval..
     
  10. Thanks @JW, toch met een schuin oog maar op zoek naar een 125pk, al zal ik een 100 pk niet laten staan. Voor die 7000km per jaar redden we het ook wel met 100 pk.
     
  11. Ik was voor de aankoop van mijn :focus3: ook vrij sceptisch over de 1.0 ecoboost. Totdat ik een proefrit deed in een 1.0 met 125 pk, toen ging het sceptische gevoel iets weg en heb ik de gok gewaagd om van een 1.8 (125pk) motor die in mijn vorige :focus2: zat over te gaan naar een :focus3: met 1.0 met dezelfde aantal pk. Ik moet zeggen dat de nieuwe focus wel wat sneller van zijn plaats af gaat dan mijn vorige focus. Dus tot nu toe geen spijt van mijn aankoop en al bijna 34.000 gereden.

    Het enige probleem wat ik had gehad was een verkeerde afstelling na het vervangen van het slangetje van de koelvloeistof reservoir, maar dat was heel snel opgelost na een update aan het motormanagementsysteem. Ik rij ongeveer 1 op 17 (70% snelweg/ 30% binnenwegen).
     
  12. Ford heeft zelf in ieder geval een enorm vertrouwen in deze motor. In zo'n beetje ieder model van fiesta, b&c-max, de focus en zelfs de mondeo is de driepitter te vinden. Er wordt ook mee geraced in de formula ford....
    Tot nu toe weinig te vinden over problemen. Alleen de temp. sensor zit op een verkeerde plek waardoor je te laat merkt dat de motor helemaal in de soep draait als je koelwater weglekt (het bekende probleem met het slangetje).
     
  13. Vandaag heb ik ruim 400 KM gereden waarvan ongeveer de helft met 150 KM/H op de Cruise Control (uiteraard bij onze Oosterburen). Zelfs bij deze snelheden valt het verbruik van de 1.0 ECOboost 125 PK me helemaal niet tegen. Bij deze snelheden ligt het verbruik zo rond de 8,5 Liter per 100 KM (bijna 1 op 12).

    Tevens heeft de 1.0 ECOboost bij deze snelheden er naar mijn mening relatief weinig moeite mee om nog verder te versnellen. Bij 150 KM/H even vlot een auto inhalen die net een paar KM/H langzamer rijdt is geen enkel probleem.
     
  14. Ik heb de zelfde ervaring. Kom uit een Focus Rally Edition met 145 pk en vind dat de 1,0 met 125 pk daar in het gebruik niet voor onder doet. Meteen na aflevering in feb.2015 zijn wij met de Focus op wintersport gegaan. Op de heuvels op de Duitse Autobahn en de bergen in Oostenrijk (Skiede in Fiss en moest elke dag de berg omhoog rijden naar Fiss) doet de 1,0 het heel goed. Dankzij de turbo al bij lage toeren kracht. De 2,0 moest ik veel verder doortrekken.

    Nog maar 5000 km met de 1,0 gereden maar uiterst tevreden. Over het verbruik kan ik niets zeggen want ik kijk hier nooit naar.

    Mvg Jan
     
  15. Ik ben zeer benieuwd of deze motoren meer dan 3 ton meegaan. Niet sarcastisch bedoeld; op een gegeven moment heb ik weer een andere tweedehands auto nodig en is het goed om te weten welke motortypes te laten staan en welke niet.
     
  16. gezien de reputatie van :ford: heb ik daar wel vertrouwen in. je leest weinig over mankementen van deze motor, uitgezonderd de slang die vervangen moet worden.

    Vergelijk hem maar eens met de thp of de tsi motoren, daar waren vanaf het begin al problemen mee. bij beide motoren de kettingen, en bij de thp's ook nog vervuiling van het inlaattraject.

    Bij deze motoren moet ik het nog zien dat ze 3 ton kunnen halen.
     
  17. Ik heb mijn 1.0 100pk nu bijna een jaar en ik ben heel tevreden. Mijn vorige was een 1.6 125pk en zeker bij lage toeren trekt de 1.0 beter. Begon de 1.6 boven de 2500tpm pas goed op gang te komen de 1.0 is vanaf het begin meteen redelijk rap. Bij ongeveer 40% snelweg, 30% 80 km/h weg en 30% binnen de bebouwde kom staat het gemiddeld verbruik op 5,5 ltr/100km
     
  18. Grote voordeel van de 125pk tov de 100 pk vind ik de 6 bak.
     
  19. Mijn focus 1,0 100pk is van november 2012.Hij heeft nu net 60000 gelopen.
    Ik ben er 2 keer met de caravan op uit geweest en ik moet zeggen dat hij mij positief heeft verrast.De vlakke stukken gewoon tegen de 100 in zijn 5e versnelling, bij wat heuvelen of bergen (oostenrijk) moet je terug.Ik had hiervoor een focus 1 fase 2 1600 maar deze is echt sterker.
     

Deel Deze Pagina