1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 ecoboost distributie riem / oliepomp

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Zilk, 20 mrt 2021.

  1. Hallo,

    Ik ben sinds kort eigenaar van een 2016 Focus 1.0 125pk ecoboost en na het lezen van wat negatieve verhalen over de natte distributie riem zou ik hier wat technische vragen over willen "discussiëren" . Wellicht dat er Ford monteurs op het forum zijn die hier ervaring mee hebben.

    De focus heeft 90000km gelopen, alle beurten uitgevoerd door Ford Meppel, soms net over de 20.000km, maar ik gok dat 3000km over service niet direct de riem oplost ;)

    Misschien ben ik wat paranoïde na het lezen van de berichten, maar is er niet een simpele manier om de riem te inspecteren op haarscheurtjes? Bijvoorbeeld door de kleppendeksel te openen?

    Wellicht dat iemand een specialist weet die hier ervaring in heeft?

    Een vriend van mij had vernomen dat er een verbeterde versie van de riem zou zijn ( versterkt ) , hier kan ik echter niks over vinden. Weet hier iemand daar iets van?

    Mijn laatste vraag gaat over de olie zeef. Ik hoorde dat die verstopt kan raken met gruis van de distributie riem als er ooit verkeerde olie gebruikt is.

    Is dit wellicht preventief te reinigen met een flush? Of preventief wat vaker olie verversen, bijvoorbeeld elke 10000?

    Laat ik voorop stellen dat ik de engineering van deze motor fantastisch vindt, en het mijn bedoeling is om er 2 ton op te zetten zonder grote problemen :)
     
  2. welkom

    ga er dan maar vanuit dat er altijd de juiste olie is gebruikt.

    zie hierboven, dus dan zou er geen gruis voorkomen en niets om je zorgen over te hoeven maken.

    ik zou zeggen, blijf de Focus onderhouden onder Ford specificaties (Ford dealer) en geniet van je nieuwe Focus :thumbup:
     
  3. Welkom @Zilk
    Zolang de auto bij een Ford dealer in onderhoud is geweest kan je er op vertrouwen dat ze de juiste olie met de juiste specificatie gebruiken. Hierdoor is beschadiging van de D-riem ook niet aan de orde. Zorg er in ieder geval voor dat de auto altijd wordt voorzien van de juiste olie, dan zou je de 2 ton zonder problemen moeten kunnen halen.
     
  4. Ik zou dat niet zo stellig roepen. Niemand kan garanderen dat er tussen de beurten geen olie is bijgevuld. En ook al zijn het kleine hoeveelheden het kan in de theorie de verkeerde zijn.

    Als je er wat huiverig voor bent is de enige oplossing een specialist er naar laten kijken. Wellicht kan men een olie wissel doen en de olie zeven om te kijken of er stukjes in zitten. En als extra stap met een inspectie camera via de aftap plug de olie zeef ( en de riem ) inspecteren.
     
    Zilk vindt dit leuk.
  5. Als je zekerheid wil moet je helemaal geen auto kopen.
     
    gerardTDCI en paul vingerhoets vinden dit leuk.
  6. Bij de 1.0 ECOboost is niet alleen de kwaliteit/specificatie van de olie zeer belangrijk maar ook de interval waarmee de olie is gewisseld.

    Het 3000 KM te laat uitvoeren van de onderhoudsbeurt betekent simpelweg dat de onderhoudsvoorschriften niet zijn gerespecteerd. 3000 KM te laat is simpelweg 15% meer dan hetgeen Ford voorschrijft. Nu zal dit bij normaal gebruik niet direct resulteren in het breken van de wetbelt maar bedenk wel dat in geval van problemen je niet hoeft te rekenen op coulance vanuit Ford omdat de onderhoudsvoorschriften in het verleden simpelweg niet zijn gerespecteerd.

    Overigens is het uitvoeren van een motorflush bij de 1.0 ECOboost not done omdat deze middelen de wetbelt ook aan kunnen tasten.

    Tevens vergeten veel mensen in deze tijd waarin thuis werken de norm is dat wanneer de auto veel stil staat en er voornamelijk korte ritten worden gereden dit ook invloed heeft op de onderhoudsintervallen. Bij de olie kwaliteit/specificatie die in de 1.0 ECOboost wordt toegepast is het bekend dat wanneer er voornamelijk korte ritten worden gereden de toevoegingen in de olie gaan ontbinden als gevolg van vocht en resten onverbrande benzine in de olie. Als gevolg hiervan gaat de kwaliteit van de olie hard achteruit. Wanneer de auto veel stil staat en er voornamelijk kortere ritten worden gereden beschouwd Ford dit als zijnde zware omstandigheden waarbij gereduceerde onderhoudsintervallen dienen te worden gehanteerd.
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  7. Bedankt voor alle reacties! Eens kijken of ik een endoscoop kan scoren voor komende olie wissel.

    Nog een paar "technische" vragen:

    Weet iemand of het 2016 model al een gemodificeerd koelsysteem heeft? Dat ik niet het reservoir / slang in de gaten hoef te houden?

    En ik rijdt helaas veel korte ritten, en slechts 1 lange rit in de maand ( 3 uur rijden snelweg ).

    Zijn er problemen gesignaleerd met de opbouw van koolaanslag in de motor? ( kleppen, egr , etc )

    Grt
     

Deel Deze Pagina