1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 136pk Titanium - Zuiger speling, nieuw blok

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door sjoerd12, 15 feb 2012.

  1. Ik ben benieuwd naar je bevindingen!
     
  2. Spannend zeker !
    Ik ben ook erg benieuwd naar je bevindingen. MIjn dealer hier heeft ook nog geen 3 cyl staan. Word gebeld als ie binnen is, Ben ook super benieuwd hoe dat rijd en aanvoelt.

    Succes met wachten nog !
     
  3. Dat gaat snel, ben benieuwd wat je ervan vindt!;)
     
  4. Succes met de laatste loodjes Sjoerd! En laat idd ff weten als je hebt gereden. Ben ook benieuwd!
     
  5. Ze hebben er hier nu 1 binnen gekregen (vandaag) maar dat was een showroom model dus mocht daar niet in rijden helaas :P

    Zodra ik er in gereden heb zal ik laten weten hoe het was.
    Ik las dat je tijdens start stop wel ff wat geschud kon voelen van de 3 cyl, ben echt benieuwd of ik me daar aan ga irriteren haha.
     
  6. De leenauto die ik mee had toen mijn auto voor de beurt en apk ging had dat ook. 1.6 ecoboost voor de duidelijkheid. Op zich vond ik het wel irritant, maar je wist zonder op het dashbord te kijken dat de motor uit stond. Het zal uiteindelijk wel wennen denk ik
     
  7. Mijn eerste auto was een Suzuki Swift 1.0 3cilinder (atmosferisch) en deze motor heb ik destijds wel als heel fijn ervaren...

    ook lees ik echt 0,0 slechte ervaringen over de 1.0 ecoboost.

    ondanks ik een tegenstander ben van downsizing, denk ik wel dat dit een troefkaart in een klaverjasspelletje is....

    in ieder geval is deze motor goed doorontwikkeld, de vraag is nog altijd de duurzaamheid op de openbare weg, maar dat is nog gissen... the time will tell.....
     
  8. @hierboven
    zeiden ze vroeger ook toen ze van de 12liter 4cil naar de 9liter 4cil gingen
    grote voordeel wordt gehaald in de turbo
    vroeger was grote motor met turbo voor sportauto
    alle grootste voordeel van downsizing is wel dat het kleiner is , bij grote auto zorgt dat ervoor dat je als monteur er beter bij kan

    nu durven ze op zo klein mogelijk motor te bouwen
    zo kun je altijd met het verkeer mee dankzij de turbo
    en als je rustig rijdt, kun je extreem rustig rijden

    turbo is leuk maar hetzelfde doen we ook met de egr kleppen
    grote motor maken we dan kleiner (precies andersom)
    wanneer je rustig rijdt krijgt hij uitlaatgas binnen zodat brandstof op 1liter wordt ingespoten en niet op de 2.0 als voorbeeld
    hierdoor laag verbruik, doortrekken kan dan gewoon
    bij diesel is dit gedaan om de juiste uitstootwaardes te kunnen halen
    bij benzine meer voor zuinigheid

    2.0 van mij loopt bijna net zo zuinig als de nieuwe 1.6turbo van peugeot (en denk ook de ecoboost van ford)
    en allergrootste voordeel van turbo
    is trekkracht onderin
    hierdoor kun je lage toeren rustig rijden en boven in valt het tegen, mijn 2.0 komt dat pas tot leven

    zoals zoveel zeggen vraag me af hoe de ervaring is van deze motor en of hij lekker rustig en stabiel loopt
     
  9. Het lelijke is dat alle reviews gebaseerd zijn op de 125pk.
    Terwijl die pas in juli geplanned staat.

    Ben echt ben benieuwd of ik met de 100pk gewoon lekker kan door rijden zonder dat het eeuwen duurt voor je op de 120 zit :P
    Ik ben natuurlijk een ST gewend om bijvoorbeeld "ff" snel in te halen.
    Dat moet ik weer compleet opnieuw "berekenen" met de nieuwe auto aangezien dat een stuk trager zal gaan :P

    We zullen zien. Hopelijk vrijdag ofzo proefrit, anders volgende week.
     
  10. En anders chippen naar 125pk?;)
     
  11. Denk dat het wel ff duurt voor er een chip uit is :P maar wie weet :D
     
  12. het zal wel gewoon een elektrische brug in de software zitten die je wss kan "unlocken".
     
  13. Heb donderdag in Deventer een proefritje gemaakt in de 1.0 ecoboost 100 pk Titanium (5drs). Viel me erg mee! Ik was de eerste rijder daar, hij was net binnen, had pas rond de 40km op de teller.

    Heeft inderdaad al bij zeer lage toeren (1500rpm) redelijk wat koppel, weinig turbo lag (ongeveer 0,5 sec). Komt in het toeren gebied tot 4000 wat mij betreft sneller over dan een std 1.6, logisch want 170 Nm.

    De 5-bak heeft zeer lange overbreningen, in de 2 bij 50km/u 3000 rpm. Dus je zou de 100 waarschijnlijk in de 2 kunnen halen (uiteraard niet geprobeerd), maar ik vind de snelheidsmeter wel wat optimistisch..

    De motor is bij constante snelheid bijna niet hoorbaar, ik heb climate control en radio uitgezet om te testen. Bij vol gas geven hoor je wel een typische 3-cylinder roffel, maar het klinkt eigenlijk wel sportief.

    Klein stukje op de snelweg gereden, dan vind ik het overkomen als een 100pk 1.6TDCI. Ook hier geen problemen met inhalen in de 5, ook al is deze versnelling zeer lang. De motor zal ook nog wel wat loskomen..

    De 1.6 ecoboost is mij te duur in de lease en gaat ook waarschijnlijk naar 25% bijtelling, dus ik ga waarschijnlijk voor de 1.0 ecoboost 125 pk (20%) of de 1.6tdci 105 (14%)..

    Ik kijk uit naar een 125 pk voor een proefrit..!
     
  14. Mooi om te lezen! Ford is dus echt goed bezig, want jij onderschrijft de eerdere positieve berichten van de pers.

    Zou de 100pk versie niet gewoon een softwarematige teruggetunde 125 pk versie zijn? Net als bij de 150 en 182 pk 1.6?
     
  15. Leuk om te lezen :D kan niet wachten!

    Ik hoop het :P zou het makkelijker maken om de 100pk naar 125pk te krijgen.
     
  16. Oh ja.. en wat mij nog bij de proefrit opviel was dat de motor zeer snel warm was... Dat is natuurlijk ook gunstig voor het verbruik.

    Het inschakelen van het start-stop systeem gaat ook zonder grote trillingen, helemaal geruisloos is het niet natuurlijk. Volgens mij merk je het bij een diesel meer.

    Zou heel goed kunnen dat de 100 pk een "teruggetunde" 125 pk is, het koppel is gelijk (behalve de overboost van 200 Nm) en bij 4000 rpm zakt het koppel snel terug, bij de 125 pk zal het wat langer aanhouden. Ik denk dat ze beide ook dezelfde turbo en intercooler gebruiken vanwege de kosten.

    Dus het kan best zo zijn dat de 100pk en de 125 pk tot de 4000 rpm hetzelfde aanvoelen, net zoals bij de 150pk en 182pk 1.6.

    Deze kunnen beide tot ~200 pk (+10%) en een piek van ~300 Nm (+25%) getuned worden. Dat zou verhoudingsgewijs bij de 1.0 dus betekenen dat de 100pk en 125pk beide tot 137pk en 210 Nm getuned kunnen worden...
     
  17. Morgen middag om 1 uur is het dan zo ver :D
    Hij was vannochtend binnen gekomen maar had vandaag helaas geen tijd.

    Zal morgen hier wel ff posten hoe het ging.
     
  18. Vannochtend was ik vroeg wakker dus om 9 uur gebeld of ik ook al om half 10 kon komen :P dat was geen probleem.

    Ik was de eerste die een proefrit met de auto ging maken, alleen de verkoper die hem snachts mee naar huis genomen heeft had er al 100km op gezet :P

    Maar goed.
    Ik kreeg toen ik binnenkwam direct de sleutel in me hand gedrukt en de verkoper zegt, veel plezier en tot straks.
    Dus ik loop naar de auto toe maar volgens mij had deze geen keyless entry, dit heb ik verder niet nagekeken. Mijn auto heeft het wel dus zie vanzelf wel hoe dat werkt :P
    Het verschil met deze auto en die van mij was zover ik heb gezien het volgende:
    Navi / standaard radio / inparkeren (met bijbehorende opties)

    Toen weg rijden, de auto zelf (sturen remmen en dergelijke) had ik al eens getest in de 1,6 en uiteraard voelde dit hetzelfde aan.
    De motor hoor je echt amper.
    Ik heb een paar keer geprobeerd iets te horen met de radio aan, maar je moet al wel 4000 tot 5000 toeren rijden wil je dit gaan merken.
    Met de radio uit hoor je het wel maar toch is het een heel zacht geluid.
    Nu vind ik dit aan de ene kant jammer (hoor toch graag een motor) maar aan de andere kant is het heel erg relaxt om zo te rijden.
    Vooral me vader gaat dat mooi vinden aangezien hij geen radio aan heeft :P

    Afijn, eenmaal bij de snelweg aangekomen heb ik geprobeerd hem ff op zijn staart te trappen.
    Als je 100 rijd in de 5, en je wilt naar 140. Dan duurt dit toch best wat lang voor mijn gevoel, maar ik ben dan ook de ST gewend.
    Schakel je terug naar de 4 of zelfs de 3, dan is die toch wel rap op de 140.
    Ik vind dat de auto het erg goed doet in de hoge toeren. Ik zat in de 40 tot de 120 in de 3, en dat ging zonder moeite.
    Tuurlijk is dit niet efficient rijden :P maar het zal alsnog goedkoper zijn dat mijn huidige ST :P

    In het begin dacht ik dat hier geen start/stop op zat, dit komt omdat ik altijd de koppeling in houd voor het stoplicht en dergelijke.
    Heel soms doe ik dat niet, en toen ik dat deed zag ik ineens een lampje aan gaan, en de motor uit gaan.
    Wat een vaag gevoel is dat. Niet dat je er letterlijk wat van voelt, maar net alsof een normale auto afslaat, ik wist niet wat er gebeurde :P .
    Maar goed eenmaal dat uitgevonden deed ik het bij elke kleine stop.
    En het werkt zeer goed tot mijn verbazing. Zodra je de koppeling aantikt gaat de motor aan.
    En de reviews kloppen, je schud inderdaad heel even heen en weer. Dit vind ik wel meevallen, ik had het erger verwacht. Het is ook maar 1 seconde (zo niet minder).

    Cruise control vind ik wel raar, nu moet ik zeggen dat ik dit nooit echt getest heb. Maar ik heb geprobeerd om 50 in zijn 4 zelf vast te houden, en te kijken naar het verbruik.
    Daarna vast gezet op de cruise, en hij verbruikt gewoon meer o_O
    Zelf reed ik rond de 4,4-5,0 op 100 (ruim 1:20) en op de cruise sprong hij naar 5,5 op 100.
    Nu is dit vergeleken met mijn 13,9:100 in de ST natuurlijk stukken beter, maar toch vind ik het raar.

    Een ander ding wat me persoonlijk tegenviel, is dat de auto laag in de toeren echt ronduit slecht aan voelt.
    Als je in de 3 30 rijd bijvoorbeeld (dan rij je uit me hoofd zo'n 1200 toeren) dan heeft die er in mijn ogen té veel moeite mee.
    In de 2 optrekken van 0, is daarentegen wel weer "normaal".
    Onder de 1400-1500 toeren in de 3 4 of 5 vind ik hem persoonlijk te traag.

    Maar goed hier zal ik vast aan wennen.

    Eenmaal terug gekomen bij de dealer komt net de monteur naar buiten die mijn ST behandeld heeft voor taxatie. En vroeg wat ik er van vond.
    Bovenstaand verhaal in het kort uitgelegd en heb ook tegen hem gezegd, misschien is het wel mogelijk om hem iets te tunen. En ik zei tegen hem, volgens mij is de 125pk versie ook alleen een getunede versie van de 100pk.
    Hij zegt, het enige verschil is software.
    Dus hij zei na een half jaar kun je waarschijnlijk die software wel krijgen ergens en dan heb je ook 125pk.
    Verschil is, ik houd dan wel de 14% bijtelling :P

    Maar goed dat komt aan het eind van het jaar wel.

    Over het algemeen ben ik er tervreden mee.
    1 ding wat me nog wel dwarszit, is de plaats van de handrem.
    Hier had ik in de 1,6 ook al last van.
    Aangezien ik best groot ben (2m lang en ook redelijk breed) zit ik continue met me bovenbeen tegen het uiteinde van de handrem.
    Als ik 20km moet rijden is dat niet erg. Maar 200 word vervelend.
    Ik heb al aangegeven dat ik daar een oplossing voor wil.
    Dus ipv van de huidige verticale handrem, en horizontale (volgens mij heeft renault dat ook wel eens gebruik).

    Zoiets moet vast mogelijk zijn op 1 of andere manier.

    Maar ook dat komt wel als de auto binnen is.
    :cheer:
     
  19. Mooie review!
    Ja, ik vond het start-stop systeem ook even wennen, houd meestal ook de koppeling in bij het stoplicht.

    Onder de 1400 toeren werkt de turbo idd nog niet mee en lijkt het weer een gewone 1.0 liter..

    Ik heb ondertussen de specs en koppel/vermogen grafieken van de 1.0 ecoboost gevonden (misschien hadden jullie die al eerder gezien?):

    http://www.fordmediacenter.nl/persberichten/230/documents/Ford Focus 1.0 EcoBoost - technische specificaties - 16 februari 2012.doc

    De motoren zijn gelijk op de software en uiteraard de bak na. De 100 pk zou dus misschien getuned kunnen worden naar bv. 125 pk, maar het koppel lijkt mij dan wat teveel bij overboost (bij een 1.0 liter?!), want de 100 pk heeft de IB5 bak van o.a. de 2008 1.4, 1.6 en 1.8l Duratec (daar max 165 Nm, gespecificeerd tot 185Nm), en zou dus strikt genomen hooguit als een 125 pk getuned kunnen worden zonder overboost tot 200 Nm.

    Doordat de 125 pk de B6 bak van o.a. de 1.6 ecoboost heeft zou bij de 125 pk bij tuning het koppel wel wat hoger mogen worden, ik denk dat de turbo ook nog wel wat reserve heeft..

    Ik kan helaas niet meer voor de 14% bijtelling 1.0 100 pk gaan, ik wil nml een Wagon en die komt pas in juli, dan is het afgelopen met de 14%, maar dan is de 1.0 125 pk er ook, dus dan wordt die het..
     

Deel Deze Pagina