1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 125pk Ecoboost Titanium Wagon | Candy Red

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door choogstede, 10 mei 2015.

  1. Het chromen randje is een losse accessoire en kost volgens mij €110
     
  2. Bedankt, ga informeren bij de dealer. Dat heb ik er wel voor over.

    mvg. Hans
     
  3. Vandaag ook eindelijk even de kans gegrepen om bij de dealer te gaan kijken. Mijn bolide staat momenteel in de showroom te shinen :D

    Hij is nog niet helemaal 'af' want de juiste velgen en strip onder de achterklep zijn nog niet gemonteerd. Met mijn phone even snel wat fotos geschoten, maar de kleur laat zich lastig op de gevoelige plaat vastleggen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. Mooi man!

    Alleen die vishengel......
     
  5. Mooi! Na aflevering snel de zwarte delen onderaan de bumpers in kleur laten spuiten!
     
  6. Wat kost dat?
     
  7. Die zwarte delen spuiten zou inderdaad erg mooi zijn, maar bij een leaseauto vind ik dat toch zonde van het geld
     
  8. Even een pb-tje naar Gert jan. Die kan je er alles over vertellen.
    Als ik uiteindelijk niet had besloten om het bodystyling pack te nemen, was hij daar heen gegaan.
     
  9. ziet er goed uit :thumbup:

    persoonlijk zou ik hier niet zo blij mee zijn.
     
  10. Die strip is op ebay een stuk goedkoper.
     
  11. It's heeeeere :-)

    Vanochtend afscheid genomen van de ink blue Fase 3.1 en de nieuwe wagen meegenomen. Even snel twee pics geschoten. Binnenkort hopelijk meer foto's en de eerste ervaringen! Alleen de juiste velgen waren nog niet binnen, dus rijd nog eventjes op de standaard velgen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. Erg mooi, veel plezier!!
     
  13. #33 MK4, 22 jul 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jul 2015
    Mooi!

    Veel veilige kilometers gewenst.
     
  14. #34 MK4, 22 jul 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jul 2015
    Ik rij sinds zaterdag in exact hetzelfde model en ik vind het een heerlijk motortje met een bijna verslavende roffel.

    Ervaringen zijn tot nu toe, na 600 kilometer zeer positief.
    - Fijne navigatie.
    - Goede geluidsinstallatie, radio-ontvangst met BMW antenne net zo goed als met de vishengel, nooit meer CD's in de auto omdat al mijn muziek op een 32gb Flash USB staat die ingeplugd zit onder de armsteun.
    - telefoon koppeling met IPhone 6 fluitje van een cent, goed verstaanbaar.

    Verbruik eerste tank 7,5 liter, moet en zal nog wel zuiniger worden. Bij in gebruik name stond er 13,6 liter.
     
  15. Jouw wagen is inderdaad ook een prachtbak!

    na zo'n eerste dagje sturen is het lastig om al meteen wat ervaringen te posten. Een paar dingen vallen me wel op

    - Het geluid van het audiosysteem klinkt me ietwat minder prettig in de oren dan in het vorige model (MK 3.1). Maar wellicht is het nog een beetje tweaken/wennen. Had in de vorige wagen dezelfde ervaring in het begin.

    - Oh wat mis ik die cruise-control flipper achter het stuur om de reset/cancel te doen. Die was zo briljant handig. Maar ook hier geldt, zal wel wennen.

    Motor bevalt op het eerste gevoel prima, geluidje is inderdaad fantastisch!. Mijn ouders hebben ooit een Mondeo V6 gehad en dit klinkt toch verdacht veel op die roffel. En ja, die 25pk verschil merk je wel (had eerst een 1.6 ecoboost 150pk), maar het is en blijft een lekker vlotte auto.

    De komende dagen staan er nog genoeg ritjes op het programma, dus vandeweek weer wat meer ervaringen.
     
  16. Na rum anderhalve week rijden zitten de eerste 1600 kilometer er al weer op. Tijd om mijn ervaringen tot nu toe met jullie te delen.

    Exterieur
    De buitenkant van de wagen is in alle eerlijkheid toch nog even wennen. Waar mijn vorige focus (fase 3.1) naar mijn duidelijk afstand nam van de rest van de autowereld en met name een stuk sportiviteit toonde met de grote lampen en flinke gril is dit model wat meer gericht op stijl en is daarmee iets meer ingetogen en conventioneel. Ik zie een aantal mensen op het forum die er bewust voor kiezen om niet de titanium gril te willen met de horizontale lijnen. Ik ben daar juist wel fan van. Veel chrome en auto's gaan naar mijn idee nog altijd prima samen. Zeker als de gril wat weg heeft van een Aston Martin (hoewel de liefhebber weet dat de vorm van de Aston gril toch echt duidelijk anders is).

    De kleur candy red kent vele gezichten. Van diep donker rood naar fel rood/oranje. Soms echter lijkt er ook een wat bruinige zweem in te zitten die ik zelf iets minder kan waarderen. Wat dat betreft vind ik zelf dat Renault de kleur Candy Red (veel gezien op de nieuwe clio) toch wat beter invulling heeft gegeven. Daarmee overigens niet gezegd dat de variant van Ford niet mooi is, zeker niet. Ik heb nog geen moment spijt dat ik deze kleur gekozen heb. Met name tegenover het vele chroom steekt het kleurtje mooi af en ook de combinatie van de zwarte accenten en donkere privacy-glass ramen vind ik zelf erg mooi.
    Ik rijd nu nog steeds met de standaard titanium velgen. En hoewel ik ze niet lelijk vind ben ik toch erg benieuwd hoe de wagen er uit ziet als de juiste velgen zijn gemonteerd. Momenteel staan deze echter nog in backorder bij de dealer.

    Het valt me op dat Ford de handgrepen iets heeft gewijzigd. De achterkant van de greep is nu donker plastic en dus minder gevoelig voor krassen (o.a. van ringen). Ze voelen erg degelijk aan. Tevens heeft Ford het 'knopje' voor het afsluiten van de auto middels keyless entry nu mooi in carrosserie-kleur weten te krijgen waardoor er niet langer zo'n zwart vlakje op de voorste handgrepen zichtbaar is.

    Motor
    Met deze wagen ben ik van een 1.6 ecoboost met 150pk terug gegaan naar een 1.0 ecoboost met 125pk. En ja, dat verschil is echt wel te merken, maar dat maakt de nieuwe driepitter absoluut goed in zijn beleving. Waar ik de 1.6 altijd wat saai vond klinken is de 1.0 een waar genot voor het gehoor. Ik betrap me er zelfs op dat ik bij het rijden op provinciale wegen en in de stad de radio vaak bewust uit zet om te genieten van het geroffel uit het vooronder. De soundtrack van dit motortje doet namelijk vermoeden dat je te maken hebt met een variant met de dubbele hoeveelheid cilinders. In mijn beleving klinkt het allemaal heel erg 'premium'. Toevallig heb ik eerder deze week ook even bij een vriend mee mogen rijden die dezelfde motor in zijn Fiesta heeft liggen. Hoewel de motor daar natuurlijk enorm sportief is heb ik toch het gevoel dat Ford moeite heeft gedaan om het geluid in de Focus net wat dieper en zwaarder te laten klinken. In één woord.. Heerlijk!

    Qua vermogen lijkt het motormanagement systeem langzaam steeds een beetje meer vrij te geven. Ik had bij mijn vorige focus ook het gevoel dat het systeem na een x-aantal kilometers inrijden de afstelling van de motor automatisch aanpastte. Datzelfde gevoel had ik deze week weer toen ik over de 1000km ging. Waar ik in de 6e versnelling rond de 120km/u in eerste instantie weinig merkte als ik het gas intrapte heb ik nu zelfs een licht 'duwtje in de rug gevoel' en loopt de kilometerteller soepel en vlot naar de 130. Bij inhaalmanouvres moet je welliswaar iets verder terugschakelen dan met de 1.6 150pk, maar het is nog steeds ruim voldoende voor dagelijks gebruik.

    Interieur
    Het interieur van het vorige model kon altijd rekenen op flink wat kritiek vanwege de drukke layout. Als IT-er ben ik echter verzot op knopjes, dus ik had er totaal geen moeite mee. Als je eenmaal gewend bent aan de indeling heb je alle functies zo gevonden. In de nieuwe focus moet ik toch wel erg wennen aan een aantal dingen. Zo snap ik nog steeds niet waarom de functies voor de climate control ook zijn opgenomen in het sync 2 systeem terwijl alle mogelijkheden ook gewoon in het dashboard zijn opgenomen middels fysieke knopjes. Dat voelt gewoon dubbelop en nutteloos. Verder is de nieuwe indeling van het dashboard prima en ziet het er netjes uit. Vooral het nieuwe afsluitbare 'bakje' naast de handrem werkt erg handig. Zeker de mogelijkheid tot het creëren van extra diepte om een flesje water goed op te bergen is zeer praktisch.
    In mijn vorige bolide had ik een brodit telefoonhouder geplaatst en die heb ik nu ook meteen weer gemonteerd. De stekker voor de USB-aansluiting is netjes weg te werken door deze een beetje tussen het harde plastic en zachte rubber naast het climate control systeem te 'duwen' daarmee blijft de stekker goed zitten en is deze bijna niet zichtbaar.
    Wat me wel opviel is dat de vorm van het handschoenkastje is veranderd. Waar dit altijd zeeën van ruimte bood is het nu een onhandig bakje geworden waar niet veel meer in past dan de handleiding. De speciale plek die hiervoor altijd beschikbaar was boven in het kastje lijkt er niet meer te zijn. Erg jammer.
    Een ander ding wat is veranderd is de wijze waarop de ambient lighting is opgenomen in de console boven je hoofd. Waar dit in de vorige wagen een lange doorzichtige/verlichtte strip was is het nu een klein gaatje geworden waar het licht uit komt. Op een of andere manier geeft dit een wat onrustiger gevoel en is het licht ook wat meer gebundeld op de middenconsole.
    Het nieuwe stuur ziet er goed uit en voelt erg prettig aan. Wel mis ik de 'flipper' achter het stuur voor de bediening van de cruise control. Doordat dit model focus ook leverbaar is/gaat zijn met schakelflippers was er geen ruimte meer voor de originele cc-bediening. Deze is nu opgenomen als een knopje op het stuur zelf en dat vergt wat wennen. In één van de reviews op internet las ik ergens dat men de knopjes voor de bediening van de audio op het stuur erg klein vond. Ik ben het daar niet mee eens. Door de vorm zijn ze goed blindelings herkenbaar en zijn ze prima te gebruiken.

    Entertainment
    Met het sync 2 systeem heb ik een beetje een haat/liefdeverhouding gekregen de afgelopen anderhalve week dat ik er nu mee werk. Een aantal zaken werken een stuk beter dan in mijn vorige focus. O.a. de navigatie is erg goed in te stellen middels de voice commando's. Als ik dan toch een puntje van kritiek mag uitten dan is het wel dat de automatische zoomfunctie van de kaart niet helemaal aan de verwachting voldoet. Waar ik zou verwachten dat deze bij het rijden op de snelweg zou schakelen naar een view met zichtbaarheid veel laat zien blijft deze hangen rond de 500m a 1km. Maar dat is ook het enige puntje van kritiek wat ik zo kan vinden.

    Het systeem met spraaksturing werkt erg fijn. Contactpersonen in de telefoon worden feilloos herkend en ook muziek laat zich prima afspelen middels deze spraaksturing. In de vorige focus had ik ook een dergelijk systeem (toen alleen nog in het engels), maar dat gebruikte ik eigenlijk nooit. Wel is het zo dat ik het eigenlijk allen gebruik als ik alleen in de auto zit, met passagiers blijft het toch een beetje een vreemd gevoel om tegen je auto te praten.

    Er kleven wel een aantal grote nadelen aan het sync 2 systeem. Zo vind ik het onbegrijpelijk dat het niet mogelijk is om bij het afspelen van MP3's vanaf de USB stick een beeld te krijgen van de huidige tracklist en daarmee snel te kunnen schakelen tussen tracks. Op de ipod shuffle na ken ik geen enkel mp3-afspeelsysteem wat deze functie niet heeft.
    Tevens mis ik bij dit systeem de knopjes op het stuur om snel tussen menu-items te kunnen navigeren. Touchbediening is handig, maar vergt wel wat meer aandacht, die je eigenlijk het liefste op de weg zou willen houden. Maar goed, het is ook eigenlijk de bedoeling dat je alles via spraaksturing doet.

    Hoe het komt weet ik niet, maar ik kan vooralsnog niet wennen aan het geluid van de speakers in deze wagen. In het vorige model vond ik de muziek fantastisch klinken en ik merk dat ik nu continu de neiging heb om de geluidsinstellingen aan te passen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat in het begin in de vorige Focus ook had. Dus hopelijk gaat dat nog wat wennen.

    Met de achteruitrijcamera heb ik een klein probleempje gehad dat deze op een gegeven moment niet meer het camera beeld toonde, maar een corrupte afbeelding met een hoop psychedelische kleuren. Het heeft een paar dagen geduurd eer dat zich vanzelf herstelde. Een spontane reboot van het SYNC systeem lostte het uiteindelijk op. Ik heb zelf wel het gevoel dat het systeem op dat moment volledig crashte en vervolgens met een melding over 'regulier onderhoud' weer opnieuw opstartte. Zie ook mijn thread hierover in het in car entertainment subforum.
    De achteruitrijcamera is trouwens wel erg 'gevoelig' voor vuil op de lens. Na één week rijden is deze viezigheid al goed zichtbaar op het beeld en moet ik hem eigenlijk even schoonmaken.

    Techniek en gadgets
    De nieuwe wagen zit natuurlijk weer vol met nieuwe snufjes. Ik heb zelf gekozen voor het Light Upgrade Pack omdat ik de heldere koplampen bij deze kleur mooier vind en tevens de extra lichtopbrengst van Xenon erg prettig vind. Wat ik niet wist toen ik de focus bestelde is dat het light upgrade pack ook betekent dat je de adaptieve koplampen krijgt. In de prijslijst staan deze namelijk apart tegen een veel hogere prijs vermeld. Het was dan ook een grote verrassing toen ik er deze week bij de eerste keer in het donker rijden achter kwam dat deze optie wel is opgenomen in het light upgrade pack. En wat is dat een fantastische functie. Het lijkt een gimmick, maar het werkt erg fijn. De ietwat meedraaiende lampen tijdens het sturen geven precies op de juiste plek op de weg licht. Het is ook erg goed om te zien dat Ford heeft vastgehouden aan de extra bochtverlichting in de vorm van losse lampjes in de units. Dat laatste had ik in de vorige focus ook en dat was toch wel plezierig. Op de snel weg wordt met het nieuwe systeem boven rond en boven de 120km/h de lichtbundel een stuk hoger afgestemd waardoor je veel betere verlichting hebt van de snelweg voor je.
    Zie ook dit filmpje voor een mooie demo van het systeem https://www.youtube.com/watch?v=UP07L-YuK-I

    In mijn wagen heb ik ook de automatisch inklapbare trekhaak laten monteren. Hoewel het bedienen daarvan een beetje onduidelijk werkt en het soms meerdere pogingen vergt om e.e.a. in werking te zetten is het een fantastisch mooi systeem. Na het wegklappen is de trekhaak volledig onzichtbaar.


    Voor nu weer even genoeg tekst. Hopelijk binnenkort nog wat meer ervaringen.
     
  17. #37 MK4, 1 aug 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 aug 2015
    Goede review en allemaal erg herkenbaar.

    Ook ik vind deze grill veel mooier dan de Trend grill die je opvallend veel in Duitsland ziet rijden. De combinatie met het chrome rondom de mistlampen match perfect. Ik vind de voorkant ook veel beter geslaagd dan de achterzijde.
    Voorkant is stoer maar toch ook stijlvol en zeker met de DRL die een beetje een booskijk effect hebben.

    Ik heb nu 1000 kilometer gereden en heb ook de indruk dat de motor losser is dan in het begin. Inderdaad in de 6e versnelling behoorlijke versnelling. En zoals al eerder gemeld wat een leuke roffel geeft motor af.

    Luidspreker zijn inderdaad van mindere kwaliteit dan in mijn Mondeo. Nu trouwens "maar" 6 luidsprekers ipv 8. Maar dat zal een kwestie van wennen zijn, nu vergelijk ik nog (te) veel.

    Sync 2 vind ik super werken. Mijn IPhone 6 kreeg ik in mijn Mondeo (uit 2007) niet gekoppeld en werkt het allemaal super. Nooit eerder navigatie gehad (wel Tom Tom, maar dat was een gedoe met kabels en kussentje om geen kringen op de raam te krijgen), dus dit is een openbaring en een tankstation is snel gevonden. Zelfs Albert Heijn kent het systeem....

    Ik kijk met belangstelling uit naar je volgende review.
     
  18. Dank voor je mooie review. Ik moet helaas nog een paar weken wachten (hoop ik)
     
  19. Mooie auto kerel veel plezier ermee enne bedankt voor de uitgebreide review, leuk om te lezen.
     
  20. mooie review, erg leuk om te lezen :thumbup:
     

Deel Deze Pagina