1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 125 Mhev | Nm

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Buurmanbb, 11 okt 2023.

Tags:
  1. Hallo,

    sinds enige tijd in het bezit van een mk4 focus wagon ST 1.0 125pk Mhev (Handgeschakeld), welke wat betreft vermogen voldoende is..........echter af en toe zou ik wat meer willen.

    Nu heb ik her en der wat rond gekeken op internet wat men zoal kan doen wat betreft tuning; echter:

    Wat is het standaard vermogen nu van deze motor; ik kom overal wat anders tegen.

    125pk / 170Nm en dan weer 125pk / 200Nm > dan weer dit vermogen en dan nog de electra ondersteuning van 12pk en 50nm........ > is het dan 125+12 > 137pk en 200+50Nm > 250Nm.........of is de 200 of 1700 reeds de gecombineerde vermogen.

    Op de website van Ford wordt ik ook niet echt wijzer; in contact met hun zeggen ze 125pk/170Nm gecombineerd vermogen..........en de automaat versie 125pk/200Nm

    Weet iemand het precies?

    alvast bedankt.
     
  2. Het is blijkbaar als volgt:

    125 pk
    170 Nm (altijd beschikbaar)
    200 Nm overboost (kortstondig beschikbaar)
    210 Nm e-assist (dus elektrische ondersteuning)

    Zie pagina 7:
    https://media.ford.com/content/dam/fordmedia/Europe/documents/en/2021/FordFocus2021_TechSpecs.pdf
     
  3. Super dank je!

    (Het max. vermogen van de 125pk versie is veel eerder beschikbaar dan bij de 155pk versie > opvallend)


    Iets duidelijk nu wat betreft maximum vermogen; weet jij toevallig hoe dit dan is opgebouwd?

    Dus 170Nm standaard

    Motor Boost van 30Nm (200Nm totaal)
    of
    Hybride Boost van 40Nm (210Nm totaal)


    Beide Boost tegelijk is dus niet volledig mogelijk?
    30Nm motor + 40Nm Hybride > kortstondig 70Nm extra (dan totaal 240Nm)



    Nu lees ik dat bij eventuele tuning de motor naar +-145pk/ 240Nm kan:

    Dan vervalt neem ik aan de motor OverBoost functie?
    en komt dan de 40Nm hybride boost daar dan nog weer extra bij? (280Nm totaal?)
     
  4. Dan vervalt de overboost idd. Die heb je dan altijd ipv kortstondig.
    En overboost en hybrid boost is niet mogelijk. Hybrid extra is maar 10 nm dus. Overboost+hybrid is 40
     

  5. Dank!

    Ooh dacht dat de hybride Nm meer was .... > helaas haha.

    Dus tuning dan 145pk/240Nm + de 10Nm Hybride.

    Nu twijfel ik wel met de tuning; bekende heeft bij Unlimited Tuning ook een zelfde focus (hatchback) met zelfde motor laten tunen.

    het Verbruik zit op 1:13.5 en bij gas geven geregeld komt er geregeld een roetfilter melding in het scherm...
     
  6. Een roetfilter melding bij een benzine motor?
    Sommige hebben ze tegenwoordig wel maar zit dus duidelijk een foutje in de tuning.
     
  7. Ja die zit tegenwoordig ook op benzine motoren:

    https://www.fordservicecontent.com/...d&div=f&vFilteringEnabled=False&buildtype=web



    Na tuning natuurlijk meer/andere zuurstof en brandstof waardes...........ik weet niet in hoeverre marges zijn m.b.t. meldingen
     
  8. eigenlijk niet gek bij beide zie je dat bij zelfde toerental de 170nm aanwezig is. Enige bij de 155pk zie je dat de stijgende lijn doorloopt naar 200nm. Deze loopt tevens ook iets langer door.
    Dit is de rede dat lijn dan iets hoger komt en zo meer vermogen heeft.

    E-boost is vooral om turbolag op te vangen, waarna deze boost levert zal je dus daar ook meer hulp van krijgen. En zal E-boost wegvallen.

    Mhev is eigenlijk een duurdere start/stop systeem. Het helpt de motor op enkele momenten. Maar kan geen enkel keer de auto zelf laten voortbewegen.

    Zelf is mijn 125pk/200nm
    Naar 141pk en 233nm gegaan. Gemeten was het 117pk en 190nm koppel.
    Dit zonder mhev da heb ik niet erop zitten
     

  9. 30-40Nm extra is wel lekker!

    Heb je ook verschil in verbruik nu?
    (waar zit/zat je op)
     
  10. Is eigenlijk gelijk gebleven, zat op 1op16 en daar blijf ik beetje op zitten. Al was ik in begin meer van rustig rijden.
    Nu van iets feller om zo intern beetje schoon te branden als de motor warm is
     
  11. 1:16 is ook wat ik nu rijdt.

    Dus met feller rijden en getuned nog steeds rond de 1:16 ? > dat is win win haha
     
  12. Me record staat op 1op18.9 was alleen maar snelweg.

    Precies vandaar dat ik gewoon rij en verbruik valt dan mee.
    Zuiniger zal het nie worden met tunen.
    Het is en blijf eco(of)boost haha.
    Constant 80rijden zie ik ook geen verschil in verbruik. Wel effect van weer, motortemperatuur, airco.

    Meet trouwens wel aan de pomp en niet aan de meter in de auto. Die zegt altijd dat ik zuiniger rij dan echt is haha
     
  13. Mijn teller en pomp meting komt aardig overeen met 6.0 gemiddeld... 1:16.3 laatste keer.
    Waarvan 90% snelweg met 110 km/h.

    Zolang na tuning het bij 1.16 rond blijft... prima haha
     

Deel Deze Pagina